• Anonym (Ts)

    Övervakat umgänge?

    Ska börja ha umgänge och då vi är osams om typ allt när vi ses hat vi bett om att ha umgänge hos fr tills vi kan samarbeta nog attt ha det själva. För vill inte riskera börja bråka inflr barnet.

    Jag undrar hur det går till? Är det på familjerättens lokaler? Är en soc sekr med? Eller är vi där men själva i ett rum? Hur kan rummen se ut? Ska jag bara sitta och vara trygghet med en bok typ medan han är med barnet eller vara aktivt med i leken? Hur lång tid är man där per gång? Ska man ha med leksaker eller finna det där? Kommer vi samtidigt? Eller ena först osv?

    Barnet är 19 mån och har bara träffar pappa några gånger när hen var för liten att minnas. Väldigt mammig.

    Berätta allt ni vet!

  • Svar på tråden Övervakat umgänge?
  • Drottningen1970

    Umgängesstöd är inget som beviljas bara för att man vill. Det ska finnas goda skäl. Om det är en ansökan via soc så behöver ni dessutom vara överens om att ni vill ha denna insats om ni har gemensam vårdnad.

    Umgängesstöd kan även tillsättas via dom.

    Istället för att barnet ska behöva överlämnas till två okända personer för umgänge (pappa och umgängesstödet) så är ett annat förslag att ni helt enkelt låter bli att tjafsa under några timmar. Det krävs helt enkelt två personer för att gräl ska uppstå och du kan för barnets skull göra valet att vara tyst och låta bli att argumentera när ni träffar pappa tillsammans.

  • Anonym (Ts)

    Vi är överens att vi vill ha denma hjälp. Den är rekommenderad av min advokat (ingen dom på det docj) när det beslutades om ensam vårdnad för mig. Vet dock inte vad det kallas eler om någon ska vara med där eller om vi bara är i deras lokaler. Det ska vara en kortare insats för att se så vi kan uppföra oss ok mot varann innan vi kan frtsätta själva.

    Jag ska vara med så barnet kommer imte överlämnas. Amtingen är det jag, han och en av dem eller bara jag och han i deras lokaler. Vet inte hue de brukar göra? Äe bara risk för bråk och sånt från hans sida men att han skriker pp mig och jag är tyst är ingen höjdare heller, ingen risk att det blir fysiskt. Mem de tror risken är mindre om vi är där att börja med.

  • Anonym (Ts)

    Vi har varit mkt på fr för samarbetssamtal innan så har en kontakt där eller vad man såger.

  • Drottningen1970
    Anonym (Ts) skrev 2018-12-02 15:38:07 följande:

    Vi är överens att vi vill ha denma hjälp. Den är rekommenderad av min advokat (ingen dom på det docj) när det beslutades om ensam vårdnad för mig. Vet dock inte vad det kallas eler om någon ska vara med där eller om vi bara är i deras lokaler. Det ska vara en kortare insats för att se så vi kan uppföra oss ok mot varann innan vi kan frtsätta själva.

    Jag ska vara med så barnet kommer imte överlämnas. Amtingen är det jag, han och en av dem eller bara jag och han i deras lokaler. Vet inte hue de brukar göra? Äe bara risk för bråk och sånt från hans sida men att han skriker pp mig och jag är tyst är ingen höjdare heller, ingen risk att det blir fysiskt. Mem de tror risken är mindre om vi är där att börja med.


    Då får ni antingen lösa ert eget umgängesstöd eller ansöka om det som bistånd via socialtjänsten. Sedan utreder och bedömer de alltså om de anser att ni är i behov av insatsen. Även om ni är överens om att ni vill ha umgängesstöd så är det inget man bara kan beställa från socialtjänsten. Att ni har svårt att hålla sams när ni ses är ganska svaga skäl skulle jag bedöma. Oftast beviljas umgängesstöd när någon av föräldrarna bedöms kunna vara en fara för barnet eller om det handlar om ett kvinnofridsärende där mamma inte ska behöva träffa pappa för att överlämna barnet.

    Om umgängesstöd beviljas så ser det olika ut i olika kommuner. En del kommuner har särskilda umgängeslokaler och människor som är anställda i förväg. Andra kommuner har vare sig lokaler eller personal. Då får man anlita en person som tar sig an uppdraget ett visst antal timmar i månaden och lokalen kan vara hemma hos någon av föräldrarna, på café eller i nån lekpark.
Svar på tråden Övervakat umgänge?