• Anonym (Ångest)

    Sex har blivit så ångestladdat

    Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig osv vidare men skriver av mig lite här. Allt känns så komplicerat men brukar vara bra att se sina tankar och känslor i text ibland tycker jag.

    Jag och sambon har varit ett par i ca 7 år. När första barnet kom försvann min sexlust mer och mer, inget ovanligt antar jag. Har i efterhand förstått att jag nog mådde ganska dåligt då en period när sonen var nyfödd. Fick väldigt lite förståelse från sambon som tog det personligt att jag inte ville ha sex. Jag kan förstå det till viss del då jag drog mig undan mer och mer. ?Vågade? inte vara nära då jag upplevde att det tolkades som att jag ville ha sex och jag orkade inte med att han skulle bli besviken och surig varje gång jag inte ville. Det var som att hans lycka hängde på min sexlust och jag försökte förklara vilken enorm press det blev för mig. Att det inte direkt bidrog till lust osv. Vi pratade rätt mycket om det en tid men kom väl ingen vart direkt. Minns ett tillfälle då han dagen efter ett av våra samtal vart lite stött och besviken för att ingen var förändrat till dagen efter, alltså jag ville inte ha sex då heller. Som att allt skulle lösas på 24 timmar liksom.

    Sen har det funnits tillfällen då jag faktiskt känt lust och vi har haft sex men inte särskilt ofta. Ibland har jag ställt upp fast jag inte velat och det är ju helt fel. Ett tag var det som att varje tillfälle vi var ensamma, dvs sonen sov så skulle vi ta tillfället i akt ungefär och denna besvikna blick om det inte blev av. Han sa vid ett tillfälle när sonen var ca 6 månader att viljan borde finnas från min sida...

    Sen kom andra barnet 2 år senare. Hade en del krämpor under graviditeten och den lust som kommit tillbaka försvann igen. Och nu är vi lite i samma sits som med första barnet. Barnen är 1 och 3.

    Det är så mycket känslor och så som liksom börjar komma ikapp och sånt som sas och gjordes som kommer tillbaka. Det ger mig ångest och jag vet inte vart jag ska börja, hur jag ska börja. För ett tag sen hade vi diskussionen igen om att jag drar mig undan för att jag inte vill ge falska förhoppningar om sex då jag inte orkar med att han ser ut som en ledsen hundvalp. Känns som att han varje kväll när barnen har somnat sitter där i soffan och förväntar sig nåt.

    Utöver detta så är vi en bra familj, ett bra team, vi hjälps åt med både barn och hem och bråkar otroligt sällan om annat. Men detta påverkar oss ju såklart mycket. Jag saknar inte direkt min sexlust. Är okej med att ha sex sällan bara det är bra då, alltså inget slentrian sex bara för att. Älskar att gosa och mysa men det har ju också blivit ?förstör? pga att det är som det är. Känns som vi skulle behöva flera timmar till att diskutera om detta men den tiden finns ju inte direkt med två små .

  • Svar på tråden Sex har blivit så ångestladdat
  • Anonym (A)

    Hej! Är i samma sits som du med jämngamla barn. Vet inte hur man kommer ur det för nu är det som du skriver som en ond spiral. Har ni pratat nåt mer om det?

  • Anonym (V)

    Vet preciiiis hur du känner. Jag slutade vara närmre än 1meter för att det inte skulle bli missförstånd.

    Vi separerade efter 5år av minskad lust. Jag tände inte på Honom längre, gick på antidepp och hade sån ångest så lusten försvann.

    Kämpade så jag höll på att gå under. Jag tog på mig all skuld för att vi inte hade sex. Sökte upp läkare, gynekolog, terapeuter, coach men inget funkade.

    Nu är jag sambo med en man som gör mig galen av åtrå! Hade inte ens kunnat föreställa mig att jag skulle kunna vara så djurisk.

    Ta inte på dig skulden ts, det är bättre att separera som vänner än kämpa och gå ner sig till botten.

  • Anonym (V)
    Limajo skrev 2018-12-19 09:55:08 följande:

    Lite drastiskt att föreslå att de ska separera. Om relationen i övrigt är bra måste man väl försöka jobba på att hitta samsyn och inte bara dra. Det finns ju barn med i bilden också...


    Både ock. Tror inte att någon av dom mår bra för att vara ärlig. Vi hade oxå barn och hyfsat bra, men när ALLT handlar om bristen på närhet o sex så blir man koko i huvet. Det är väl bättre att skiljas som vänner då? Om inte så för barnens skull. Då kan dom umgås som de gör nu fast helt ångestfritt.
  • Anonym (A)

    Låter som att det är ett första steg mot separation enligt er andra två som båda verkar ha lämnat. Jag vill inte separera eftersom jag i övrigt tycker vi ha det bra, kanske TS också? Måste ju finnas andra vägar?

  • Anonym (Ångest)
    Anonym (A) skrev 2018-12-19 09:10:01 följande:

    Hej! Är i samma sits som du med jämngamla barn. Vet inte hur man kommer ur det för nu är det som du skriver som en ond spiral. Har ni pratat nåt mer om det?


    Vi har inte pratat nåt mer om det. Jag jobbar natt också och lägger mig tidigt nåra kvällar i veckan så vi får liksom aldrig tid till det känns det som. Sist vi diskuterade saken blev vi liksom aldrig klara och det blev ett oavslutat samtal som liksom hänger kvar i luften. Har du och din partner pratat nåt om det?
  • Anonym (Ångest)
    Limajo skrev 2018-12-19 09:18:43 följande:

    Jag har upplevt liknande och gick i rådgivning med barnens pappa. Vi fick då som ?läxa? att gosa utan sex. Sex var alltså uteslutet men vi skulle kramas, i soffan, i sängen osv. Tror det var två veckor som vi skulle göra detta. Det räddade inte äktenskapet men det fick lite av min stress över att all beröring kunde uppfattas som en invit att försvinna. Jag tror det öppnade ögonen lite för honom också kring den press jag kände.

    Det kanske vore något att testa? Rådgivning också givetvis, det kan lösa upp många knutar i en relation.


    Det låter ju som en rätt bra idé att få in den vardagliga närheten utan att det ska leda till sex. Jag saknar ju den närheten och har sagt till honom att jag tror det är i den änden vi ska börja men han verkar liksom tro mest inne på att det är bristen på sex som är problemet. Har vi sex ett par gånger i veckan så är det lugnt sen liksom..
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (V) skrev 2018-12-19 09:32:22 följande:

    Vet preciiiis hur du känner. Jag slutade vara närmre än 1meter för att det inte skulle bli missförstånd.

    Vi separerade efter 5år av minskad lust. Jag tände inte på Honom längre, gick på antidepp och hade sån ångest så lusten försvann.

    Kämpade så jag höll på att gå under. Jag tog på mig all skuld för att vi inte hade sex. Sökte upp läkare, gynekolog, terapeuter, coach men inget funkade.

    Nu är jag sambo med en man som gör mig galen av åtrå! Hade inte ens kunnat föreställa mig att jag skulle kunna vara så djurisk.

    Ta inte på dig skulden ts, det är bättre att separera som vänner än kämpa och gå ner sig till botten.


    Känner igen mig så och är rädd att ångesten kommer förvärras om det här pågår mycket längre. Så som du skriver tar jag ju på mig skulden för detta. Trots att jag försöker tänka att jag inte ska det. Att det inte är fel att inte vilja ha sex och att vi måste hitta ett sätt som funkar för oss.

    Jag har funderat på separation just för att det här är så jobbigt. Det dödar ju liksom det mesta av glädjen i allt och det blir obekvämt när vi är ensamma tillsammans. Tänker att hade vi haft det så här, men utan barn så hade jag nog inte orkat kämpa vidare. Men jag vill ju så gärna tro att det kommer att bli bra.. Hur och när är ju frågan och hur länge orkar vi ha det så här.
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (A) skrev 2018-12-19 11:05:36 följande:

    Låter som att det är ett första steg mot separation enligt er andra två som båda verkar ha lämnat. Jag vill inte separera eftersom jag i övrigt tycker vi ha det bra, kanske TS också? Måste ju finnas andra vägar?


    Jag vill inte heller separera i dagsläget trots att jag visats stunder har funderat på det. Jag vill kämpa, jag vill att det ska funka. Men jag känner också att gör vi på riktigt inget åt det här nu så vet jag inte hur livet ser ut om nåra år.. Men jag vill tro att det går att lösa men det kommer att ta tid och det kommer att kräva en hel del. Mest känner jag att det är han som måste tänka om. Som måste låta min lust ta tid och inte ta ett nej så personligt, som en avvisning. Funderar på att skicka honom denna krönika av Mia Skäringer www.expressen.se/kronikorer/mia-skaringer-lusten-maste-fa-ta-tid/
  • Anonym (A)

    Alltså! Allt som du skriver hade jag kunnat skriva för känner igen mig i allt typ. Förstår också helt känslan av att tänka att det är fel på mig som inte har lust för vill egentligen ha ett bra samliv. Har som sagt tyvärr inga råd att ge men är skönt att höra att vi är fler. Trots nära vänner skulle jag ändå inte riktigt våga eller vilja prata med dom om detta helt för tror dom skulle vara dömande

  • Anonym (Ångest)
    Anonym (A) skrev 2018-12-19 22:01:55 följande:

    Alltså! Allt som du skriver hade jag kunnat skriva för känner igen mig i allt typ. Förstår också helt känslan av att tänka att det är fel på mig som inte har lust för vill egentligen ha ett bra samliv. Har som sagt tyvärr inga råd att ge men är skönt att höra att vi är fler. Trots nära vänner skulle jag ändå inte riktigt våga eller vilja prata med dom om detta helt för tror dom skulle vara dömande


    Ja det är skönt att man inte är ensam om att känna så här. Känns som att alla andra har så perfekta förhållanden. Känner inte heller riktigt för att prata med nån av mina vänner om detta. Det känns för utelämnade på nåt sätt. Jag kommer nog ta upp detta med min sambo igen nån gång efter jul. Vi är lediga en tillsammans så vi bör ha tid...
Svar på tråden Sex har blivit så ångestladdat