• Swedman

    Mitt X vägrar dela på extra kostnader. Suck.

    Min 14 åriga dotter har valt att bo hos mig efter min separation och det är ok. Det har varit stridigheter med mamman om underhållet. Hon vägrade bet. UH så jag fick lov att gå till FK som sade i ett brev rakt ut att mamman SKA betala 1500kr i UH per månad. Sedan dess vägrar mamman att tala med mig. Hon tycker jag är girig.

    Nu till saken; Dottern vill sitta inne mestadels. Det gör att hon blir lite begränsad i erfarenheter och sånt. Jag (och mamma) vill att hon söker sig utåt lite mer. Vi har försökt med olika medel mer eller mindre lyckat. 
    Nu har dottern självmant satt ut annons om att hjälpa till i ett stall. Dottern fick svar på annonsen och jag har kört henne dit ett antal gånger. Jag har tänkt tanken att hon borde skaffa moppe då stallet är 5 km bort. Jag frågade därför mamman om hon kunde stå för halva kostnaden för körkortet till moppen men hon bad mig dra åt helvete!  Kort sagt, hon anser sig ha betalat sig fri från mer kostnader runt dottern (det har hon sagt rakt ut). Det tråkiga är att dottern vet också av att hon har den åsikten.

    Dottern är i stallet på helgerna. Mamman jobbar ofta helger och är hon ledig en helg så åker hon direkt till sin nya pojkvän 8 mil bort.  Dit åker hon ganska ofta på veckorna också. Så det blir jag som får stå för all körning.

    Vad kan jag göra? Inte så mycket va?  Jag har ju ganska stora kostnader runt detta och önskade att vi föräldrar kunde dela på dessa extra utgifter. Är man två om dem blir det inte lika kännbart.  

    Dottern äter hos mamman en gång i veckan typ. That's it.

  • Svar på tråden Mitt X vägrar dela på extra kostnader. Suck.
  • Swedman
    Anonym (Sara) skrev 2018-12-08 10:19:58 följande:

    Hade inte heller betalat för moppe-körkort.


    Du får gärna motivera.
  • Anonym (Sara)
    Swedman skrev 2018-12-08 10:21:48 följande:

    Du får gärna motivera.


    Tycker gott att hon kan cykla på en vanlig cykel stället. Varför moped?
  • Anonym (Sara)

    Tillägg: när jag var ung var jag i stallet nästan varje dag. Cyklade dit året runt. Resan tog 45 min enkel resa. Gick alldeles utmärkt! Fick motion på köpet! Klagade aldrig.

  • Anonym (Varför?)

    5 km är väl ingen bit att gå, eller cykla på vanlig cykel.

  • Bibbidi

    Nu var det här inte det du frågade efter men, skojar du nu eller? En moppe för 5 km? Okej att man kanske kan skjutsa de dagar det verkligen blåser storm ute eller ösregnar men de dagar det bara duggar lite lätt eller är helt vanligt väder, även när det är snö ute, så kan hon hon väl cykla? 5 km är ju ingenting! Det är det från mig och fram till stallet här borta och det är ju inga problem. Cyklade även som ung, så gjorde även min lillasyster och grannens dotter. Ser verkligen inte problemet. 

    För övrigt angående ditt x, det är tyvärr ingenting du kan göra där. Man kan önska mycket men du kan inte tvinga någon att betala någonting sådant.

  • Anonym (mmm)

    Om hon betalar det underhåll FK bestämt så tror jag nog du får svälja detta och inse att ska dotten ha moppe får du står för kalaset själv. Mamman betalar det hon enligt lag ska. Om ni kommer överens om att hon ska betala mer så är det mellan er och det verka ju ligga otroligt långt borta. 

    TRist för detta påverkar så klart relationen mamam-dotter till det sämre men det är ju mammans problem, inte ditt. 

    Ni får fundera på alternativ som tex cykel och sen får du och dottern hitta på sätt att spara ihop, om du inte har råd. 

  • Anonym (Sverker)

    Klart tjejen ska ha en moped. En utmärkt fordon för att bli mer självständig och skapar en naturlig längtan efter att ge sig ut på egen hand. Det är fullt förståeligt att de medelålders kvinnor som ger råd härinne inte förstår. De har förmodligen aldig fått uppleva den frihetskänslan som det innebär att susa fram på en moped. Idag finns det dessutom riktigt snygga elmopeder, vilket underlättar underhåll.

    Mitt råd. Be alla anhöriga om bidrag för att införskaffa en moped till tjejen. Eller kanske som julklapp. Om det inte funkar, så köp en själv. Och sen skriver du ner all djävulskap ditt ex gör eller inte gör. När du har tillräckligt på fötterna så ansöker du om ensam vårdnad. För flickans skull. 

  • Bibbidi
    Anonym (Sverker) skrev 2018-12-08 11:57:06 följande:

    Klart tjejen ska ha en moped. En utmärkt fordon för att bli mer självständig och skapar en naturlig längtan efter att ge sig ut på egen hand. Det är fullt förståeligt att de medelålders kvinnor som ger råd härinne inte förstår. De har förmodligen aldig fått uppleva den frihetskänslan som det innebär att susa fram på en moped. Idag finns det dessutom riktigt snygga elmopeder, vilket underlättar underhåll.

    Mitt råd. Be alla anhöriga om bidrag för att införskaffa en moped till tjejen. Eller kanske som julklapp. Om det inte funkar, så köp en själv. Och sen skriver du ner all djävulskap ditt ex gör eller inte gör. När du har tillräckligt på fötterna så ansöker du om ensam vårdnad. För flickans skull. 


    Medelålders? Snälla. Jag är fortfarande i 20årsåldern.  5 kilometer är fortfarande inget avstånd som man måste ha en moped till, det är inte nonsens utan det är ren fakta. Det är ren lathet om man inte orkar cykla i 5 km.
Svar på tråden Mitt X vägrar dela på extra kostnader. Suck.