• Smillis

    tidig ägglossning med clomid, vad tror ni om mina chanser?

    Hejsan,

    Fick prova clomid för första gången sen PCOS konstaterades vid förra VUL:et. Har även ätit metformin ca 1 månad.

    Har haft en kemisk graviditet förra året och ett MA vecka 9 för några månader sedan och har regelbunden mens 32-34 dagars cykel och ibland naturlig ägglossning men runt CD26.

    Åt clomid mellan CD6-CD10, då jag inte hann börja dag 5. Idag CD13 syntes ett stort ägg på 22 mm och väggen eller vad den heter var på 9mm :)

    Hade inte förväntat mig ett så stort ägg så här tidigt så känner mig väldigt positiv, men och har haft 0 ägglossnisnings symptom eller ägglossningsflytningar så vad tror ni?

    Finns det en chans att det kan gå ändå utan ägglossningsflytningar? Och hur kan jag veta ifall ägget verkligen har släppt eller inte?

    Ska även äta progesterone så då kan jag väl inte heller ta blodprov för att konstatera ägglossning?

    Någon annan som har egna erfarenheter?

    Kram

  • Svar på tråden tidig ägglossning med clomid, vad tror ni om mina chanser?
  • Jag är bara jag

    Om äggblåsan överstiger 10 mm ska det oerhört mycket till att den inte släpper ägg. Så äl har du säkert haft. Ägget däremot är mikroskopiskt och skulle aldrig synas på VUL. Och vad är det för progesteron som du ska äta? Vanligen är de vaginala.

  • Smillis
    Jag är bara jag skrev 2018-12-09 16:42:01 följande:

    Om äggblåsan överstiger 10 mm ska det oerhört mycket till att den inte släpper ägg. Så äl har du säkert haft. Ägget däremot är mikroskopiskt och skulle aldrig synas på VUL. Och vad är det för progesteron som du ska äta? Vanligen är de vaginala.


    Tack för ditt svar!! Sorry om jag var otydlig, det var äggblåsan som var 22mm inte ägget och läkaren trodde jag skulle ägglossa från och med idag till om 2-3 dagar. Tog nyss ett negativt ägglossnings test nu när jag kom hem, vilket jag trodde skulle vara positivt iom att läkaren trodde ägglossningen var på gång.

    Började Googla stor äggblåsa men negativt ägglossnings test vilket bara gjorde allt värre, tydligen så är det inte ens säkert att ägget lossnar. Är så jäkla trött på ovissheten och väntan var eviga månad, hur sjutton ska man veta?

    Ska äta en tablett som heter duphaston 10mg med dydrogesterone för att förebygga nytt missfall om ägget blir befruktat. (Bir utomlands så kanske andra namn på medicinerna).
  • Jag är bara jag

    Ägget släpper efter 20 mm så det kan bli nr som helst, men ibland dröjer det till uppåt 30 mm. Det är extremt ovanligt att äl inte sker efter 10 mm enligt min gynläkare.
    Duphaston, ja det har jag tatt nån IVF-cykel. Lycka till!

  • Smillis

    Vad skönt att höra känner mycket lugnare nu! Visste inte att dom kunde bli upp till 30mm! Påverkar det kvaliteten på något sätt tror du? Om dom blir för stora menar jag?

  • Jag är bara jag
    Smillis skrev 2018-12-10 07:59:55 följande:
    Vad skönt att höra känner mycket lugnare nu! Visste inte att dom kunde bli upp till 30mm! Påverkar det kvaliteten på något sätt tror du? Om dom blir för stora menar jag?
    Jodå, vissa äggblåsor är sega, men inte tror jag det påverkar negativt inte. Jag skulle göra insemination en gång och hade en tydlig stor äggblåsa dag 14 tror jag. Inte förrän dag 21 fick jag positivt äl-test så den var seg den!
  • oshark

    Ett negativt ägglossningstest kan också betyda att ägget släpper idag. Vanligast är att man får positivt 24-36 timmar innan ägglossning. Så misströsta inte! Alternativt har du kissat för nära inpå (det ska gå minst 4 timmar för bästa resultat).

    Det finns två sätt att bekräfta ägglossning och ett sätt stt gissa sig till art det skett: VUL hos gyn, temphöjning (men då måste du ha tempat innan ÄL så du vet att en höjning skett) och att känna på livmoderhalstappen. Om tappen är öppen idag och stängd imorgon kan du gissa att ÄL skett.

  • Smillis
    oshark skrev 2018-12-10 17:23:14 följande:

    Ett negativt ägglossningstest kan också betyda att ägget släpper idag. Vanligast är att man får positivt 24-36 timmar innan ägglossning. Så misströsta inte! Alternativt har du kissat för nära inpå (det ska gå minst 4 timmar för bästa resultat).

    Det finns två sätt att bekräfta ägglossning och ett sätt stt gissa sig till art det skett: VUL hos gyn, temphöjning (men då måste du ha tempat innan ÄL så du vet att en höjning skett) och att känna på livmoderhalstappen. Om tappen är öppen idag och stängd imorgon kan du gissa att ÄL skett.


    Hej oshark, fick äntligen positivt på ägglossningstestet! Tar det sig inte ska jag försöka börja tempa för vågar inte känna på livmoderhalstappen längre då jag kämpat med en inflammation som inte vill ge med sig 100% tyvärr.
  • Smillis
    Jag är bara jag skrev 2018-12-10 16:58:06 följande:

    Jodå, vissa äggblåsor är sega, men inte tror jag det påverkar negativt inte. Jag skulle göra insemination en gång och hade en tydlig stor äggblåsa dag 14 tror jag. Inte förrän dag 21 fick jag positivt äl-test så den var seg den!


    Min var nog bara seg också. fick positivt på ägglossningstestet igår, 3 dagar efter att blåsan var 22mm. Så får ligga i lite extra dom här dagarna och se vad som händer! Det jobbigaste är att vänta bara och inbillla sig nya symptom varje dag :)
  • oshark
    Smillis skrev 2018-12-12 10:48:43 följande:

    Hej oshark, fick äntligen positivt på ägglossningstestet! Tar det sig inte ska jag försöka börja tempa för vågar inte känna på livmoderhalstappen längre då jag kämpat med en inflammation som inte vill ge med sig 100% tyvärr.


    Ah nä det förstår jag!

    Jag har tempat sen augusti och för mig funkar det jättebra. Det som kan bli svårt är om man har ojämna sömnvanor eller om man överanalyserar temperaturförändringar i lutealfasen men än så länge går det bra
  • Jag är bara jag
    Smillis skrev 2018-12-12 10:53:21 följande:
    Min var nog bara seg också. fick positivt på ägglossningstestet igår, 3 dagar efter att blåsan var 22mm. Så får ligga i lite extra dom här dagarna och se vad som händer! Det jobbigaste är att vänta bara och inbillla sig nya symptom varje dag :)
    Det är alltid väntan som är värst i denna djungel. Lycka till!
  • Smillis
    oshark skrev 2018-12-12 15:21:40 följande:
    Ah nä det förstår jag!

    Jag har tempat sen augusti och för mig funkar det jättebra. Det som kan bli svårt är om man har ojämna sömnvanor eller om man överanalyserar temperaturförändringar i lutealfasen men än så länge går det bra
    Sover tyvärr olika varje natt så kanske svårt att tempa då Obestämd Men förhoppningsvis hinner jag bli gravid innan jag behöver fundera på tempning Förvånad
  • Smillis
    Jag är bara jag skrev 2018-12-12 16:01:53 följande:
    Det är alltid väntan som är värst i denna djungel. Lycka till!

    Hade bestämt att den här månaden skulle jag inte vänta och gå och känna efter innan BIM, men bara 2 dagar senare börjar jag redan leta symptom *suck*. Men det känns faktiskt som att det drar lite i tjejmagen på något konstigt sätt Solig

Svar på tråden tidig ägglossning med clomid, vad tror ni om mina chanser?