• Norr82

    Behöver ”byta jobb ideer”

    Jobbat i ica butik sen jag kom ut i arbetslivet efter grundskolan för snart 20 år sedan, alltid sena passet pga eget val, men har nu börjat känna att ett byte av yrke skulle vara trevligt, men vilka jobb finns för mig? Har ingen koll vad som finns förutom telefonringare, städare och annan butik.

  • Svar på tråden Behöver ”byta jobb ideer”
  • Norr82

    Jo det har också slagit mig, och det blir nästa problem om jag inte hittar nåt på nuvarande nivå.

  • Anonym (Hej)

    Kan ju alltid jobba på förskola. Vikarier behöver ingen utbildning.

  • brallison

    Det kanske är snarare fråga om vad du vill göra. Om du vet vad du skulle vilja göra - kolla vad som krävs för det och välj vägen. Det är aldrig för sent för att plugga.

  • Norr82
    brallison skrev 2018-12-11 15:41:31 följande:

    Det kanske är snarare fråga om vad du vill göra. Om du vet vad du skulle vilja göra - kolla vad som krävs för det och välj vägen. Det är aldrig för sent för att plugga.


    Därav att jag haft nuvarande jobb så alltför länge :-/ Inte funnits nåt som jag varit interesserad av, bara kört på den stadiga vägen, därför kollar jag runt nu innan jag fixar nytt butiksjobb, om det finns nåt inom min nuvarande kompetens, vill ogärna skaffa studieskulder för nåt som ger samma lön/tristess.
  • Kjell2
    Norr82 skrev 2018-12-11 15:56:38 följande:
    Därav att jag haft nuvarande jobb så alltför länge :-/ Inte funnits nåt som jag varit interesserad av, bara kört på den stadiga vägen, därför kollar jag runt nu innan jag fixar nytt butiksjobb, om det finns nåt inom min nuvarande kompetens, vill ogärna skaffa studieskulder för nåt som ger samma lön/tristess.
    Något annat inom dagligvarubranchen, inköp, HR, admin, chef?
    Byta typ av butik?


  • Norr82
    Kjell2 skrev 2018-12-11 16:04:49 följande:

    Något annat inom dagligvarubranchen, inköp, HR, admin, chef?

    Byta typ av butik?


    Det e frågan, tror högre befattningar än inköp är kört pga utbildningen, så lutar mot samma sort alt. annan typ ab butik om jag inte hör nåt annat.
  • Anonym (Handlarfru)
    Norr82 skrev 2018-12-11 18:46:28 följande:

    Det e frågan, tror högre befattningar än inköp är kört pga utbildningen, så lutar mot samma sort alt. annan typ ab butik om jag inte hör nåt annat.


    Säg inte det, inom många kedjor finns vidareutbildningar som kan erbjudas dem som butiken vill satsa på. Min man är handlare och jag har aldrig hört honom prata om vilka utbildningar hans personal har när han vill vidareutbilda dem. Det handlar mer om deras prestation på jobbet och om han tror att han kommer få tillbaka investeringen som det innebär att vidareutbilda.

    Jag skulle faktiskt prata med din chef om detta. Antingen landar det i att de inte vill satsa på dig och då kan du ju söka dig vidare, eller så kanske det öppnar sig någon möjlighet? :)
  • Norr82
    Anonym (Handlarfru) skrev 2018-12-11 19:13:10 följande:

    Säg inte det, inom många kedjor finns vidareutbildningar som kan erbjudas dem som butiken vill satsa på. Min man är handlare och jag har aldrig hört honom prata om vilka utbildningar hans personal har när han vill vidareutbilda dem. Det handlar mer om deras prestation på jobbet och om han tror att han kommer få tillbaka investeringen som det innebär att vidareutbilda.

    Jag skulle faktiskt prata med din chef om detta. Antingen landar det i att de inte vill satsa på dig och då kan du ju söka dig vidare, eller så kanske det öppnar sig någon möjlighet? :)


    Jo vidarutb. finns ju, men, då behöver man bli dagpersonal, och tappa så mkt lön är inte värt titeln, så den punkten, att jag inte stiger i grader är självförvållat tyvärr.

    Nåja, har börjat snegla mot körkortet nu, verkar finnas en del interessant bara man kan köra bil.
  • Anonym (Lokförare)

    Hej
    Var själv fast i träsket, YH-utbildning säger jag. Hittade en "kort" på 40 veckor med nästan hälften praktik. Mycket nöjd med mitt arbete nu flera år senare.

    Kräver dock att man klarar provet för att komma in men det går ju alltid att söka. Lönen är mycket bättre än det gamla städjobbet.

    //Lokförare

  • Anonym (Lokförare)

    Hej
    Var själv fast i träsket, YH-utbildning säger jag. Hittade en "kort" på 40 veckor med nästan hälften praktik. Mycket nöjd med mitt arbete nu flera år senare.

    Kräver dock att man klarar provet för att komma in men det går ju alltid att söka. Lönen är mycket bättre än det gamla städjobbet.

    //Lokförare

Svar på tråden Behöver ”byta jobb ideer”