• LejonSa

    Max Way Framsätet - hjälp!

    Köpte en max way häromdagen. Den passar i bilen både bak och fram men vi vill gärna ha den fram då vi har en BeSafe izi plus bak som upptar mkt plats. För att kunna sitta bra och även kunna ha en tredje person (vuxe ) ibland i bilen så tänkte vi att vi sätter max way fram. Sagt o gjort. Åkte till BabyA o de monterade den. Vi testade så allt funkade osv. Så åker jag därifrån. Strax innan de stänger o märker i mörkret först när jag ska backa att sidospegeln är omöjlig att se. Ja jag vet klantigt. Stressad med barnen sjuka hemma jag tänkte inte alls helt ärligt. O jag brukar vrida o vända på allt generellt men jaja. Tycker ju personalen kunde sagt i förbifarten att den skyms. Ifall att jag inte tänkt på det själv liksom

    Frågor då: hur har ni andra löst liknande situation? För jag har ju sett massor som har bilstolar fram...

    Känns ju inte säkert att åka med bilen när man inte alls ser sidospegeln. Maken ska prova idag. Han är längre. Kan hända han ser bättre.

    Eller är det bara att montera baktill?

    Tacksam för hjälp! glad första advent på alla.

  • Svar på tråden Max Way Framsätet - hjälp!
  • sysop

    Jag gissar att du kanske har förarsätet ganska nära ratten och då kan det bli problem att se den högra spegeln om det sitter en bakåtvänd barnstol på passagerarsidan.

    Du kan pröva med att sätta på en husvagnsspegel på din högra backspegel och se om detta gör att du kan se bakåt, i annat fall får du använda dig av den inre spegeln.

  • LejonSa
    sysop skrev 2018-12-02 16:24:39 följande:

    Jag gissar att du kanske har förarsätet ganska nära ratten och då kan det bli problem att se den högra spegeln om det sitter en bakåtvänd barnstol på passagerarsidan.

    Du kan pröva med att sätta på en husvagnsspegel på din högra backspegel och se om detta gör att du kan se bakåt, i annat fall får du använda dig av den inre spegeln.


    Ja, vi är inte superlånga. Jag 1,60 och maken kring 1,78 typ. Vi justerade lutningen på den och det hjälpte lite. Tog den till Babyproffsen igen men jag tror faktiskt de monterar den för nära ryggen. Det är minst 15-20 cm till till handskfacket. Men de menar på att det är enda sättet att montera den. Men hade bara stolen ?dragits? 5-10 cm mot panelen så hade iaf min man sett sidospegeln. Jag hade sett lite.

    Dessutom tycker jag att sättet den är monterad på nu ger på tok för lite benutrymme. Vet att barnen slutligen får åka med böjda ben men i detta fall känns det nästan värdelöst att jag köpt en bakåtvändstol. För han lär få sitta i skräddarställning o knäna lär möta ryggen. Har inte hunnit testa honom i den nu när vi justerat den. Men han är strax under 100 cm o 3 år och 4 mån. Bör och ska åka baklänges ett bra tag till.

    Nu har jag ändå varit hos proffsen o fått den kollad osv. Men känns inte som den borde vara såhär. Alla rekommendationer ute har talat för denna stol. Kompakt o passar i de flesta bilar osv. Vi har en BMW 5 serie.
  • sysop
     
    MAX-WAY - Montera bilbarnstolen




    -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
    Max-Way montering i baksätet




    -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

    Fitting of the Britax Two-Way Elite Front passenger seat.





    -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
  • sysop
    LejonSa skrev 2018-12-02 19:18:06 följande:
    Ja, vi är inte superlånga. Jag 1,60 och maken kring 1,78 typ. Vi justerade lutningen på den och det hjälpte lite. Tog den till Babyproffsen igen men jag tror faktiskt de monterar den för nära ryggen. Det är minst 15-20 cm till till handskfacket. Men de menar på att det är enda sättet att montera den. Men hade bara stolen ?dragits? 5-10 cm mot panelen så hade iaf min man sett sidospegeln. Jag hade sett lite.

    Dessutom tycker jag att sättet den är monterad på nu ger på tok för lite benutrymme. Vet att barnen slutligen får åka med böjda ben men i detta fall känns det nästan värdelöst att jag köpt en bakåtvändstol. För han lär få sitta i skräddarställning o knäna lär möta ryggen. Har inte hunnit testa honom i den nu när vi justerat den. Men han är strax under 100 cm o 3 år och 4 mån. Bör och ska åka baklänges ett bra tag till.

    Nu har jag ändå varit hos proffsen o fått den kollad osv. Men känns inte som den borde vara såhär. Alla rekommendationer ute har talat för denna stol. Kompakt o passar i de flesta bilar osv. Vi har en BMW 5 serie.
    Den får inte luta mot framsätet alt. handskfacket men nog låter 15-20 cm som att det borde gå att sätta den närmare. 

    Benutrymmet borde i viss mån kunna regleras med lutningen av stolen, jag håller med om att han ska åka bakåtvänd än ett antal år.

    Nu vet jag inte om det fungerar men det kan vara värt att kontrollera om det går att montera en extra spegel längre fram vid motorhuven på högersida.

    BMW 5 serie är bra och säkra bilar Cool Glad, frågan om ni skulle åka till bilhandlaren och se om det finns några tankar på bra lösningar.
  • LejonSa
    sysop skrev 2018-12-02 20:15:58 följande:

    Den får inte luta mot framsätet alt. handskfacket men nog låter 15-20 cm som att det borde gå att sätta den närmare. 

    Benutrymmet borde i viss mån kunna regleras med lutningen av stolen, jag håller med om att han ska åka bakåtvänd än ett antal år.

    Nu vet jag inte om det fungerar men det kan vara värt att kontrollera om det går att montera en extra spegel längre fram vid motorhuven på högersida.

    BMW 5 serie är bra och säkra bilar  , frågan om ni skulle åka till bilhandlaren och se om det finns några tankar på bra lösningar.


    Ja, även på BP sa hon att den absolut kan sättas närmare och att den även får ?ligga? på panelen men att den inte får monteras på själva panelen. Vår BeSafe ligger lutade mot framsätets rygg och är också monterad av BP. Men när hon skulle justera den så menade hon att det inte gick att få stolen närmare panelen pga bältet och förankringsbanden...

    Tror jag kommer be någon annan butik ta en titt på den i angränsande kommun. Här finns bara en BP.

    Och just nu är den lutade så mkt den går.

    Ska absolut kolla upp extra spegel. Ska ta ett snack med min bror, som är vår bilhandlare. Han är utomlands just nu. Men får bli ett snack med honom när han är åter.

    Har sett andra ha just denna stol i mindre bilar utan att det sett ut som att barnet mer eller mindre kan krama om ryggstödet framför sig.

    Hon tyckte på BP inte heller att det skulle spela roll om vi bytte plats så BeSafen fick vara där fram.

    Tack för dina tips!
  • sysop

    Med tanke på montering av barnbilstol i framsäte glömde jag det viktigaste, krockkudden måste vara urkopplad.

    Kraften från en utlösande krockkudde kan lätt knäcka nacken på ett litet barn så det finns fog för att försäkra sig om att krockkudden är urkopplad eller till och med bättre bort monterad
     

  • LejonSa
    sysop skrev 2018-12-02 21:43:43 följande:

    Med tanke på montering av barnbilstol i framsäte glömde jag det viktigaste, krockkudden måste vara urkopplad.

    Kraften från en utlösande krockkudde kan lätt knäcka nacken på ett litet barn så det finns fog för att försäkra sig om att krockkudden är urkopplad eller till och med bättre bort monterad

     


    Tack! Den är urkopplad.

    Men har mailat Britax med mina funderingar. Får se om vi behåller den framtill eller flyttar bak den. Vilket meck. Vill inte börja känna att det var ett felköp. Men troligtvis ingen annan bakåtvänd bilstol hade underlättat varken för benutrymme eller skymmandet av sidospegeln ju.
  • sysop
    LejonSa skrev 2018-12-02 22:29:03 följande:
    Tack! Den är urkopplad.

    Men har mailat Britax med mina funderingar. Får se om vi behåller den framtill eller flyttar bak den. Vilket meck. Vill inte börja känna att det var ett felköp. Men troligtvis ingen annan bakåtvänd bilstol hade underlättat varken för benutrymme eller skymmandet av sidospegeln ju.
    Så är det säkert, dela gärna med dig av det som Britax säger Glad
  • LejonSa

    Britax svarade att bilstolen faktiskt både i framsäte och baksäte kan placeras lite utanför framsätets säte. 1/3 del får sticka ut och på så sätt skapar man mer benutrymme och kanske får till att se lite av sidospegeln iaf.

    Max way är även testad i likadan bil som vår och ska passa bra i den. Så babyproffsen hade fel där att stolen inte får hamna lite utanför sätet.

    Nu har vi inte haft behov av bilen på ett PR dagar men ska ändra den sen vid tillfälle. Så benutrymmet ökar o ha den fortsatt framtill.

  • sysop
    LejonSa skrev 2018-12-05 13:57:44 följande:

    Britax svarade att bilstolen faktiskt både i framsäte och baksäte kan placeras lite utanför framsätets säte. 1/3 del får sticka ut och på så sätt skapar man mer benutrymme och kanske får till att se lite av sidospegeln iaf.

    Max way är även testad i likadan bil som vår och ska passa bra i den. Så babyproffsen hade fel där att stolen inte får hamna lite utanför sätet.

    Nu har vi inte haft behov av bilen på ett PR dagar men ska ändra den sen vid tillfälle. Så benutrymmet ökar o ha den fortsatt framtill.


    Vad bra att du kollade och att du sedan förmedlade svaret här Glad

    God Jul till dig och din familj från mig och min familj Solig
  • LejonSa
    sysop skrev 2018-12-05 14:02:34 följande:

    Vad bra att du kollade och att du sedan förmedlade svaret här 

    God Jul till dig och din familj från mig och min familj 


    Tack detsamma och tack för tips och info!
Svar på tråden Max Way Framsätet - hjälp!