• Lisajohnsson8

    Låta dottern börja om gymnasiet?

    Hej! Har en 16 årig dotter som går natnat första året på gymnasiet. Under nian var hon ?bäst i klassen?, hade A i alla grundämnen, SO ämnen, biologi, teknik mm. Allt utom de praktiska ämnena. Natnat kändes som ert bra val då hon var/är högpresterande. Efter 1 1/2 månad på gymnasiet kändes allt fel. Hon ville byta till Sam ena dagen och nästa dag stanna. Och nu har ?krascherna? börjat komma. Under 4 år har hon ALDRIG fått F, och ett E har knäckt henne totalt. På senaste matteprovet fick hon F, och alla fel på biologi provet. Hon har fått E och F på allt utom en gång då hon fick C. Hon kom hem igår och grät som en galning när hon hade ?misslyckats? ytterligare en gång. Nu vill hon inte gå till skolan längre (men hon gör det endå). Hon har slutar umgås med vänner (hon har jättemånga). Hon vill nu gå om 1:an och börja Sam istället, bör vi låta henne göra det?

  • Svar på tråden Låta dottern börja om gymnasiet?
  • Anna1234

    Du ska först och främst boka ett möte med mentorn. Har ni haft utvecklingssamtal?

    Det är klart att hon kan byta till Samhällsprogrammet men jag tror inte att det är möjligt detta läsår, hon måste nog vänta till i höst, så hon måste ändå lösa problemet detta år, kanske med färre kurser?

  • Anna1234

    Där jag jobbar får ingen byta program efter höstlovet, undervisningen har kommit alldeles för långt för att kunna komma ikapp.

    Be om ett möte med elevhälsan (via rektorn, kuratorn eller skolsköterskan) där du kan förklara hennes mående och be om hjälp. 

  • ICA Jerry

    Jag själv har gått ett år i gymnasiumetmer mer än andra föra öret gick jag teknik. Då jag kände att det var något som var fel fick mitt första F och E var helt förstöd högskolförberedande program är svårt tufft i början med stora förändringar detta är normal. Jag själv ville byta men det var fullt överallt då jag fick gå ett helt år extera i gymnasiumet. Detta är inget ovanligt hade flera i klassen som hoppade av och bytte program. Så länge hon inte hoppar av gymnasiumet och är hemma ett helt år. Det är bättre att prata med skolans syv för att kunna få studie vägledning. Där fick jag hjälp och nu är jag en helt annan person bara att kunna prata med någon och få hjälp är det bästa som kan hända. Då kan hon få vägledning till ett annat program som kan vara lättare för henne 9an och gymnasiumet är nästan helt annurlunda det e svårt. Hoppas allt löser sig när ni har fått prata med syven om studievägledning MVH ICA Jerry

Svar på tråden Låta dottern börja om gymnasiet?