• mickan1989

    Såg bara hinnsäcken i v 6+3 (IVF)

    Någon som varit på vul i vecka 6+ och bara sett hinnsäcken och kommit tillbaka senare och sett mer? Var på gynnakuten i förgår pga att jag fick total panik när jag såg blod på pappret.. inte kommit mer blod än det och vul visade att blödningen inte kommit från livmdern, ingen aktiv blödning och livmodertappen var stängd? Däremot såg man bara hinnsäcken.... läkaren trodde ett tag att han såg något picka (hjärtat) men bilden var så flimrande... så ja, nu ska man oroa sig för det ..han sa också att hinnsäcken var 11 mm (motsvarar ca V5+6) då felat det ju på 4 dagar utifrån det jag fått reda på att jag är i enligt kliniken.

    Ringde kliniken vi gjort ivf på som då sa att det är på tok för tidigt att göra vul och dem vill aldrig göra så tidigt då risken att man inte ser mer än detta är stor... men kan ändå inte låta bli att nojja ???? Dryga 13 dagar till vul på kliniken.. Vill också tillägga att kvalitén på gynnakutens maskin var riktigt illa.. dem uttryckte också starka tvivel innan dem gjorde vul (dem ville knappt( tjatade till mig det) att man kunde se något sähär tidigt ... någon som har liknande erfarenheter som sedan sett ett foster 1-2 veckor senare? Ge mig hopp!

  • Svar på tråden Såg bara hinnsäcken i v 6+3 (IVF)
  • MrsAJ88

    Jag gjorde vul i v 7 (6+1) pga blödning med min dotter, då det också var en ivf-graviditet visste vi exakt vilken dag jag var på. På gynakuten såg man en hinnsäck och gulekropp, men inget foster alls trots att man letade noggrant. Fick en tid på ivf-kliniken senare samma dag. Gynekologen letade då länge, men såg fortfarande ingen fosterstruktur. Hon sa att man inte nödvändigtvis behöver se hjärtslag men att man borde se något som motsvarar fostret. Så hon trodde på missfall och skulle ge oss en tid för att bekräfta detta en vecka senare, men så fick hon ett infall och tittade noggrant en fjärde gång, då hittade hon ett litet hjärta som slog i kanten av hinnsäcken, man såg fortfarande ingen fosterstruktur men förstod såklart då att fostret fanns där. Det gick bra, en vecka senare var fostret normalstort och nu är hon en frisk 2,5-åring. Så det kan vara svårt att se så tidigt, även om man är noggran!! Lycka till!

  • mickan1989

    Härligt med solskenshistorier!

    Han såg bara hinnsäcken , ingen gulesäck heller men den behöver man nödvändigtvis inte se så tidigt. Men blir orolig.

    Det han vid ett svagt tillfälle tycktes va ett pickande hjärta var uppe i ena hörnet av hinnsäcken...

    När jag jämför bilden på den ul maskinen och den på kliniken (privat ivf) så var det mycket dålig bild... hoppas hoppas,

  • Anonym (Såg hjärta)

    Jag har sett hjärtat i två graviditeter i vecka 6+ (senast var det 6+3 exakt tror jag).
    Kan du inte tjata till dig ett tidigare UL än 13 dagar? Man borde väl kunna se något när du går in i 7+ iaf, tror jag....

  • Anonym (Hanna)

    Gjorde vul idag (6+5) och man såg det pickade hjärtat men kunde inte mäta fostret för det är så tidigt och så låg det i kanten av hinnsäcken. Ska göra nytt VUL om 3 veckor. 

  • mickan1989
    Anonym (Såg hjärta) skrev 2018-11-29 15:50:06 följande:

    Jag har sett hjärtat i två graviditeter i vecka 6+ (senast var det 6+3 exakt tror jag).

    Kan du inte tjata till dig ett tidigare UL än 13 dagar? Man borde väl kunna se något när du går in i 7+ iaf, tror jag....


    Åker på semester imorgon så det är därför det är lagt så sent :)
  • Anonym (Såg hjärta)
    mickan1989 skrev 2018-11-29 16:30:34 följande:

    Åker på semester imorgon så det är därför det är lagt så sent :)


    OK. Försök att njuta av semestern!

    Du kommer att få olika svar på ett sådant här forum, vissa som säger att det går vägen och andra som säkerligen vill säga tvärtom. Som det är nu, så är du gravid. Försök att ha det i tankarna under semestern och njut av det. Hade det varit självklara dåliga nyheter så hade läkarna berättat det för dig och eftersom de inte gjort det, tycker jag att du ska försöka tänka positivt.
  • Anonym (Tidigt vul)

    Var precis på ett tidigt vul för har haft utomkvedshavandeskap tidigare. Är i vecka 6+1, läkaren sa innan att det är inte säkert att vi ser ett hjärta som slår då det är så tidigt. Efter lite koll och dubbelkollar så det stämde så hitta de han hjärtslagen. Man såg ej bebis så jätte bra då bebis låg mot kanten, såg bara ut som en liten "klump" som flimmrade på (man såg hjärtat slå). Läkaren sa där hade vi tur som såg det redan, han har jobbat med detta i över 30år.

    Enligt måtten är jag i 5+6. Så det diffar bara lite.

    Fick ett barn efter utomkvdes, hade blödningar tidigt i den graviditeten men pojken lever å mår bra. Var då oxå på tidigt ultraljud, i början på 6+ den läkaren hittade bara gulesäcken och livmodern men ingen liten bebis eller hjärta. Men 1 vecka senare såg man bebis tydligt och hjärtslagen!

    Så avvakta och ta det lugnt, njut! Det kan se så olika ut från gång till gång och vem som gör ultraljudet och vad dom har för maskiner.

    Nu har jag haft lite ljus rosa flytningar till och från i 2 veckor men allt såg bra ut nu! Så nu håller vi tummarna!!

  • LittleSunshine84

    Gjorde Vul och ul i V6+3 vid misstänkt utomkveds. Man såg ngt men kunde inte avgöra vad. På ett nytt ul två veckor senare pickade ett hjärta. Han är idag 2 år! :)

  • Kroonkan

    Jag var på tidigt Vul den 21 nov då jag den 14 nov börjat få koagulerade flytningar. Samt efter en vecka den 20 nov blödde lite. Jag ha haft flytningar till och från. Men nu i ca 4 dagar inget alls. På Vul såg man allt utom just hjärtaktivitet. Så läkaren visste inte om jag är tidigare gången därav inget hjärtslag (att det var för tidigt att se) alt om jag fått tidigt missfall. Så skall tillbaka på Vul 13 dec (då också till en annan läkare). Jag är så orolig ovh varit så ledsen. Jag hoopas och ber allt kommer se bra ut! <3

  • Anonym (Hanna)
    Kroonkan skrev 2018-12-02 23:04:11 följande:

    Jag var på tidigt Vul den 21 nov då jag den 14 nov börjat få koagulerade flytningar. Samt efter en vecka den 20 nov blödde lite. Jag ha haft flytningar till och från. Men nu i ca 4 dagar inget alls. På Vul såg man allt utom just hjärtaktivitet. Så läkaren visste inte om jag är tidigare gången därav inget hjärtslag (att det var för tidigt att se) alt om jag fått tidigt missfall. Så skall tillbaka på Vul 13 dec (då också till en annan läkare). Jag är så orolig ovh varit så ledsen. Jag hoopas och ber allt kommer se bra ut! <3


    Många kramar till dig. Har läst flera berättelser att man varit på vul men inte kunnat se hjärtat för att det varit för tidigt och nästa gång de har kommit dit så har hjärtat pickat. Håller tummarna för dig. 
Svar på tråden Såg bara hinnsäcken i v 6+3 (IVF)