• PaulieJ

    Hjälp med undersköterskeutbildning

    Jag ska plugga till undersköterska har jag tänkt.

    Ser fram emot det så himla mycket.

    Saken är den, har några frågor som jag hoppas någon vill svara på.

    ? Hur svår är utbildningen?

    ? Vilken kurs är mest svårast?

    ? Hur lätt/svårt är det att få jobb efteråt?

    ? Jag vill jobba på sjukhus, vilken inriktning ska jag välja då?

    ? Vad är lönen? (Är 30 år gammal, bor i Malmö).

    ? Hur gör jag på sommaren när det är uppehåll? Bor själv och har utgifter. Hur klarar man sig då?

  • Svar på tråden Hjälp med undersköterskeutbildning
  • mammatill6

    Tyckte det va ganska enkelt. Det som va tufft va medicin, mycket fakta att trycka in.

    Inte så lätt att få jobb på sjukhus men du ska gå akutvårdsinriktningen då. Då får du ju lite kontakter.

    Jag jobbar i hemtjänsten och har 26000.

  • Anonym (H)

    Alltså usk-utbildningen är på gymnasienivå, alltså väldigt väldigt enkel.

  • Anonym (L)
    Anonym (H) skrev 2018-11-26 22:07:22 följande:

    Alltså usk-utbildningen är på gymnasienivå, alltså väldigt väldigt enkel.


    Matte c, fysik c och elkurser är också på gymnasienivå, väldigt väldigt enkelt. För alla har lika lätt och svårt för alla olika ämnen, visst?
  • PaulieJ

    Men alltså jag gick aldrig klart gymnasiet och har även läs- och koncentrationssvårigheter. Så att det är väldigt enkelt, det vet jag inte. Vill så gärna klara det.

    Angående medicin. Stämmer det att man måste kunna varenda en ben i kroppen och mediciner?

  • Alekri

    Jag har precis blivit klar med första kursen, etik och människans livsvillkor. Jag läser distans medan jag arbetar 75% inom hemtjänsten. De som är 35+ hos oss har cirka 26000 i grundlön, sedan tillkommer ob utöver!

    Jag har hört att medicinkursen är svårast men det återstår att se, den börjar våren 2019. Om det är enkelt vet jag inte! Det är olika men jag tycker att den första kursen var rolig. Har du intresse och motivation ska det inte vara något problem. Kanske blir lättare om man har klassredovisning för en som har lässvårigheter.

    Utbildningen har ingen sommaruppehåll utan fortsätter som vanligt. Cirka 1.5 år om man läser 100%. Sedan kan jag förkorta utbildningen med att validera APL eftersom att jag redan jobbar inom äldreomsorg.

  • mammatill6
    PaulieJ skrev 2018-11-26 23:11:59 följande:

    Men alltså jag gick aldrig klart gymnasiet och har även läs- och koncentrationssvårigheter. Så att det är väldigt enkelt, det vet jag inte. Vill så gärna klara det.

    Angående medicin. Stämmer det att man måste kunna varenda en ben i kroppen och mediciner?


    Absolut inte. En övergripande bild av kroppens organ.
  • Kjell2
    PaulieJ skrev 2018-11-26 20:49:11 följande:

    Jag ska plugga till undersköterska har jag tänkt.

    Ser fram emot det så himla mycket.

    Saken är den, har några frågor som jag hoppas någon vill svara på.

    ? Hur svår är utbildningen?

    ? Vilken kurs är mest svårast?

    ? Hur lätt/svårt är det att få jobb efteråt?

    ? Jag vill jobba på sjukhus, vilken inriktning ska jag välja då?

    ? Vad är lönen? (Är 30 år gammal, bor i Malmö).

    ? Hur gör jag på sommaren när det är uppehåll? Bor själv och har utgifter. Hur klarar man sig då?


    De flesta som fokuserar och lägger ner tid och energi klarar utbildningen.
    Beroende på vad man tycker är svårt brukar matte, engelska eller medicin anses krävande.
    Just nu är det brist på undersköterskor, hyfsat lätt att få jobb. Dock är de flesta jobben inom hemtjänst och äldrevård. Färre inom sjukvård. Det underlättar att få jobb inom sjukvården om du gör din APL där med goda vitsord.
    Under sommaren brukar det inte vara svårt att få jobb inom hemtänst, LSS eller äldrevården.


  • PaulieJ

    Tack för alla svar.

    Har en bekant som läser vård och omsorg och anledningen till att jag är orolig för att det ska vara svårt, är för att hon har läst utbildningen i 7 år och fortfarande inte klar, haft massa prövningar.

    Alekri: jag ska läsa 100% som är 1,5 år, 3 terminer, det är väl ändå uppehåll på sommaren eller? Man läser väl våren till juni ca sen uppehåll och börjar igen augusti eller är jag helt ute och cyklar? CSN får man ju ingen på sommaren heller, eller?

  • CinnamonGirl
    PaulieJ skrev 2018-11-26 23:11:59 följande:
    Men alltså jag gick aldrig klart gymnasiet och har även läs- och koncentrationssvårigheter. Så att det är väldigt enkelt, det vet jag inte. Vill så gärna klara det.

    Angående medicin. Stämmer det att man måste kunna varenda en ben i kroppen och mediciner?
    Det behöver man inte ens kunna när man pluggar till sjuksköterska.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Anonym (H)
    Anonym (L) skrev 2018-11-26 23:03:37 följande:

    Matte c, fysik c och elkurser är också på gymnasienivå, väldigt väldigt enkelt. För alla har lika lätt och svårt för alla olika ämnen, visst?


    Du kan inte jämföra matte c med vad man läser på usk-utbildningen såklart.
  • Anonym (L)
    Anonym (H) skrev 2018-12-14 08:17:13 följande:

    Du kan inte jämföra matte c med vad man läser på usk-utbildningen såklart.


    Varför? Du kan inte bara komma och påstå att usk utbildningen är enkel för att den är på gymnasienivå. Vissa har lättare för olika ämnen
  • Anonym (H)
    Anonym (L) skrev 2018-12-14 09:18:37 följande:

    Varför? Du kan inte bara komma och påstå att usk utbildningen är enkel för att den är på gymnasienivå. Vissa har lättare för olika ämnen


    För att det man läser på usk-utbildningen är SIMPELT! Kräver inte direkt någon hög IQ.
  • Jemp
    PaulieJ skrev 2018-11-27 21:48:17 följande:

    Tack för alla svar.

    Har en bekant som läser vård och omsorg och anledningen till att jag är orolig för att det ska vara svårt, är för att hon har läst utbildningen i 7 år och fortfarande inte klar, haft massa prövningar.

    Alekri: jag ska läsa 100% som är 1,5 år, 3 terminer, det är väl ändå uppehåll på sommaren eller? Man läser väl våren till juni ca sen uppehåll och börjar igen augusti eller är jag helt ute och cyklar? CSN får man ju ingen på sommaren heller, eller?


    De flesta studenter sommarjobbar. Ofta blir dock ett glapp mellan sista CSN och första lön så det är bra att lägga undan lite pengar i förväg.
  • Anonym (Usk sjukhus)

    Jag blev färdig 2013 och läste på distans samt jobbade som vikarie på ett boende.

    Om utbildningen är svår är svårt att svara på. Det beror på vad man är van vid. Jag tyckte att det var oerhört intressanta kurser vilket underlättade.

    Eftersom du skriver att du ha läs och koncentrationssvårigheter så kanske det vore smart att gå på lektioner där du kan få stöd.

    Medicinsk sjukvård var den kursen jag tyckte var den jag behövde lägga ner mer tid på och den ska man ha läst om man ska jobba på sjukhus.

    Man väljer intiktning sista för sista terminen själv beroende på vilket område du vill jobba inom.

    Och då bör du välja sjukvård om din önskan är att jobba inom sjukvården.

    Saken är den att många får jobb på sina apu. Efter två dagar in på apu så erbjöd chefen mig att börja jobba som timvik. Efter 1 år var jag fastanställd. Det gäller att verkligen visa intresse, se till att man tar initativ, att man vill jobba och lära sig. Det tipsar jag alla elever som jag är handledare för och uppmuntrar dom att ta sig för. Men så är det för alla jobb.

    Tänk på att lönen är lägre inom sjukvården.

  • whittanftw

    Har allt du behöver för medicin kortfattat i Pdf filer ????

    Precis klarat kursen med ett B, sparat alla inlämningsuppgifter

    och kan du dom klarar du dessutom proven.

Svar på tråden Hjälp med undersköterskeutbildning