• LexaK

    Linser till 9 åring som simtränar?

    Hej

    Jag undrar om någon förälder i detta forum har någon erfarenhet av linser till barn?

    Jag har en 9 årig pojk (blir 10 om 3 månader) som är med i en simklubb och simmar 3 dagar i veckan och ska börja tävla så smått nästa termin.

    Saken är att han ser väldigt dåligt, han ser dåligt på långt håll och har även brytningsfel. Jag har likadant synfel själv fast han har sämre än mig så jag förstår hur jobbigt det är att inte se ordentligt och vill inte att det ska hämma honom.

    Det finns simglasögon med slipning men inte för brytningsfelet.

    Så jag funderar på att låta han få testa engångslinser som han kan få ha när han tränar, har läst på optikers sidor att från 9 år kan det gå bra.

    Någon som har ett barn som har linser? Som kan berätta lite hur det funkat?

  • Svar på tråden Linser till 9 åring som simtränar?
  • Potatisen01

    Jag har 2 barn som har börjat med linser i den åldern o de har gått jätte bra. Båda är närsynta + brytningsfel såpass mycket att de bara finns månadslinser men även de går bra. Barnen lär sig fort hur man gör;)

  • Potatisen01

    Jag har 2 barn som har börjat med linser i den åldern o de har gått jätte bra. Båda är närsynta + brytningsfel såpass mycket att de bara finns månadslinser men även de går bra. Barnen lär sig fort hur man gör;)

  • Potatisen01

    Jag har 2 barn som har börjat med linser i den åldern o de har gått jätte bra. Båda är närsynta + brytningsfel såpass mycket att de bara finns månadslinser men även de går bra. Barnen lär sig fort hur man gör;)

  • LexaK
    Potatisen01 skrev 2018-12-04 14:12:41 följande:

    Jag har 2 barn som har börjat med linser i den åldern o de har gått jätte bra. Båda är närsynta + brytningsfel såpass mycket att de bara finns månadslinser men även de går bra. Barnen lär sig fort hur man gör;)


    Det låter ju bra, ska ta o boka en tid för pojken
  • cosinus

    Har vänner vars barn börjat i den åldern. Den äldre som ser mycket dåligt utan glasögon hade stor motivation och lärde sig fort. Den yngre som ändå ser halvdrägligt utan glasögon har linser ibland men väljer också ofta att bara vara utan glassögon.

Svar på tråden Linser till 9 åring som simtränar?