• förjagvillvarajag

    Oregelbunden mens efter p-piller

    Hej!

    För cirka 1/2 år sedan så slöt jag med mina p-piller då vi hade hoppats på att bli gravida med ett lite knyte men icke sa Nicke. Ingen graviditet. Kommer inte ihåg exakt när jag började med p-piller men runt cirka 13-14 års ålder. Blödde jättemycket då. Har för mig att mensen inte hann bli regelbunden innan jag började med dem. Är i dagsläget 21 år. Mensens cykel varierar mellan 21-28 o har svårt att pricka in rätt. Har en app som håller koll på mensen o ÄL men kan inte riktigt lita på den då jag måste ange hur lång min cykel är. Har sex i princip varannan dag??

    ??Hur lång tid tog det för dig/ er att bli gravida efter du har slutat med p-piller?

    ??Hur lång tid tog det innan mensen blev regelbunden igen?

    ?? När bör jag söka hjälp?

    Tacksam för svar från en med extrem barnlängtan!

  • Svar på tråden Oregelbunden mens efter p-piller
  • Omstart2019

    Det är långt ifrån alla som har regelbunden cykel. Tyvärr lärs det bara ut att man har den regelbundet en gång i månaden, vilket gjorde att det tog ända tills min första graviditet vid 24 års ålder innan jag fick reda på att jag var helt normal. Jag hade 3-6 veckor mellan menstruationerna. Efter jag fick barn blev den mer regelbunden med 28-33 dagars cykel ca.

    Så du kanske är en sådan som har oregelbunden mens, eller också beror det på p-pillren. Det finns säkert råd att få från en barnmorska annars, men ett halvår av försök efter att precis ha slutat med p-piller efter så lång tid, är inte en särskilt lång tid att ha försökt. Men du kan ju testa ägglossningstest.

  • Anonym (Hyfsad)

    Min cykel är mellan 23-26 dagar.

    Ägglossningen kan diffa någon dag. Jag får den mellan dag 11 och dag 14 beroende på cykelns längd. Men jag tycker jag märker på flytningarna när det är dags.

    Mina flytningar ( och de flesta kvinnors om man läser på faktasidor) innan äl är rätt så rikliga och kletiga. Om man tar lite på fingrarna så kan du skapa en lång tråd som blir nån cm lång. Sen när jag har äl så är det också mycket flytningar, om jag går på toa så kan det hänga ut som snor och på hemsidor står det att dom liknas rå äggvita.

    Jag och min sambo planerar barn så för att inte missa äl så har vi sex från dag 10 i min cykel fram till typ den 15e dagen. Då har vi sex varannan dag. Vi är på försök 2 nu så får se om det tar sig :)

    Försök lära dig känna igen och du kan köpa äl-test bara för att checka av innan du får koll på den

Svar på tråden Oregelbunden mens efter p-piller