• Tezze85

    Gravid och har bokat resa till Mexico

    Det är så att jag och min sambo har bokat en resa till Mexico med våran 1,5-åriga soni februari, nu upptäckte vi att jag är gravid med vårt andra barn. Är det någrasom har varit gravida och åkt till Mexico nyligen med tanke på zikaviruset??

    Tacksam för alla svar????

  • Svar på tråden Gravid och har bokat resa till Mexico
  • Anonym (Hmm)

    Jag hade nog bokat om... kanske Florida istället? Eller Kalifornien. Åker ni med en resebyrå eller har ni bokat själva?

  • Anonym (Karibien)

    Jag var visserligen inte i Mexico under min graviditet men jag var på Jamaica och det gick jättebra. Hade med mycket myggspray och var mycket vid havet där det blåste, där är det inte lika mycket mygg.

  • Anonym (Karibien)
    Anonym (Hmm) skrev 2018-12-01 07:53:36 följande:

    Jag hade nog bokat om... kanske Florida istället? Eller Kalifornien. Åker ni med en resebyrå eller har ni bokat själva?


    Då hade jg hellre åkt till Mexico än Florida med tanke på att Zika viruset spreds som löpande eld i Florida för något år sedan. Flera resor blev inställda till Florida då.

    I Mexico däremot har det inte vart lika utspritt även om det kan finnas där
  • Anonym (Inte!)

    När vi åkte till Mexico för 2 år sen så rekommenderade de inte att man var gravid, vänta att bli gravid 6 månader efter hemkomst!

    Så jag skulle inte åka till Mexico om jag var du!

    Det går inte att skjuta på den allternativ boka om

  • Anonym (Fp)

    Vi bokade om vår resa till kap verde och åkte till Kanarieöarna istället. Hade aldrig orkat med att vara livrädd för myggor en hel semester även om jag tror risken är låg. Sydafrika, Mauritius och Dubai verkar riskfritt. Hoppas det löser sig!

  • Anonym (Hmm)

    [quote=79253401][quote-nick]Anonym (Karibien) skrev 2018-12-01 08:11:13 följande:[/quote-nick]Då hade jg hellre åkt till Mexico än Florida med tanke på att Zika viruset spreds som löpande eld i Florida för något år sedan. Flera resor blev inställda till Florida då.

    I Mexico däremot har det inte vart lika utspritt även om det kan finnas där[/

    Florida är inget riskområde, det är dock Mexiko.

    wwwnc.cdc.gov/travel/page/world-map-areas-with-zika

  • MrsGarwood

    Hej. Det är nog mest en överdrift med zikaviruset. Jag är gravid, lever och bor på Jamaica dit man också avråder gravida kvinnor att resa. Dock så har inte ETT ENDA fall (möjligtvis ett som kan bero på något helt annat) av "zikabarn" födits... Även om människor bevisligen haft zika, så har det inte födits ett barn med avvikelser konstaterat pga detta. Mitt barn är också friskt och jag har blivit myggbiten mer än en triljon gånger då jag inte vågar använda de farliga ämnena som finns i myggspray :) vissa menar ju även att zika är ett experiment...

  • Anonym (L)

    Avboka resan. Better safe than sorry. Ni kan resa sen när bebis är född! Och en 1,5 åring bryr sig inte om ni är utomlands eller på en camping i samma stad så det gör som inget. :) och grattis till graviditeten!

  • Anonym (..)
    Anonym (Fp) skrev 2018-12-01 08:30:30 följande:

    Vi bokade om vår resa till kap verde och åkte till Kanarieöarna istället. Hade aldrig orkat med att vara livrädd för myggor en hel semester även om jag tror risken är låg. Sydafrika, Mauritius och Dubai verkar riskfritt. Hoppas det löser sig!


    Finns Zika på Kap Verde? :S 
  • Akira Öken

    Gravida och de som planerar att bli gravida inom 6-månader avråds från resor till zika-områden. Det finns en annan tråd om detta som även handlar om regler kring avbokning.


  • Anonym (..)
    Akira Öken skrev 2018-12-03 15:16:38 följande:
    Ja.
    Oj, det hade jag helt missat! Tur att vi hamnade i Egypten och inte Kap Verde (lite av en slump, datumen passade bättre) i höstas då jag plussade 3 dagar innan resan. Jag trodde det bara fanns i Sydamerika och en liten bit upp i Nordamerika :S Finns det någon bra karta över vad som är riskområden?
  • Akira Öken
    Anonym (..) skrev 2018-12-03 15:24:26 följande:

    Oj, det hade jag helt missat! Tur att vi hamnade i Egypten och inte Kap Verde (lite av en slump, datumen passade bättre) i höstas då jag plussade 3 dagar innan resan. Jag trodde det bara fanns i Sydamerika och en liten bit upp i Nordamerika :S Finns det någon bra karta över vad som är riskområden?


    Tror det var förra året vi bokade en resa till Kap Verde. Jag hade sett mycket fram emot resan och blev otroligt besviken när det visade sig att vi inte kunde åka. Vi var mitt i en ivf-behandling och fick då ett intyg av vår läkare som gjorde att vi kunde avboka och få pengarna tillbaka. Även vi hamnade i Egypten istället. :)
  • Akira Öken
    Anonym (..) skrev 2018-12-03 15:24:26 följande:

    Oj, det hade jag helt missat! Tur att vi hamnade i Egypten och inte Kap Verde (lite av en slump, datumen passade bättre) i höstas då jag plussade 3 dagar innan resan. Jag trodde det bara fanns i Sydamerika och en liten bit upp i Nordamerika :S Finns det någon bra karta över vad som är riskområden?


    Ett exempel på karta: wwwnc.cdc.gov/travel/page/world-map-areas-with-zika

    Det finns många olika, dock verkar de ge rätt samstämmig info.
  • Anonym (..)
    Akira Öken skrev 2018-12-03 15:43:11 följande:
    Ett exempel på karta: wwwnc.cdc.gov/travel/page/world-map-areas-with-zika

    Det finns många olika, dock verkar de ge rätt samstämmig info.
    Tack! Typ alla platser vi funderade på att åka till i sommras alltså :O Ren tur att det blev en så fin sommar att vi stannade hemma och att det tog ett tag att bli gravid så det hann gå mer än 6 månader sen vår Bali-resa..

    Jag hade verkligen ingen aning om detta, och då är jag så nojig att jag googlat på typ allt som en galning (enl. min man och några kompisar). Väldigt konstigt att denna information inte sprids tydligare, jag har hört att man inte ska åka till Brasilien och Mexiko p.g.a. Zika, men inte att det finns på massa andra ställen också! 
Svar på tråden Gravid och har bokat resa till Mexico