• Annah80

    17 månaders pojke och 1-2 timmars nattning och flera uppvak

    Jag känner att det nu gått så lång tid med detta "problem" så jag måste få ventilera mig och få råd.

    Vi har en 17 månaders pojke som sen han blev ungefär 13 månader haft stora problem att somna och även vaknar upp 1-2 ggr per natt.  Nattningen tar minst 1 timme. Vi lägger honom vid 18:30-19 och sen somnar han 1-1,5 timme senare. Under den tiden ligger han och vrider och vänder på sig åt alla håll och kanter, ställer sig upp ibland och vill kramas och dra i våra öron. Sen fortsätter det, om och om igen. Han är trött men lyckas inte komma till ro. Till slut somnar han, oftast med att vi håller i hans hand. Vi kan inte gå ut ur rummet förrän han somnat. Går vi ut ur rummet innan han somnat så börjar han först gnälla för att sen övergå i skrik och till slut gallskriker han tills vi kommer in. (hinner inte ens gå 5 min innan han gallskriker) 

    När han väl somnat så vaknar han oftast lagom tills att vi ska gå och lägga oss och då räcker det oftast med att vi stoppar i nappen så somnar han om ganska snabbt. Men sen vaknar han oftast en gång till mitt i natten och då hjälper inget förutom  att lyfta upp honom och över till vår säng där han sover resten av natten. (oftast på tvären och sparkar till oss då och då)  Så här har vi det varje natt och nu börjar det ta på orken Gråter

    Vi har verkligen provat allt. Har samma fasta rutiner varje dag. (jag och sambon jobbar deltid och delar på föräldrarledigheten just nu) 

    Vi går upp runt 07:30-08, då äter vi frukost. Sen är det lek inne och/eller ute fram till lunch kl 11:30. Efter lunch så är det sovstund. Han somnar oftast runt 12:30 och sover fram till 13:30-14 ungefär. (alltså mellan 1-1,5 timme) Kan tilläggas att sovstunden fortfarande är i vagnen, först en kort eller lång promenad och sen sover han ute i vagnen när vi kommit hem. I vagnen somnar han på 10-15 min utan gnäll eller gråt.

    När han vaknat är det lite lek igen och mellis runt 14:30-15. Efter det titta lite på tv, leka etc fram till middagen runt 17:30-18. Sen nedvarvning med bok, dämpad belysning fram till 18:30-19 och därefter tandborstning, blöjbyte, pyjamas på och i säng.  

    Snälla, vad gör vi för fel? Någon som har tips och råd? 

    //En snart desperat mamma

  • Svar på tråden 17 månaders pojke och 1-2 timmars nattning och flera uppvak
  • Anonym (L)

    Har ni prövat att lägga senare ? Eventuellt ha 2 kortare sov stunder på dagen ?

    Våran 11 månaders vaknar också väldigt ofta nattetid mellan 5-15 ggr men det är för att hon tappar nappen så det räcker med att stoppa in nappen så somnar hon om. Men hon vaknar vid 6.30 sover 1a middagen ca 11.30 (30min) och 2a middagen vid ca 16. Hon lägger sig sen för natten vid ca 20 .

    Det räcker med att lägga henne i sängen och ev att man behöver gå in och ge nappen någon gång. Jag vill göra allt för att undvika bli tvungen att behöva vara kvar och ligga med henne tills hon somnar. (Ser inget fel med det, men då jag har fler barn så blir det inte hållbart) Så om hon någon dag inte alls verkar vilja sova så brukar hon istället få komma upp o ha mys i soffan ca 30 min till och sen lägga sig igen då somnar hon alltid. :)

  • Anonym (Känner igen mig)

    Vårt barn är 19 månader och jag känner igen mig en hel del. Följer gärna tråden för tips.

    Dagen ser ut så här:

    06 vaknar

    7:15 frukost

    9:30 mellis

    11:15 lunch

    11:30-12 somnar, sover ofta 1,5 timme

    14:30 mellis

    18:45 börjar varva ner med bad/läsa bok/mysa

    19:30-20:00 somnar

    Mellan 23-01 första uppvaket, räcker med att stoppa i nappen

    Mellan 3:30-5 andra uppvaket, stoppa i napp.

    Lägg ingarna tar tid och energi. Jag har googlat alla möjliga olika tips och metoder och plockat lite här och där men känner att det ändå är frustrerande att det ska ta upp till en timme att somna då barnet är trött.

    Både jag och sambon jobbar heltid, så att inte få sova en hel natt är frustrerande.

  • Anonym (Mia)

    Först Ni gör inte fel.

    Barn kommer inte med manualer och med tiden måste man förändra hur man gör saker för att få allt att fungera. Även om vissa barn inte klarar av sin vardag utan alla rutiner.
    Först så sov mina barn 5 gånger per dag, när de blev lite större så var det en vila som strulade mest så jag tog bort den... sedan gick tiden och nästa vilostund började strula och ta tid så togs den bort den med..
    En period runt två år så tog det över en timme att söva dem på kvällen och till slut fick jag nog. Det är ju bara jobbigt för alla med allt trams som blir.

    Jag senarelade deras kväll ca 30 minuter (till 18.30) Vi gick ut efter maten en kort promenad så de skulle bli trötta och det fungerade för oss.
    En kort period.
    Sedan tog jag bort fm vilan då gick sövningen återigen på 5 minuter. Ett halleluja moment kan jag lova dig att det var för oss.

    Kan ju inte säga vad som fungerar för er men fysiskt trötta ut och se över hur många timmar /dygn ditt barn sover. Mellan 1-3 år så säger 1177 att mellan 11-13 timmar per dygn är vanligt även om det finns barn som sover mer och mindre. Men det ger en fingervisning i alla fall.
    Kanske barnet behöver mer/mindre kvällsmål pga av att man äter sämre en period pga tänder.
    Som sagt var finns många olika teorier om vad att tänka på =)

  • Alexi

    Men hur kommer det sig att ni lägger så tidigt? Våra barn har aldrig somnat så tidigt, utan runt 20-tiden har alltid varit det vanliga. Om det tar så lång tid känns det som att ni börjar för tidigt.

  • Annah80

    Tack för alla tips!

    Vi har provat att lägga senare också, var ett tag sen nu dock så kanske värt att prova igen. De gånger vi testat att lägga senare har jag för mig att nattningen tog ca 1 timme också. Uppvaken var där då också och det här med att han inte vill sova kvar i sin säng när han vaknar andra gången är frustrerande...men vid 02-03 orkar man inte sitta kvar och ?natta på nytt?

    Och där vaknade han första gången för ikväll! ???? (somnade 20:15 ikväll)

  • Annah80

    Det med att ha två kortare sovstunder känns tyvärr som att gå tillbaka i utvecklingen..vi tog bort en sovstund när han var runt 1 år så att ta tillbaka den känns fel.

    Han äter bra till såväl lunch, mellis som middag med undantag för när han har nya tänder på gång så att ge mer mat tror jag inte hjälper.

    Att aktivera mer och trötta ut fysiskt tror jag på och det är vi ganska dåliga på, särskilt nu när det börjar bli kallare och mörkare och man inte kan vara ute så mycket.

  • mammaericsson

    Hej!

    Jag tror inte att ni gör något fel, det verkar som att ni har bra rutiner (well done!)! Vår äldsta fyller snart tre och hon har sovit väldigt dåligt i princip i hela sitt liv. I ett års tid vaknade hon 5-6 gånger i timmen från klockan 21 till 04.30 då vi steg upp. Hon sov extremt lite på dagarna, oftast inte alls. Nu, snart tre år gammal, kan hon inte sova på dagen, då är hon igång till 02 på natten. BVC säger att det ör väldigt ovanligt med barn som sover såhär lite... Ja, jo... Men det är bara vänta ut. Och försöka att inte svimma av trötthet och illamående när man skyndar upp från sängen efter 36 uppvak på natten redan????

    Håll ut! Det kommer bli bättre????

  • mammaericsson

    Behöver han sova på dagen då? Det kanske är bättre att han är så trött på kvällen när det är läggdags att han somnar lättare? Kanske tidigarelägga nattningen och hoppa över sovningen på dagen? Eller sova på förmiddagen en stund innan lunch istället?

  • Fru Ve

    Kan ni inte natta i vagnen och sen lyfta över honom i sängen? Vi nattar alltid i bärsele, det är annars ett tips. Annars håller vår son på precis lika som du beskriver. Han är 21 månader. Uppvaken nattetid låter helt normalt tycker jag även om det kan vara kämpigt. Det brukar gå över till slut. Mina äldre barn började regelbundet sova hela nätter mellan 2-4 års ålder. Innan dess var det alltid ett eller flera uppvak per natt.

  • hammarhajen

    Men 18.30 är ju jättetidigt, särskilt om man sover till 7.30-8.00.
    Vid 18.30 har ju barnet bara varit vaket 4,5 h sedan middagsvilan,så han är väl helt enkelt inte tillräckligt trött för att sova. Prova att vara uppe någon timme till på kvällen. 

  • Fru Ve
    hammarhajen skrev 2018-12-17 19:41:46 följande:

    Men 18.30 är ju jättetidigt, särskilt om man sover till 7.30-8.00.

    Vid 18.30 har ju barnet bara varit vaket 4,5 h sedan middagsvilan,så han är väl helt enkelt inte tillräckligt trött för att sova. Prova att vara uppe någon timme till på kvällen. 


    Håller med. Om han sover till 7.30 är det kanske mer rimligt att han somnar 20.30? Min son vaknar 5.00 och är trött vid 19 på kvällen. Sover 1,5 - 2 timmar på dagen.
  • Saral92

    Min första spontana reaktion är att något uppvak per natt i den ålder måste vara oerhört normalt.
    Min 4åring vaknar fortfarande minst en gång per natt och ger sig inte fören han får sova mellan oss. När han var 1,5 så vakna han flera gånger per natt men reflektera aldrig över att det skulle vara konstigt.
    Han vakna minst en gång i timmen när han var 6mån-1år så vakna nätter är vi vana med. Ända som skiljer är att min son somna senare än din, närmare 8 på kvällen och att lägga honom brukar ta mellan 30min till 1,5h timme när han var mindre, nu tar det oftast bara 15-20min men det händer att det tar en timme fortfarande.
    Nu har vi börjat med en kroppskudde för han vaknade redan vid 11 och ville in till oss nu sover han iaf fram till 3-4 så det kan jag tipsa om. Om ert barn gillar närhet :)

Svar på tråden 17 månaders pojke och 1-2 timmars nattning och flera uppvak