• Citiies

    Separation och föräldraledighet? Hjälp!

    Mitt ex och jag separerade i vecka 12. Jag är nu i vecka 19 och har undringar om hur det ska bli efter att barnet föds! Är menat att jag ska kontakta försäkringskassan och fråga men tänkte se om någon här har erfarenhet av min fråga!

    Eftersom föräldradagarna är uppdelade på både fader och moder, hur funkar det? Han vill få vara hemma alla sina dagar, utan att ge mig några. Jag måste ta ut till föräldrapenning för att ha råd att ens vara hemma. Kan jag då bara vara hemma mina 6 månader och sen "tar han över" barnet och jag går tillbaka och jobbar? Har han rätt att bara göra så? Jag vill ju få vara hemma men han har ju andra tankar..

    Så svårt att formulera frågan rätt men, är det då alltså så att han bara kan "ta över" och gå hem 6 månader och jag bara har rätt att besöka barnet då och då? Precis som han praktiskt taget har det dem första månaderna med mig då jag har föräldraledighet? Känns konstigt att det skulle ligga i barnets bästa intresse att byta boende och förälder vid 6 månaders ålder?

    Har föreslagit att han ger mig sina dagar, då han ändå har sina speciella dagar han inte kan ge bort. Dem kan han ju bruka hur han vill när barnet är över året tänker jag.

    Är jätteförvirrad! Någon med erfarenhet eller som kan sånt här?

  • Svar på tråden Separation och föräldraledighet? Hjälp!
  • Anonym (Mollie)

    Indirekt är det så. Han har 90 dagar vikta för honom som han inte kan föra över till dig, vilket han inte verkar vilja heller. Men från början ligger dagarna hälften/hälften hos vardera förälder i Försäkringskassans webbtjänst så så fort du tagit ut hälften av dagarna så behöver han liksom släppa dem till dig. Sen är det vårdnadsfrågan som är en annan sak. Det lär inte vara så smart att från en dag till en annan bara byta vårdnadshavare rakt av. Särskilt inte en 6 mån bebis. Ni kanske ska gå i samarbetssamtal hos någon på socialkontoret redan nu och göra nåt slags plan?

  • Anonym (Gifta?)

    Om ni inte är gifta när barnet föds så får du enskild vårdnad och därmed alla dagarna. Du bör inte frivilligt gå med på att ge honom gemensam vårdnad. Givetvis skulle ett barn fara illa av att flytta så det är inte aktuellt normalt sett. Umgänge för pappan hos dig/tillsammans med dig är det normala i ert fall.

  • Citiies
    Anonym (Mollie) skrev 2018-12-06 19:19:41 följande:

    Indirekt är det så. Han har 90 dagar vikta för honom som han inte kan föra över till dig, vilket han inte verkar vilja heller. Men från början ligger dagarna hälften/hälften hos vardera förälder i Försäkringskassans webbtjänst så så fort du tagit ut hälften av dagarna så behöver han liksom släppa dem till dig. Sen är det vårdnadsfrågan som är en annan sak. Det lär inte vara så smart att från en dag till en annan bara byta vårdnadshavare rakt av. Särskilt inte en 6 mån bebis. Ni kanske ska gå i samarbetssamtal hos någon på socialkontoret redan nu och göra nåt slags plan?


    Kommer troligen bli något liknande. Han är inte villig att ge mig ett lillfinger. Konstigt att man kan gapa ena dagen att jag lurat på honom ett barn, och nästa kräva sina föräldradagar..
  • Citiies
    Anonym (Gifta?) skrev 2018-12-06 19:24:34 följande:

    Om ni inte är gifta när barnet föds så får du enskild vårdnad och därmed alla dagarna. Du bör inte frivilligt gå med på att ge honom gemensam vårdnad. Givetvis skulle ett barn fara illa av att flytta så det är inte aktuellt normalt sett. Umgänge för pappan hos dig/tillsammans med dig är det normala i ert fall.


    Är du helt säker på det? På försäkringskassans hemsida verkar det som att han har rätt till alla sina dagar även om vi inte är gifta? Jag vet att det som du säger stämmer överens med hur det fungerade förr, men är det verkligen så nu för tiden?
  • Citiies
    fjanten skrev 2018-12-06 19:27:44 följande:

    Jag hade inte skrivit på gemensam vårdnat i det läget.


    Har jag alltså det valet? Jag antog att sålänge han anses lämpad förälder så har vi gemensam vårdnad? Jag är verkligen urkass på hur detta fungerar..
  • fjanten
    Citiies skrev 2018-12-06 19:29:01 följande:

    Har jag alltså det valet? Jag antog att sålänge han anses lämpad förälder så har vi gemensam vårdnad? Jag är verkligen urkass på hur detta fungerar..


    Du skriver på att han är fader, men du behöver inte skriva på gemensam vårdnad. Det kan han dock stämma dig på, men oftsst hinner barnet bli över året innan den processen är över. Rätt till umgänge har han till barnet oavsett om du har gemensam eller enskild vårdnad.
  • Citiies
    fjanten skrev 2018-12-06 19:32:49 följande:
    Du skriver på att han är fader, men du behöver inte skriva på gemensam vårdnad. Det kan han dock stämma dig på, men oftsst hinner barnet bli över året innan den processen är över. Rätt till umgänge har han till barnet oavsett om du har gemensam eller enskild vårdnad.
    Oj, komplicerat. Jag vet inte hur bra idé det är att inte ge gemensam vårdnad dock. Men samtidigt vill jag få vara hemma "mitt år". Måste sånna här saker vara så komplicerade :/
  • Anonym (H)

    Kontakta familjerätten och diskutera hur ni ska lösa barnets boende. Ett sådant litet barn behöver en fast punkt de första åren innan man börjar dela boendet rakt av. Oftast blir boendeföräldern mamman under de första åren och pappan får successivt mer och mer tid. Barnet har naturligtvis rätt till tid med sin pappa så han ska inte ge bort några dagar. Dagarna kan ju tas ut upp till barnet är 12 år så han har god användning för dem.

  • Jemp

    Som skriver ovan så har du enskild vårdnad så länge du inte skriver på gemensam eller han stämmer dig på (och får) vårdnaden.

    Har ni gemensam vårdnad har han rätt till alla sina, dvs hälften av barnets dagar ja. Finns inget som heter ditt/mammans år.

    Att han tar ut föräldraledighet betyder ju inte att barnet plötsligt byter boende dock. De jag träffat som inte bor ihop träffas ju dels flera gånger i veckan från barnet är fött, och så småningom är pappan föräldraledig dagtid även om barnet bor hos mamman iaf till största delen.

    Vid gemensam vårdnad har du 195 sgi-dagar och 45 lägsta nivå. Du väljer själv hur många du tar ut varje månad, första året behöver du inte ta ut några alls om du klarar dig ekonomiskt på annat sätt (dvs du har ändå rätt att vara ledig och din SGI är skyddad).

Svar på tråden Separation och föräldraledighet? Hjälp!