• Anonym (Just stop)

    Frisören/hudterapeuten m.m. SLUTA fråga vad jag jobbar med!!!!!

    Jag är långtidssjukskriven sen flera år tillbaka. Ibland behöver jag klippa mig, gå på massage, få nån ansiktsbehandling etc och får då alltid den jobbiga frågan "vad jobbar du med?". Det är en vanlig social fras, men jag vill inte alltid berätta att jag inte jobbar hela tiden! Jag träffar personen en timme, kanske aldrig mer igen, måste man då veta vad den personen gör för att tjäna pengar? Jag vill inte ljuga heller. Men seriöst, vad har dom med det att göra vad jag gör och inte gör.

    Bara sluta fråga, säg istället nåt trist om vädret, julen, klimatet, fråga om jag har något djur, vad som helst men inte vad jag gör! Ni har inte med det att göra.

  • Svar på tråden Frisören/hudterapeuten m.m. SLUTA fråga vad jag jobbar med!!!!!
  • Anonym (n)

    Håller med dig. Om jag vill berätta vad jag jobbar med så kan jag ju göra det utan att få frågan. Jag är där för att koppla av. Inte för att bli förhörd.

  • Anonym (Men)

    Om de frågar kunderna om deras djur kanske nästa person blir knäckt och tvingas gråta framför frisören för att dennes hund precis dött. Eller blir ledsen för att man är ogift och utan barn så man har ingen att fira jul med. Vilken fråga som helst kan vara känslig för någon.

    Svara bara "jag är sjukskriven", lägg kanske till "men jag brukade jobba med xxx och...". De vill ju bara småprata för att undvika stel stämning, börja prata om något som inte är känsligt för dig isåfall

  • Anonym (Just stop)
    Anonym (n) skrev 2018-12-09 21:55:23 följande:

    Håller med dig. Om jag vill berätta vad jag jobbar med så kan jag ju göra det utan att få frågan. Jag är där för att koppla av. Inte för att bli förhörd.


    Exakt! Tycker det är så ofint bara. Ibland har jag svarat "jag jobbar inte", ger personen sig? Nä. Då kommer nästa fråga "nähä, hur klarar du dig då?"
  • Anonym (Just stop)
    Anonym (Men) skrev 2018-12-09 21:56:46 följande:

    Om de frågar kunderna om deras djur kanske nästa person blir knäckt och tvingas gråta framför frisören för att dennes hund precis dött. Eller blir ledsen för att man är ogift och utan barn så man har ingen att fira jul med. Vilken fråga som helst kan vara känslig för någon.

    Svara bara "jag är sjukskriven", lägg kanske till "men jag brukade jobba med xxx och...". De vill ju bara småprata för att undvika stel stämning, börja prata om något som inte är känsligt för dig isåfall


    Tro mig, jag tar upp annat men frågan om jobb kommer ALLTID. Man ska inte behöva som tidigare person skrev här bli korsförhörd
  • Jennie med ie
    Anonym (Men) skrev 2018-12-09 21:56:46 följande:

    Om de frågar kunderna om deras djur kanske nästa person blir knäckt och tvingas gråta framför frisören för att dennes hund precis dött. Eller blir ledsen för att man är ogift och utan barn så man har ingen att fira jul med. Vilken fråga som helst kan vara känslig för någon.

    Svara bara "jag är sjukskriven", lägg kanske till "men jag brukade jobba med xxx och...". De vill ju bara småprata för att undvika stel stämning, börja prata om något som inte är känsligt för dig isåfall


    Precis, vad som helst kan vara känsligt för någon och skulle man vara helt tyst skulle väl nån kund ta illa vid sig av det också. Så, det går väl aldrig att göra allt rätt. 
  • Anonym (Jepp)
    Jennie med ie skrev 2018-12-09 22:01:53 följande:

    Precis, vad som helst kan vara känsligt för någon och skulle man vara helt tyst skulle väl nån kund ta illa vid sig av det också. Så, det går väl aldrig att göra allt rätt. 


    Damn if you do, damn if you don?t.
  • Anonym (Just stop)
    Jennie med ie skrev 2018-12-09 22:01:53 följande:

    Precis, vad som helst kan vara känsligt för någon och skulle man vara helt tyst skulle väl nån kund ta illa vid sig av det också. Så, det går väl aldrig att göra allt rätt. 


    Dom har inte att göra med hur folk tjänar sina pengar. Punkt!
  • Anonym (Men)
    Anonym (Just stop) skrev 2018-12-09 21:59:54 följande:

    Tro mig, jag tar upp annat men frågan om jobb kommer ALLTID. Man ska inte behöva som tidigare person skrev här bli korsförhörd


    Kan du inte säga rakt ut att det är känsligt att prata om och sedan byta ämne till julen eller whatever? Om du jobbat tidigare kan du som sagt nämna det istället, eller bara avleda med andra ämnen. Men jag tror mest på att vara ärlig, för hur ska de annars veta? Du kan inte ändra på vad andra säger och gör, men däremot på ditt eget sätt att hantera det. Jag fattar att det är känsligt att behöva förklara sig, men för många så utgör arbetet en stor del av ens liv så frågan i sig är inte konstigare än någon annan fråga. Låt det inte påverka dig så mycket utan skifta fokus istället för att störa dig på att de öht frågar
  • Jennie med ie
    Anonym (Just stop) skrev 2018-12-09 22:04:36 följande:
    Dom har inte att göra med hur folk tjänar sina pengar. Punkt!
    Och inte med om kunden tyckte det var kallt ute, och inte med hurvida kunden kört bil, gått eller tagit bussen, och inte med hurvida kunden varit på samma salong förr, och inte med hur kunden mår idag, och inte med .... Alltså, vad får de ö h t prata/fråga om?
  • Anonym (Just stop)
    Jennie med ie skrev 2018-12-09 22:07:10 följande:

    Och inte med om kunden tyckte det var kallt ute, och inte med hurvida kunden kört bil, gått eller tagit bussen, och inte med hurvida kunden varit på samma salong förr, och inte med hur kunden mår idag, och inte med .... Alltså, vad får de ö h t prata/fråga om?


    Men om du inte alls förstår skillnaden mellan långtidssjukskriven och om man tagit bussen så snälla, bara byt tråd
Svar på tråden Frisören/hudterapeuten m.m. SLUTA fråga vad jag jobbar med!!!!!