• Dendäranonym95

    Fosterplacerade barn och gravid igen

    Hej. Jag undrar över en sak.

    Jag har familjehemsplacerade barn sedan tidigare, dom har bott där i 2år. Anledningen till det är att jag tidigare levde ihop med en missbrukare, vi blev av med bostaden och jag mådde mycket mycket psykiskt dåligt och kände att jag inte orkade mer. Jag hade heller inget jobb.. Jag mådde dåligt över att jag inte kunde ge mina barn en trygg uppväxt, pappan bråkade framför barnen, slog sönder telefonen framför dom, var hotfull o jag fick låsa in mig på toaletten flertalet gånger o han stod o sparka på dörren. Ja, och när vi sedan blev av med bostaden och jag inte hade någonstans att ta vägen, jag mådde otroligt dåligt och var medberoende, och soc kom en dag och knackade på dörren och sa att en familj i samma kommun erbjudit sig att va jourhem till barnen tills situationen löst sig för mig. Och jag kände bara att ja, det är det bästa för barnen. Jag mådde så dåligt. Självklart älskar jag mina barn otroligt mycket och jag ångrar idag att jag gjorde detta valet. Jag skulle ha varit stark och löst situationen och haft kvar mina barn hos mig.

    Och som ni då förstår är alltså barnen solplacerade och inte lvuade.

    Idag mår jag mycket bättre, jag har träffat en ny kille, vi letar hus samt jag jobbar på att få hem mina barn.

    Nu är det så att trots skydd, så har jag blivit gravid. Jag vet inte hur länge jag har varit gravid då jag har haft min mens regelbundet precis som vanligt. Jag började må illa för två veckor sedan och för några dagar sedan gjorde jag ett test då jag även fått ömma bröst. Testen var positivt och ja, blandade känslor. Jag blev glad, rädd, ledsen, arg på mig själv. Jag har ju mina barn som jag vill ha hem till mig. Hur gör jag nu? Måste jag göra abort? Vad händer annars, kan socialen ta mitt barn för mina andra barn är placerade? Jag har så många tankar i mitt huvud. Jag vet verkligen inte hur jag ska göra.

    Jag har äntligen hittat tillbaka till mig själv, jag mår bra, jag har en underbar sambo som har en stabil ekonomi, bostad, jobb, körkort ja allt som jag aldrig har haft. Jag bor i en ny kommun, och jag är så rädd för att ifall jag skulle besluta mig för att behålla barnet, vad händer då? Jag är rädd att soc ska lägga sig i, att t.ex jag inte kan ta hand om barnet eftersom mina barn med mitt ex är familjehemsplacerade. (Jag kan själv säga att just sär och då kände jag att jag inte klarade ta hand om dom själv och därför gjorde det som var bäst för dom, för att om skulle få vara trygga och må bra.). Men jag mår mycket bättre nu. Och framförallt jag har en stöttande pojkvän som är stabil.

    Vad hade ni gjort? Vem kan jag prata med detta om? Kan dom ta mitt barn pga vad som hänt tidigare? Hur får jag svar på alla mina frågor? Det knäcker mig.

  • Svar på tråden Fosterplacerade barn och gravid igen
  • Anonym (y)

    Nej de tar inte ditt nya barn pga av att de andra är placerade.
    Däremot vet jag inte om de håller extra koll på dig.

  • Anonym (Lo)

    Jag har aldrig haft med Soc att göra, så detta är mest en åsikt inte fakta ;) Men du låter väldigt reflekterande och insiktsfull om din tidigare och nuvarande situation. Dessutom tror jag knappast att de kan omhänderta din nya bebis mot din vilja utan en utredning som visar på missförhållande, nått som ju inte finns nu. Så jag tycker verkligen du ska behålla barnet OM du själv känner dig mentalt redo och är så pass trygg i din relation att det känns rätt. Lycka till, det kommer säkert ordna sig för dig också med dina äldre barn.

  • Anonym (K)

    Det blir bäst för alla om du först får hem dina barn innan du börjar tillverka nya. Klart socialen kommer ha extra hård koll på dig eftersom du redan har förlorat dina andra barn. Alla barn har rätt till en bra och trygg uppväxt, du gav dom inte det.

  • Anonym (Hanna)

    Du säger att din sambo har stadig ekonomi, körkort och grejer, är detta något du också har eller har du tänkt leva på honom? Har du det inte så tycler jag verkligen inte att du ska sätta ett barn till världen.

  • Anonym (Soc.)

    Ett nytt barn omhändertas inte per automatik för att dina andra barn är placerade. Om din situation idag är stabil och trygg får du behålla barnet. Däremot så lär du nog bli utredd eftersom det varit så stökigt omkring dig förut. Men om du medverkar och allt är så bra som du säger så har du inget att oroa dig för.

    Din nya kommun ser ju inte heller att du har placerade barn eller att du är gravid. Men troligtvis kommer din förra kommun som är ansvariga för placeringen att meddela din nya kommun om att du blivit förälder igen och att det kan finnas skäl att utreda din nuvarande situation.

  • Anonym (Hm)

    Känns som att hade du varit så stabil som du skriver så hade du redan fått hem dina tidigare barn. Din prio måste ligga där. Att få hem dom och orka vara en mamma igen. Blir inte lättare med ett spädbarn med i bilden.

  • annabellelee

    Jag hade prioriterat att få hem mina barn, innan jag funderat på syskon. När barnen kommer hem kommer de att behöva mycket stöd och tröst, och med en bebis i huset kan du inte vara lika närvarande. Skapa en stabil grund innan du bygger vidare på familjen!

Svar på tråden Fosterplacerade barn och gravid igen