• Anonym (Arbetssökande)

    Arbetsintervju - Hur ärlig ska man vara?

    Jag kan inte vara kvar på arbetet jag har nu, och söker därför andra jobb. Är just nu sjukskriven pga bl.a panikångest som är arbetsplatsrelaterat.

    Nu när jag söker jobb, och har gått på en del intervjuer så undrar jag hur ärlig man egentligen ska vara?

    Ska jag säga sanningen om att jag är sjukskriven, och varför jag är det?

    Är det någon som har tips hur man isåfall kan säga det på ett bra sätt? Så dom inte säger tack och hej direkt..

  • Svar på tråden Arbetsintervju - Hur ärlig ska man vara?
  • Anonym (Arbetssökande)

    Långbenopluto

    Jag har ju inte angett chefen som referens. Utan en bra kollega, en tidigare chef och en gammal kollega.

  • Anonym (Arbetssökande)

    Någon med tips eller idéer? :)

  • Anonym (svårt)

    Tyvärr så måste jag medge att du inte kan vara för ärlig. Då finns det alltid någon annan bättre som får jobbet! så mitt råd är att du försöker undvika dina problem så gott det går, utan att vara oärlig.

  • Anonym (Pi)

    Jag jobbar som rekryterare inom bevakningsbranschen och vi frågar väldigt mycket. Senast idag hade vi en kvinna som svarade ärligt på frågan om hon använt droger någon gång. Det är väldigt skönt med ärliga människor. Det ger ett väldigt gott intryck.

  • Anonym (E)
    Anonym (Arbetssökande) skrev 2018-12-11 10:25:43 följande:

    Jag kan inte vara kvar på arbetet jag har nu, och söker därför andra jobb. Är just nu sjukskriven pga bl.a panikångest som är arbetsplatsrelaterat.

    Nu när jag söker jobb, och har gått på en del intervjuer så undrar jag hur ärlig man egentligen ska vara?

    Ska jag säga sanningen om att jag är sjukskriven, och varför jag är det?

    Är det någon som har tips hur man isåfall kan säga det på ett bra sätt? Så dom inte säger tack och hej direkt..


    Du kan ju vara ärlig fast linda in det och välja dina ord. Jag skulle inte nämna panikångest till exempel, däremot skulle jag nog ha sagt något i stil med att "jag letar mig vidare eftersom jag inte trivs på min nuvarande arbetsplats på grund av X och Y" där x och y är saker som förekommer på ditt förra jobb men inte det du söker. Om du till exempel får panikångest av höga krav eller otrevliga kollegor kan du väl säga att du söker det nya jobbet eftersom deras företagskultur tilltalar dig och du tror att du gör ett bättre jobb under de arbetsförhållanden som råder där.

    Tror en sjukskrivning är svår att mörka om den är lång men om du bara varit borta ett kortare tag behöver du nog inte ta upp den.
  • Anonym (Arbetssökande)

    Grejen är ju den att jag haft panikångest sedan typ 10 år tillbaka, men jag har kunnat hantera den. Dock har den ju kommit tillbaka nu pga arbetssituationen.

    Chefen jag har nu, säger att jag lurat till mig jobbet genom att jag inte berättat om min ångest. Att jag hållit skenet uppe under provanställningen. Därför blir jag tveksam om man ska eller inte ska säga något. Jag vill ju inte lura någon.

  • smulpaj01
    Anonym (Pi) skrev 2018-12-11 16:40:16 följande:

    Jag jobbar som rekryterare inom bevakningsbranschen och vi frågar väldigt mycket. Senast idag hade vi en kvinna som svarade ärligt på frågan om hon använt droger någon gång. Det är väldigt skönt med ärliga människor. Det ger ett väldigt gott intryck.


    Fick hon jobbet?
  • Anonym (Pi)
    smulpaj01 skrev 2018-12-11 16:49:45 följande:

    Fick hon jobbet?


    Om referenserna är okej och hon klarar säkerhetsprövning så vill vi väldigt gärna ha henne. Hon var fantastisk!
  • Anonym (Pi)
    Anonym (Arbetssökande) skrev 2018-12-11 16:47:35 följande:

    Grejen är ju den att jag haft panikångest sedan typ 10 år tillbaka, men jag har kunnat hantera den. Dock har den ju kommit tillbaka nu pga arbetssituationen.

    Chefen jag har nu, säger att jag lurat till mig jobbet genom att jag inte berättat om min ångest. Att jag hållit skenet uppe under provanställningen. Därför blir jag tveksam om man ska eller inte ska säga något. Jag vill ju inte lura någon.


    Gjorde du det då?? Höll skenet uppe tills du fick fast?
Svar på tråden Arbetsintervju - Hur ärlig ska man vara?