• mariapetersson89

    10-månaders vägrar plötsligt somna på kvällen

    Hej! Min 10-månaders vägrar sedan snart två veckor tillbaks att somna på kvällen. Sedan han var tre månader har han sovit i eget rum, vi har haft samma kvällsrutin sen vi kom hem från bb som inneburit att vi helt enkelt matat honom i hans rum utan några lampor tända och så snart han ätit klart har vi lagt ner honom i sängen och gått ut sen har han somnat på 10 sek-15 min men alltid legat tyst och nöjd tills han somnat. Men sen han lärde sig att resa sig/dra sig upp till stående hinner vi inte ens lägga ner han i sängen innan han står upp och han blir riktigt arg och ledsen direkt. Går vi ut blir han hysterisk och stannar vi kvar blir han lika hysterisk om vi inte plockar upp honom. Och nu känns det som vi provat det mesta... att han får äta liggandes i sin säng (slipper flyttmomentet), ligga i vår säng, ligga i vagnen där han alltid sover på dagarna, ligga i famnen i soffan/sängen, bärsele, låta han stå i spjälsängen och skrika, varierat mängden sömn på dagen för att se om han sover för mycket/lite, provat lägga olika tider på kvällen för att se om vi försöker för tidigt/sent...varje kväll har slutat med att vi kör en runda med bilen och då somnar han på 3 minuter! Men känner att det är liksom inte hållbart i längden, plus att jag är rädd att han vänjer sig vid det och att vi kommer få köra honom i bilen forever. Så...är det någon som har något tips på vad man kan göra för att få honom att somna utan allt detta krångel?

Svar på tråden 10-månaders vägrar plötsligt somna på kvällen