• Jkw08

    Hjälp mig med min 1.5 åring och hans obefintliga sömn, har ni tips?

    Han har varit helt matfri på nätterna men efter en period av magsjuka och förkylning så var vi tillbaka på ruta 1.

    Han nattas vid 19.00 i egen säng, då har han fått en flaska välling innan. Sen vaknar han vid ca 21.30 och är ledsen och vill upp, bär då in honom till vår säng och han somnar om på 1sek. Sen vaknar han ca;

    22.30

    23.40

    00.50

    02.00

    03.30

    Sen går han upp 04.00, då är det med dig omöjligt att natta om. Jag ger välling några av gångerna och vissa gånger går det att natta om honom utan. Men det tar alltid 10-15 min.

    Har ni tips? Jag är helt slut, och han med såklart!!

    (Han sover 1.5-2 h vid 10/11.)

  • Svar på tråden Hjälp mig med min 1.5 åring och hans obefintliga sömn, har ni tips?
  • LukasVincent

    Svårt det där! Några tankar:

    Låt han skrika. Gå in och bädda om i tysthet efter ett tag. Låt han skrika osv.

    Håll fast vid rutiner.

    Låt han sova hos dig i sängen hela natten.

    En vän till mig ger sin 1,5-åring lite vatten när han vaknar om natten och bäddar om honom efter det.

    Min 1,5-åring har också börjat vakna om nätterna och gallskriker. Tror det beror på drömmar. Jag har också en 8 veckors bebis. Ibland är jag sååå trött så jag inte orkar försöka. Hon får då sova mellan mig och min man. Psykiskt tänker jag ?i morgon tar jag en energidryck? och fokuserar på hur mysigt det är att hålla om lillan. Ibland låter jag henne pipa ett tag. Går det över i skrik går jag in och klappe henne och bäddar om henne. Oftast somnar hon om då. Annars gör jag om processen. Pratar aldrig med henne. Då vaknar hon bara till ännu mer.

    Jag tänker alltid när det känns tröstlöst att det är en utvecklingsfas. Ofta är det ju så också.

    Många lycka till!

  • Jkw08
    LukasVincent skrev 2018-11-26 05:41:10 följande:

    Svårt det där! Några tankar:

    Låt han skrika. Gå in och bädda om i tysthet efter ett tag. Låt han skrika osv.

    Håll fast vid rutiner.

    Låt han sova hos dig i sängen hela natten.

    En vän till mig ger sin 1,5-åring lite vatten när han vaknar om natten och bäddar om honom efter det.

    Min 1,5-åring har också börjat vakna om nätterna och gallskriker. Tror det beror på drömmar. Jag har också en 8 veckors bebis. Ibland är jag sååå trött så jag inte orkar försöka. Hon får då sova mellan mig och min man. Psykiskt tänker jag ?i morgon tar jag en energidryck? och fokuserar på hur mysigt det är att hålla om lillan. Ibland låter jag henne pipa ett tag. Går det över i skrik går jag in och klappe henne och bäddar om henne. Oftast somnar hon om då. Annars gör jag om processen. Pratar aldrig med henne. Då vaknar hon bara till ännu mer.

    Jag tänker alltid när det känns tröstlöst att det är en utvecklingsfas. Ofta är det ju så också.

    Många lycka till!


    Jag ska prova det, inte prata, bädda om och ge våren istället. Då har vi ganska lika mellan våra barn, jag har en bebis på 4 månader hemma. Som du säger, man får tänka faser.
  • LukasVincent

    Ah vad kul att prata med någon i samma sits! Min dotter är född i maj och son i september. När är dina födda? Då kan vi verkligen förstå varann även om barnen såklart är individer.

    Det är inte helt enkelt med sömnen eller icke- sömnen. Jag hade tur i natt. Båda barnen sov hela natten! Det har inte hänt sedan minstingen föddes. Men jag som är så van vid att gå upp och mata på natten vaknade givetvis kl. 03 och gick upp för dagen kl. 04. Gäsp!

    Men sömntipsen har funkat bra för mig! Vår kvällsrutin är: kl.17 middag och promenad, kl. 18 varva ner genom att läsa böcker, se på barnprogram, rita eller liknande. kl. 19 på med pyjamas, borsta tänder, krama resten av familjen god natt och så lägger jag henne i sängen med napp. Hon får välja ett gosedjur som hon vill sova med (detta pga starka protester när jag la ner henne i sängen. nu blir det lite roligare för henne och mindre svettigt för mig). Men nu så har hon den senaste veckan som sagt vaknat med gallskrik på nätterna förutom i natt.

  • Jkw08
    LukasVincent skrev 2018-11-26 09:18:16 följande:

    Ah vad kul att prata med någon i samma sits! Min dotter är född i maj och son i september. När är dina födda? Då kan vi verkligen förstå varann även om barnen såklart är individer.

    Det är inte helt enkelt med sömnen eller icke- sömnen. Jag hade tur i natt. Båda barnen sov hela natten! Det har inte hänt sedan minstingen föddes. Men jag som är så van vid att gå upp och mata på natten vaknade givetvis kl. 03 och gick upp för dagen kl. 04. Gäsp!

    Men sömntipsen har funkat bra för mig! Vår kvällsrutin är: kl.17 middag och promenad, kl. 18 varva ner genom att läsa böcker, se på barnprogram, rita eller liknande. kl. 19 på med pyjamas, borsta tänder, krama resten av familjen god natt och så lägger jag henne i sängen med napp. Hon får välja ett gosedjur som hon vill sova med (detta pga starka protester när jag la ner henne i sängen. nu blir det lite roligare för henne och mindre svettigt för mig). Men nu så har hon den senaste veckan som sagt vaknat med gallskrik på nätterna förutom i natt.


    Ja vad roligt! Min äldsta är för i april och minstingen i augusti. Roligt att komma i kontakt med någon mer som känner igen sig i att ha barn så tätt:)

    Det lät som en väldigt bra kvällsrutin. Vi får börja att redan på kvällen "bädda" för att natten ska bli bra. Ska prova inatt att bara bädda om honom. Det är ohållbart att ge nattmål hela tiden också.
Svar på tråden Hjälp mig med min 1.5 åring och hans obefintliga sömn, har ni tips?