• Kravattsmurfen

    Hur stimulerar ni era barns kreativitet?

    Nån som vill dela med sig av tips på hur man kan låta barnens kreativitet flöda? Måla och pyssla i all ära men det är ju kul om man slipper ta in en städfirma efter varje kreativ stund också:)

    Vi brukar hitta på egna godnattsagor men det finns säkert fler bra tips där ute. Hit me!

  • Svar på tråden Hur stimulerar ni era barns kreativitet?
  • mammalovis

    Gå ut i naturen och bygg konstverk med pinnar och kottar eller vad ni hittar. Det går att stapla böcker. Är barnet yngre går det besöka öppna förskolan där miljön är anpassad, ibland har konsthallar och museum konstaktiviteter. Klipp och sy eller använd färgade papper. Gör dockteater eller med fingerdockor, bygg lego och duplo och lek med figurerna. Spela in film med en surfplatta. Vill man så finns massor att göra. På vårt bibliotek fanns en toppenbok om kreativa lekar, tyvärr la jag inte namnet på minnet, men den eller liknande går säkert hitta om du googlar lite.

    Sedan framgår inte ålder för det sätter ju lite gränser.

  • legomum

    Jag låter mina vara ute klättra hoppa krypa i skogen, vara i lekparken. Låter dem undersöka allt de ser. Följer med på deras galna upptåg som att samla stenar, ta hem och måla dem, plocka kastanjer och skriva siffror på dem för att räkna.

    Ger dem upplevelser så de får nya tankar och ideer. Låter dem se på tv.

    Men framför allt vi bygger med allt. Vi har byggt med sockerbitar (nej de åt dem inte), stenar, magnatiles, briobuilder, duplo, kaplastavar, klossar men framför allt lego.

    Vi är en lego älskande familj och vi bygger varje dag. Både från manualer men mycket hittepå. Just lego och STEAM aktiviteter rekommenderar jag. Där får man in det mesta. Eller bara lägga alla delar av minifiurerna i olika lådor och låta barnet bygga egna figurer.

    En sådan enkel sak som en bilväg uppritad på en kartonbit har roat mina många timmar. Lägg till lite trafikmärken och leken blir som ny. Enkla saker triggar fantasin att komma igång.

    Men uppmuntra att utforska och har ditt barn snöat in på något som mina har gjort i olika perioder (bilmärken, insekter-framförallt spindlar, dinosaurier osv) så lär ditt barn allt du kan komma på om detta. Hitta på nya lekar och inkludera tex dinosaurierna eller experiment med dem...

    Genom att blanda intresse och kunskap så växer de enormt och vid intressebyte så vet de att vilja lära sig mer... om du uppmuntrar.

  • v i r r a

    Jag brukar försöka hänga med och uppmuntra deras egna projekt och idéer. Jag försöker kort och gott köra klassikern att säga mer ja än nej när de blir inspirerade och vill göra något. Blir det kaos i hemmet så blir det.... Helt klart en utmaning men jag försöker i alla fall

  • tvillingmammaVastmanland

    Lek är väl det bästa sättet för barn att utveckla sin kreativitet. Underlätta för barnen så att de kan leka, se till att det finns utrymme, goda lekkamrater och grejer som man får leka med, som inte är ömtåliga.

  • Alexi

    En grej jag faktiskt är väldigt nöjd med är att vi haft ritgrejor, pennor och papper, stående framme i köket i alla år. Det har stått på fönsterbänken och alltså varit väldigt lättåtkomligt. Det har också alltid funnits i obegränsad mängd. Så mina barn har ritat mycket genom åren, skrivit listor, osv. Jag tror på tillgänglighet.

Svar på tråden Hur stimulerar ni era barns kreativitet?