• AnnieLyrebrant

    Känner ingen lycka

    2006 gick jag och min man igenom 2 missfall på kort tid. Men därefter hade vi turen att få 3 barn (2008, 2010 och 2012). 
    Vi planerade inte att få fler barn men i september fick vi reda på att jag var gravid igen (jag var mellan preventivmedel) och jag var eld och lågor och lyckan strålade och sprudlade. I vecka 9 skulle vi få se hjärtslagen för första gången men de fanns inte där. Fostret hade slutat utvecklats men kroppen hade inte stött ut det ännu.

    Så jag fick då mediciner för att hjälpa kroppen på traven. Blev sjukskriven ett tag och extremt ledsen såklart. Trots att det inte var planerat var det önskat och älskat.

    I helgen kände jag mig konstig. Var otroligt varm när jag skulle sova trots att jag brukar frysa och sova med pyjamas, strumpor, täcke och filt. Jag låg i bara trosorna med ett lakan men det var olidligt. Precis som det var för ett litet tag sedan när jag fick reda på att jag var gravid.
    Blev sjukt nervös men köpte test i alla fall (2 st) och båda visade positivt ganska omedelbart. Men glädjen fanns inte där. Jag såg 2 streck och kände "jaha, snart kommer jag mår uselt igen, snart kommer jag gå under igen och försöka ta mig samman efter ett till missfall". Det var inget leende fast jag borde känna något. 

    Jag sörjer redan fast graviditeten inte gått snett ännu. 
    På jobbet har de frågat vad som är fel men jag vet inte vad jag ska säga. Vi har ett tätt samarbete som kräver fokus men jag är helt uppe i mitt egna huvud och vad jag tror är kommande kaos och katastrof.


    Hur ska jag vända de negativa tankarna eller är det ens lönt att bli glad ifall det går åt skogen? 

  • Svar på tråden Känner ingen lycka
  • joannaq

    Vi fick en ma i somras som vi fick redan på i v 12 :(

    Men 2mån senare blev vi gravida igen och vi kände som du. Mer orolig än lycklig.. Men vi fick vul i v7+2 och vi fick se en groda med hjärta och lyckan kom <3 Men nu är jag i v16 och känner lite oro ibland ändå. Men det är bara att bita ihop. Lycka till @--))--

  • SevenSeas

    Jag och min sambo har jag bli gravida i 4 år. Efter att ha gjort IVF-försök så lyckades vi äntligen bli gravida, den 12/12 gjorde vi grav.test som var positivt. Min sambo blev jätteglad, men jag känner mig bara orolig, rädd, nervös och vågar inte vara glad, vilket får mig att känna mig otacksam och ger dåligt samvete.

  • SevenSeas
    SevenSeas skrev 2018-12-14 15:57:24 följande:

    Jag och min sambo har jag bli gravida i 4 år. Efter att ha gjort IVF-försök så lyckades vi äntligen bli gravida, den 12/12 gjorde vi grav.test som var positivt. Min sambo blev jätteglad, men jag känner mig bara orolig, rädd, nervös och vågar inte vara glad, vilket får mig att känna mig otacksam och ger dåligt samvete.


    Jag och min sambo har försökt bli gravida i 4 år, ska det stå.
  • Anonym Ellliiin
    AnnieLyrebrant skrev 2018-12-05 14:59:15 följande:

    2006 gick jag och min man igenom 2 missfall på kort tid. Men därefter hade vi turen att få 3 barn (2008, 2010 och 2012). 

    Vi planerade inte att få fler barn men i september fick vi reda på att jag var gravid igen (jag var mellan preventivmedel) och jag var eld och lågor och lyckan strålade och sprudlade. I vecka 9 skulle vi få se hjärtslagen för första gången men de fanns inte där. Fostret hade slutat utvecklats men kroppen hade inte stött ut det ännu.

    Så jag fick då mediciner för att hjälpa kroppen på traven. Blev sjukskriven ett tag och extremt ledsen såklart. Trots att det inte var planerat var det önskat och älskat.

    I helgen kände jag mig konstig. Var otroligt varm när jag skulle sova trots att jag brukar frysa och sova med pyjamas, strumpor, täcke och filt. Jag låg i bara trosorna med ett lakan men det var olidligt. Precis som det var för ett litet tag sedan när jag fick reda på att jag var gravid.

    Blev sjukt nervös men köpte test i alla fall (2 st) och båda visade positivt ganska omedelbart. Men glädjen fanns inte där. Jag såg 2 streck och kände "jaha, snart kommer jag mår uselt igen, snart kommer jag gå under igen och försöka ta mig samman efter ett till missfall". Det var inget leende fast jag borde känna något. 

    Jag sörjer redan fast graviditeten inte gått snett ännu. 

    På jobbet har de frågat vad som är fel men jag vet inte vad jag ska säga. Vi har ett tätt samarbete som kräver fokus men jag är helt uppe i mitt egna huvud och vad jag tror är kommande kaos och katastrof.

    Hur ska jag vända de negativa tankarna eller är det ens lönt att bli glad ifall det går åt skogen? 


    Du får försöka tänka positivt (jag vet att de är svårt, är 24 år och har 4 missfall på kort tid i bagaget och gravid igen nu) jag känner precis som du.. allt känns meningslöst liksom.. men så sa min kära make den klassiska mening ?du väntar ett barn inte ett missfall? och de hjälpte ändå lite.. dessutom så funkar det att ?prata? med magen typ.. kanske låter sjuk i huvudet men ibland sätter jag mina händer på magen och så säger jag ?vi ska klara dehär, vi är starka tillsammans, kämpa? och liknande peppade meningar du kan ju försöka göra så! Och inte minst av allt glädjas åt av att du redan har 3 underbara fantastiska barn! Känn glädje! Du är och ska bli mamma!:D
  • Bebis201901
    AnnieLyrebrant skrev 2018-12-05 14:59:15 följande:

    Men glädjen fanns inte där. Jag såg 2 streck och kände "jaha, snart kommer jag mår uselt igen, snart kommer jag gå under igen och försöka ta mig samman efter ett till missfall". Det var inget leende fast jag borde känna något. 

    Jag sörjer redan fast graviditeten inte gått snett ännu. 

    På jobbet har de frågat vad som är fel men jag vet inte vad jag ska säga. Vi har ett tätt samarbete som kräver fokus men jag är helt uppe i mitt egna huvud och vad jag tror är kommande kaos och katastrof.

    Hur ska jag vända de negativa tankarna eller är det ens lönt att bli glad ifall det går åt skogen? 


    Jag förstår att det finns så mkt oro i det här men en tanke, kommer du inte sörja oavsett om du hoppats eller inte ifall det mot förmodan skulle bli missfall? :) Jag tänker att du ?egentligen? inte förlorar nåt på att glädjas. Skulle nåt skita sig så är fallet ändå hårt. Hellre leva och vara glad än ta ut nåt som du bara mår dåligt av och som _inte_ rent procentuellt är mest troligt.

    Som ovan, du väntar ett barn inte ett missfall Jag tror också på att tänka peppande tankar. Ja du är orolig, det behöver inte vara en motsats till att glädjas. ?Jag är så glad att jag är gravid igen OCH jag är orolig och det är okej. Det kommer gå bra?
  • Mawie

    Låter som du har en depression, prata med din barnmorska om hur du känner om du inte blir tagen på alvar sök till psykiskaavdelningen, finns mediciner att få som är ofarligt för barnet.

    Har inte tagit själv dock.


    Ängeldotter 6/9-18
  • AnnieLyrebrant

    Det slutade i ett utomkvedshavandeskap som resulterade i operation då de tog bort äggledaren. Denna gången var jag för rädd för att känna den där glädjen jag gjort i samband med tidigare graviditeter så fast det gjorde jävligt ont fysiskt och psykiskt så fanns det en känsla av att ?jag visste det, jag visste att jag inte skulle bli så glad?. Mår såklart dåligt i och med att chanserna att bli gravid igen minskat med ca 25% men vi tar det som det kommer. Tack för alla fina ord och allt stöd

  • joannaq
    AnnieLyrebrant skrev 2019-01-10 19:47:17 följande:

    Det slutade i ett utomkvedshavandeskap som resulterade i operation då de tog bort äggledaren. Denna gången var jag för rädd för att känna den där glädjen jag gjort i samband med tidigare graviditeter så fast det gjorde jävligt ont fysiskt och psykiskt så fanns det en känsla av att ?jag visste det, jag visste att jag inte skulle bli så glad?. Mår såklart dåligt i och med att chanserna att bli gravid igen minskat med ca 25% men vi tar det som det kommer. Tack för alla fina ord och allt stöd


    Jag beklagar verkligen <3 Stor kram
Svar på tråden Känner ingen lycka