• humlan00

    Ni som är mammalediga..

    Ni som är mammalediga hur gammal är eran bebis?

    Hur ser era dagar ut?

    Hur ofta ammar ni/ersättning?

    Hur ser nätterna ut??

  • Svar på tråden Ni som är mammalediga..
  • Jemp

    7,5 mån. Har även en på snart tre år som går 30h/v i barnomsorg (fast ofta är han hemma iaf en dag i veckan).

    Generellt går vi upp strax före 8 (ammar ev), äter numera lite frukost, lämnar storebror vid 9, är iväg på öppen förskola etc. Ammar där vid 10, sover middag ca 11-13. Pluggar/städar etc då. Sen ofta lunch (nytt), promenad och/eller lite lek, somnar ev en kort stund före hämtning kl 15. Sover ca 16,30-17,30. Äter middag nån timme senare, somnar ca 20. Vaknar vid 1 och 5 för amning, sover helt ok i övrigt (Samsover delar av natten, annars spjälsäng i samma rum).

  • Anonym (Mamma)

    Mamma till en snart 4 åring och en 4 månaders. Stora går på förskolan och ledig varje fredag. Bebisen somnar för natten mellan 20-21. Vaknar mellan 01-02 och mellan 05-06 för mat och somnar om direkt efter. Stora vaknar mellan 6-7 och då går vi upp och äter frukost. Väcker lilla vid 7:30 för att amma snabbt sen slänger jag ner henne i vagnen och vi går till förskolan, hon fortsätter sova i vagnen så jag går en promenad efter lämning och hemma igen ca 9:30. Brukar då amma igen sen blir det lite fix hemma, kanske lite träning och sånt sen somnar hon igen vid 10:30-11 och sover allt mellan 30min-3tim. Hon har inga direkta rutiner utan bara hänger på det jag ska göra under dagen. Somnar där vi är om hon är trött. Är vi hemma ammar hon kanske varannan timme och är vi ute kan hon vara utan i upp till 5 timmar då hon vill titta runt istället för att äta.

    Jag gör lite olika på dagarna, mest hemma och tar hand om hemmet typ men även mamma-träning i grupp, träffar kompisar, storhandlar, går i affärer osv

  • Anonym (Sign)
    humlan00 skrev 2018-12-06 15:58:47 följande:

    Ni som är mammalediga hur gammal är eran bebis?

    Hur ser era dagar ut?

    Hur ofta ammar ni/ersättning?

    Hur ser nätterna ut??


    Kliver upp kl 7 med båda barnen, en 4-månaders och en 2-åring. Äter frukost, städar hela lägenheten, tvättar, tar ett bad med 2-åringen, lagar lunch och leker med 2-åringen samtidigt. Efter lunch går vi ut. Middag kl 17 och nattning ca kl 18. Hinner inte med då mkt mer...

    Ammar var tredje timme ungefär.

    Mannen jobbar natt så jag tar hela nätterna själv. Ammar ca var tredje timme även då, och den äldsta vaknar ca 2 ggr per natt och ska nattas om
  • Anonym (Ett barn)

    Bebisen (9 mån) vaknar mellan 7-8, jag ammar och sen tar pappan honom och jag sover nån timme till.

    Äter frukost, leker, fixar hemma, lunch och sen brukar vi vara ute på eftermiddagen.

    Min man kommer hem vid 17-18 och sen nattar jag vid 20. Om bebisen inte somnar vid kvällsamningen så tar min man över.

    Bebisen ammar allt mellan varje timme till var fjärde timme på natten. På dagarna ungefär var tredje timme. Han får plockmat när jag äter.

    Det såg ju annorlunda ut för 5 månader sedan, mer amning och fler sovstunder.

  • legomum

    Nu är de iof 5 år men jag är ff hemma med dem.

    När de var bebisar vaknade de för dagen vid 5 och fram till halvåret så sov de mest hela dagarna. Ju äldre de blev ju längre vakentid vid målen.

    De åt från början var tredje timme, flaska. För att sedan kunna dra ut det till var fjärde timme. Den ene slutade vakna vid 03- målet när han var 7 månader medans den andre slutade vakna vid 10 månader. Den ene slutade med 23 målet vid 14 månader och den andre vid 18 månader. De slutade vakna till dessa mål helt enkelt och då gav jag inget heller.

    De vaknade tidigt men gjorde även kväll tidigt. Från början så somnade de vid 18 för natten men kunde dra ut på tiden till 19 men då var de nästsn 18 månader.

    På dagarna var jag ute mycket och promenerade med dem sovandes i vagnen.

Svar på tråden Ni som är mammalediga..