• modsey

    Köpstopp i alla fall till sommar

    Eller väldigt strikt i alla fall och om det behövs något, verkligen kolla second hand alternativ först. Tror inte vi klarar hela året då barnen växer och behöver nytt då och då. Men till sommaren har de kläder uppskattar jag så de klarar sig. Jag och maken med.

    Vi behöver dock handla lite till hemmet, bland annat nya köksmöbler. Dels behöver vi spara till sommarens resa och så tänker jag utmana mig själv ( även om jag i vanliga fall inte heller shoppar så där jättemycket. ) andra utmaningen är att äta vegetariskt till 50 %.

  • Svar på tråden Köpstopp i alla fall till sommar
  • Monchichier

    Lycka till. Ett sånt halvår hade jag för två år sedan. Det var den jobbigaste och tråkigaste perioden i livet

  • snedtak

    Kul. Jag har börjat utmana mig själv med att alltid leta efter begagnade alternativ i första hand när jag behöver något. Undantagen är strumpor/underkläder samt om jag behöver något akut och det inte finns tid att leta begagnat (typ mobilladdaren pajade).

  • Fredriik

    Hej!

    Här köps bara det vi måste ha och jag gillar second hand då det är gammalt och billigt samt lite ovanligare.

    Jobbade en och halv månad i sommras i en secondhand butik och är väldigt förvånad över hur mycket åtgång det är på saker och vad mycket fint det finns som skänks från dödsbon och givare, allt gås igenom och kontrolleras och det som är trasigt lagas, det som inte går att lagas återvinns och blir olika nya saker.

    Så ni som missat så kan man ge bort och dom tar hand om det och säljer, det går även bra att ringa så kommer dom och hämtar för ca 500kr, mycket populärt att bli av med möbler då man slipper bära.

    Vi håller på själva att sälja massor på Facebook då vi har massor som vi fått och bytt ut det vi inte vill ha.

    Pengarna sparas eller köps något på second hand men bara noga utvalda saker.

  • tossaliten

    Kommer ha köpstopp på så sätt att det ska vara saker vi behöver eller verkligen sparat ihop till under lång tid. 


    Det ska vara kläder till barnen som de BEHÖVER. Jag behöver inga kläder just nu och det är bara om nåt pajar typ! 


    Vi måste renovera lite men det har vi räknat med och det är ju nödvändigt.


    Känns skönt att ha den inställningen inför nya året!

  • modsey
    tossaliten skrev 2019-01-01 18:13:27 följande:

    Kommer ha köpstopp på så sätt att det ska vara saker vi behöver eller verkligen sparat ihop till under lång tid. 

    Det ska vara kläder till barnen som de BEHÖVER. Jag behöver inga kläder just nu och det är bara om nåt pajar typ! 

    Vi måste renovera lite men det har vi räknat med och det är ju nödvändigt.

    Känns skönt att ha den inställningen inför nya året!


    Ja vi har två hussaker vi mer eller mindre måste göra. En del av materialet är iofs redan inköpt, men tyvärr är det ändå 20 000 kr uppskattar jag det till. Sen har vi en möbel som behöver bytas ut ( av skäl som att de håller på att gå sönder) men letar på blocket. Tror att vi kan klara oss helt från klädskåp fram till våren/sommaren då i synnerhet barnen kommer behöva nytt. Har avsatt ett särskilt konto jag lägger in en summa för det jag inte köper så tar vi de dom semesterpengar :)
    gbgumman skrev 2018-12-18 13:32:46 följande:

    Jag har gärna sällskap med dig efter nyår. 


    Gärna!
  • romlen

    Åhh vilken rolig tråd! Här vill jag också gärna vara med!
    Ett av mina nyårslöften är att inte handla något som helst onödigt fram till sommaren!
    Både vi vuxna och barnen har kläder så det räcker. :)

    Så roligt med en inspirerande tråd! :)

  • gbgumman

    Satt med mina exelark nu och vi har inte mycket som måste handlas i januari. Lite gummisnoddar och mannen ska ha en utekväll (middag och någon öl)annars är det lugnt. Hoppas vi kan hålla det så lågt. 

Svar på tråden Köpstopp i alla fall till sommar