• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du sluta äta nötkött för miljöns skull?
  • Mrs Green

    Ja, nu tror jag inte att det lilla nötkött jag äter (max en gång i veckan) gör varken till eller från för miljön. Men om det hade stor betydelse så skulle jag kunna avstå helt, det är inte så viktigt. 

    Däremot skulle jag aldrig släppa min ostskiva på frukostmackan, där går gränsen!!! DemonSkrattande

  • Dr Nail

    Nej, råbiff är för gott för att avstå. Men, då ser man till att köpa ekologiskt, närproducerat kött, så det blir bra ändå.

  • Robert 832

    Skulle för all del kunna äta mindre men isf för att spara på jordens resurser hellre än för co2 utsläpp.



  • Gryntroll

    Vi åt lacto-ovo veg under nästan 8 mån tidigare just pga miljön. Men inser att vi vill ha kött, fågel och fisk i kosten. MEN vi har dragit ner rejält på mängden och hur ofta vi äter det. Desto mer grönsaker. Tidigare hade vi visserlugen också alktid grönt till maten men nu blir det oftast två eller tre varianter, ex vanlig rå blandad sallad och tillagad variant.

  • Anonym (Öppna ögon)

    Det här med att nötkött har väldigt stor negativ miljö påverkan börjar jag snart tröttna på..... Visst har det miljö påverkan... Men det börjar spåra ur.

    Är det inte bättre att börja se klart någon gång? Kolkraft, flygtrafiken, tunga industrier, onödig materiel konsumtion har garanterat större negativ miljö påverkan.

    Jag förespråkar absolut inte gigantiska nötkötts industrier där 500 nötdjur står och konstant matas med kraftfoder bara för att växa så snabbt som möjligt för att sedan skickas till slakt.

    Föredrar småskalig nötdjursuppfödning där det utvecklar en levande landsbygd.

    Hur mycket brukbar mark växer idag igen pga att djurhållningen minskar i detta landet?.

    Ingen som har tänkt på att allt på jorden har en balans?

    Man kan med gott samvete köpa svenskt nötkött.

    Den som vill sluta äta nötkött får absolut göra detta, men jag tycker att man flyttar fokus från dom riktiga miljöbovarna, dem som man aldrig kommer kunna stoppa.

    Det verkar vara lättare att fördumma konsumenterna genom att säga att man räddar världen genom att sluta äta nötkött.

    Silar mygg och sväljer elefanter!.

  • Monmoi
    Anonym (Öppna ögon) skrev 2018-12-10 22:58:50 följande:

    Det här med att nötkött har väldigt stor negativ miljö påverkan börjar jag snart tröttna på..... Visst har det miljö påverkan... Men det börjar spåra ur.

    Är det inte bättre att börja se klart någon gång? Kolkraft, flygtrafiken, tunga industrier, onödig materiel konsumtion har garanterat större negativ miljö påverkan.

    Jag förespråkar absolut inte gigantiska nötkötts industrier där 500 nötdjur står och konstant matas med kraftfoder bara för att växa så snabbt som möjligt för att sedan skickas till slakt.

    Föredrar småskalig nötdjursuppfödning där det utvecklar en levande landsbygd.

    Hur mycket brukbar mark växer idag igen pga att djurhållningen minskar i detta landet?.

    Ingen som har tänkt på att allt på jorden har en balans?

    Man kan med gott samvete köpa svenskt nötkött.

    Den som vill sluta äta nötkött får absolut göra detta, men jag tycker att man flyttar fokus från dom riktiga miljöbovarna, dem som man aldrig kommer kunna stoppa.

    Det verkar vara lättare att fördumma konsumenterna genom att säga att man räddar världen genom att sluta äta nötkött.

    Silar mygg och sväljer elefanter!.


    Heter silar mygg och sväljer kameler ... annars okej inlägg
  • ESofia
    Anonym (Öppna ögon) skrev 2018-12-10 22:58:50 följande:

    Det här med att nötkött har väldigt stor negativ miljö påverkan börjar jag snart tröttna på..... Visst har det miljö påverkan... Men det börjar spåra ur.

    Är det inte bättre att börja se klart någon gång? Kolkraft, flygtrafiken, tunga industrier, onödig materiel konsumtion har garanterat större negativ miljö påverkan.

    Jag förespråkar absolut inte gigantiska nötkötts industrier där 500 nötdjur står och konstant matas med kraftfoder bara för att växa så snabbt som möjligt för att sedan skickas till slakt.

    Föredrar småskalig nötdjursuppfödning där det utvecklar en levande landsbygd.

    Hur mycket brukbar mark växer idag igen pga att djurhållningen minskar i detta landet?.

    Ingen som har tänkt på att allt på jorden har en balans?

    Man kan med gott samvete köpa svenskt nötkött.

    Den som vill sluta äta nötkött får absolut göra detta, men jag tycker att man flyttar fokus från dom riktiga miljöbovarna, dem som man aldrig kommer kunna stoppa.

    Det verkar vara lättare att fördumma konsumenterna genom att säga att man räddar världen genom att sluta äta nötkött.

    Silar mygg och sväljer elefanter!.


    Håller med dig fullständigt om att man bör se till de andra du nämner. Nu handlar tråden bara om nötköttskonsumtionen och dessutom är det lättare att man som privatperson kan påverka detta. Politikerna borde ha mer eld i baken och åtgärda allt som behövs för att rädda vår planet.
  • BossHoss

    Det finns fler hästar i Sverige än kossor, så jag antar att folk skall sluta rida också för CO2 utsläppets skull.

    Det spelar ingen roll vad vi gör i lilla Sverige, för vi är väldigt gröna i detta land. Om alla skulle sluta äta kött hade det ändå varit mindre CO2 påverkan än Kinas ökning på typ en dag i utsläpp.

    Man borde satsa pengar och resurser där det gör mest nytta, inte sila mygg och svälja elefanter

  • Johnnyorange

    Nej så länge man inte slutar sälja det helt eller höjer priserna rejält så tänker jag fortsätta njuta av detta utsöka kött.

Svar på tråden Skulle du sluta äta nötkött för miljöns skull?