• godisslukaren20

    Får godman verklingen lov att bestämma över brukarens pengar

    Jag tänkte köpa ett par högtalare för 2000 kr och bad min god man att föra över dem pengarna från min andra konto men han sa nej och att vi skulle diskutera om det för att han tyckte det lät dyrt men då skrev jag att det är hans uppgift att föra över de pengar jag behöver. Men då skrev min god man att han kan neka till att överföra och att han har rätt att bestämma vad jag kan köpa eftersom han förvaltar min egendom.

    Det fick mig att känna som om att jag inte får lov att köpa det

    jag kollade upp det här på nätet angående förvalta egendom som godman och det står inget av det som min godman uppger förutom att han har uppgift att söka insatser, betala mina räkningar och deklarera. Jag finner inget som intyder om att min godman har rätt att förneka min tillgång till pengar eller har rätt till att bestämma vad jag får lov att köpa. är inte det istället vad förvaltare har rätt till

    vad jag uppfattat med godman är att man har någon som hjälper sin ekonomi men att man fortfarande bestämmer över det?

    Känns som att jag inte har rätt till mina pengar när han säger att han inte ska sätta över och att han tror att han är min förvaltare när han inte är det

    vad ska jag göra? andleddningen till att jag ville ha godman var för att jag ville ha någon som hjälper mig med att söka insatser och betala räkningar.

    Fick god man när jag var runt 17. önskar att jag kunde mer om god man innan jag ansökte.

  • Svar på tråden Får godman verklingen lov att bestämma över brukarens pengar
  • ThomasW

    Ja ! Han skall se till så att du har pengar till det du behöver.
    Därför skall han också se till att du inte sprätter allt på högtalare, sprit eller godis

  • Kjell2
    Har du god man eller förvaltare?

    Förvaltare bestämmer, god man hjälper.

    Finns det något som hindrar att du för över pengarna själv?
  • godisslukaren20
    ThomasW skrev 2018-11-26 10:24:07 följande:

    Ja ! Han skall se till så att du har pengar till det du behöver.

    Därför skall han också se till att du inte sprätter allt på högtalare, sprit eller godis


    För det första så har jag pengar för det och flertals saker som är viktigare så jag är inte pank. För det andra så går jag inte omkring och köper sprit varje dag för 200 kr, äter inte ens godis så ofta och köper inte en massa dyra saker hela tiden plus att jag varken har missköt min ekonomi eller hamnat i massa skulder så kom inte och tro att jag är någon från lyxfällan.

    Om du inte kan bli hjälpsam på något sätt utan att komma med idiotiska fördomar om mig när du knappt känner mig eller min god man. Utöver det så är kommentar totalt meningslöst.
    Kjell2 skrev 2018-11-26 10:45:10 följande:
    Har du god man eller förvaltare?

    Förvaltare bestämmer, god man hjälper.

    Finns det något som hindrar att du för över pengarna själv?
    Har god man och jag ansökte det helt friilligt.

    Det enda som hindrar mig från att föra över själv är att jag inte har dosan eller bankkortet till den andre nordea banken men ska nog försöka fixa fram det, är dock lite orolig att han ska försöka spärra den.
  • Anna60
    godisslukaren20 skrev 2018-11-26 09:37:56 följande:
    Jag tänkte köpa ett par högtalare för 2000 kr och bad min god man att föra över dem pengarna från min andra konto men han sa nej och att vi skulle diskutera om det för att han tyckte det lät dyrt men då skrev jag att det är hans uppgift att föra över de pengar jag behöver. Men då skrev min god man att han kan neka till att överföra och att han har rätt att bestämma vad jag kan köpa eftersom han förvaltar min egendom.

    Det fick mig att känna som om att jag inte får lov att köpa det

    jag kollade upp det här på nätet angående förvalta egendom som godman och det står inget av det som min godman uppger förutom att han har uppgift att söka insatser, betala mina räkningar och deklarera. Jag finner inget som intyder om att min godman har rätt att förneka min tillgång till pengar eller har rätt till att bestämma vad jag får lov att köpa. är inte det istället vad förvaltare har rätt till

    vad jag uppfattat med godman är att man har någon som hjälper sin ekonomi men att man fortfarande bestämmer över det?

    Känns som att jag inte har rätt till mina pengar när han säger att han inte ska sätta över och att han tror att han är min förvaltare när han inte är det

    vad ska jag göra? andleddningen till att jag ville ha godman var för att jag ville ha någon som hjälper mig med att söka insatser och betala räkningar.

    Fick god man när jag var runt 17. önskar att jag kunde mer om god man innan jag ansökte.
    Din gode man skall hjälpa dig med din ekonomi. Om du har pengar till högtalarna så skall han föra över dom. Det är DU som bestämmer över din ekonomi, under förutsättning att du inte gör fullständigt galna grejer och tömmer dina konton. Du skall dessutom ha ett konto för hela månaden. Dvs du skall tillsammans med din gode man komma överens om hur mycket det skall finnas på ditt konto som du själv förfogar helt över. Behöver du något extra så bör inte den gode mannen hindra det om det finns gott om pengar på dina andra konton som du normalt dagligdags inte förfogar över. Men du kan kräva insyn på dina konton, och du skall inte bli hindrad att handla sånt som du behöver för att odla ett intresse (som inte är ett missbruk).
  • Jakerlund

    om du lämnat över din egen bank-dosa till någon annan, och berättat pinkoden för hen, så kommer banken spärra den dosan om dom får reda på det... 

    om någon annan använder din dosa och din kod  så är det urkundsförfalskning...

    sättet att lösa det på är med fullmakt, och att din goda man legitimerar sig med egen dosa/bank-id....

  • godisslukaren20
    Anna60 skrev 2018-11-26 15:08:55 följande:

    Din gode man skall hjälpa dig med din ekonomi. Om du har pengar till högtalarna så skall han föra över dom. Det är DU som bestämmer över din ekonomi, under förutsättning att du inte gör fullständigt galna grejer och tömmer dina konton. Du skall dessutom ha ett konto för hela månaden. Dvs du skall tillsammans med din gode man komma överens om hur mycket det skall finnas på ditt konto som du själv förfogar helt över. Behöver du något extra så bör inte den gode mannen hindra det om det finns gott om pengar på dina andra konton som du normalt dagligdags inte förfogar över. Men du kan kräva insyn på dina konton, och du skall inte bli hindrad att handla sånt som du behöver för att odla ett intresse (som inte är ett missbruk).


    Tack ska du ha för din svar. Vem ska man vända sig till om godman fortfarande vägrar att sätta över pengarna eller försöker spärra min kort så att jag inte själv kan ta ut pengarna?
  • Bestemor
    godisslukaren20 skrev 2018-11-27 12:47:49 följande:

    Tack ska du ha för din svar. Vem ska man vända sig till om godman fortfarande vägrar att sätta över pengarna eller försöker spärra min kort så att jag inte själv kan ta ut pengarna?


    Har du rätt att förvalta dina konton själv, så är det bara att gå till banken och säga du tappat dosan eller något sådant. Man bestämmer själv över sin ekonomi om man inte har förvaltare.

    Varför ville du ha en god man från början, har du skrivit på något slags kontrakt?
  • Anna60

    En god man är INTE din förmyndare såsom en förvaltare är. Du får ta kontakt med överförmyndarnämnden. Din gode man verkar fått lite makt som stigit hen åt hjärnan.

  • godisslukaren20
    Bestemor skrev 2018-11-27 12:54:14 följande:

    Har du rätt att förvalta dina konton själv, så är det bara att gå till banken och säga du tappat dosan eller något sådant. Man bestämmer själv över sin ekonomi om man inte har förvaltare.

    Varför ville du ha en god man från början, har du skrivit på något slags kontrakt?


    Skaffade god man i början för att det kändes lite krångligt att söka insatser, betala räkningar och deklarera helt själv
  • myskmalva
    godisslukaren20 skrev 2018-11-27 15:47:58 följande:
    Skaffade god man i början för att det kändes lite krångligt att söka insatser, betala räkningar och deklarera helt själv

    Det kanske är en boendestödjare du borde ha. Boendestödjare hjälper till genom att finnas vid din sida och bidra med sin kunskap när du ska göra det som du har svårt för. Jagt inte om det går att få när man enbart behöver hjälp med att göra pappersarbete men det borde vara värt att kolla upp det i alla fall.
Svar på tråden Får godman verklingen lov att bestämma över brukarens pengar