• mommadearest

    Ni som jobbar med olika sorters research, se hit!

    Hej på er!

    Jag är nyfiken på vad ni har för jobb där ni behöver göra mycket efterforskningar av olika slag. 


    Sedan vill jag gärna veta hur ni börjar, lägger ni upp det på något speciellt sätt? 
    Vad använder ni er av för att nå det ni behöver? 
    Vad för internetsidor/källor är pålitliga och inte?
    Sådana saker vill jag väldigt gärna veta! :) 

    Tack på förhand!! 

  • Svar på tråden Ni som jobbar med olika sorters research, se hit!
  • snedtak

    Research är ju en ganska bred fråga. Det är ju viss skillnad på om man ska snabbt skriva en faktaruta om Etiopien, djupdyka i förklaringar till varför Donald Trump vann valet eller beskriva hur bränslecellsbilar fungerar.

  • mommadearest
    snedtak skrev 2018-12-05 19:37:21 följande:

    Research är ju en ganska bred fråga. Det är ju viss skillnad på om man ska snabbt skriva en faktaruta om Etiopien, djupdyka i förklaringar till varför Donald Trump vann valet eller beskriva hur bränslecellsbilar fungerar.


    Ja men jag är inte inriktad på någon speciell research i min fråga utan research över lag, hur man gör på olika sätt för att få tag på det man vill ha :)
  • snedtak

    Jag använder mig av olika metoder och källor beroende på syftet.

    Google är enkelt och bra, men kräver att man har någon form av grundläggande kunskap om källkritik och vilka sökord man ska använda. Tex svenska myndigheter, Eurostat, IEA och andra OECD-organ brukar vara ganska bra.
    Wikipedia är oftast en bra källa till kunskap,men jag undviker politiska och kontroversiella ämnen. Men det är jättebra om man vill få en introduktion till priselasticitet eller logistisk regression.
    Google Scholar är ett enkelt sätt att hitta vetenskapliga artiklar, men kräver att man vet hur man hittar relevant material (tex. att man har koll på vilka journals som är bättre och sämre inom ett område)

Svar på tråden Ni som jobbar med olika sorters research, se hit!