• Deeelicious

    Ägare av egen firma, föräldraledig? Hur fungerar det?

    Äger en egen nyöppnad firma och har en anställd. Kommer att gå på föräldraledighet men vill ju fortfarande att företaget ska tjäna pengar som vanligt vilket den anställde har möjlighet att utföra.

    Hur fungerar det med egen firma, för den är ju registrerad på mig och man får ju inte tjäna pengar medan man tar ut föräldrapenning?

    Kan jag ge behörighet till den anställde att utföra de arbetsuppgifterna jag i vanliga fall hade gjort och att den personen ?får lönen? om jag skulle fått eller hur hade ni löst detta? Vill inte gärna gå i konkurs för att vara föräldraledig..

  • Svar på tråden Ägare av egen firma, föräldraledig? Hur fungerar det?
  • Anonym (Pia)

    Det funkar INTE att vara föräldraledig överhuvudtaget när man har egen firma!!! Inte en enda dag! Men bara om man är man. Kvinnor kan, tydligen.

  • Anonym (V)

    Jo du får tjäna pengar när du är föräldraledig, men du måste ta hand om barnet. Mitt ex tog ut FP för 3 dagar och resten lön.

    Du får ju sköta ditt bolag lite som du vill, du bestämmer ju själv vad din anställde ska göra och vilken lön denne får.

  • Deeelicious
    Anonym (V) skrev 2018-12-12 21:21:47 följande:

    Jo du får tjäna pengar när du är föräldraledig, men du måste ta hand om barnet. Mitt ex tog ut FP för 3 dagar och resten lön.

    Du får ju sköta ditt bolag lite som du vill, du bestämmer ju själv vad din anställde ska göra och vilken lön denne får.


    Så det påverkar inte min föräldrapenning att jag tjänar pengar inom min firma som föräldraledig? Arbetar heltid inom kommunen vid sidan av också glömde jag säga... kan det bli något problem?

    Jag kommer att vara hemma och ta hand om barnet men kommer sköta pappersarbete och ta emot telefonsamtal inom firman vilket inte tar så lång tid. Får jag synas som arbetande alltså inom firman?
  • Anonym (IA)

    Du ska ha rumslig kontakt med barnet de dagar du tar ut föräldrapenning, sen om du tar ut lön/arbetar annan tid så är det inget problem

  • Anonym (mammapeng)
    Deeelicious skrev 2018-12-12 21:49:49 följande:
    Så det påverkar inte min föräldrapenning att jag tjänar pengar inom min firma som föräldraledig? Arbetar heltid inom kommunen vid sidan av också glömde jag säga... kan det bli något problem?

    Jag kommer att vara hemma och ta hand om barnet men kommer sköta pappersarbete och ta emot telefonsamtal inom firman vilket inte tar så lång tid. Får jag synas som arbetande alltså inom firman?
    man kan ta ut mammapeng om man har eget. =) kolla på försäkringskassan. de har bra information.
  • Don3
    Anonym (Pia) skrev 2018-12-12 21:17:18 följande:

    Det funkar INTE att vara föräldraledig överhuvudtaget när man har egen firma!!! Inte en enda dag! Men bara om man är man. Kvinnor kan, tydligen.


    Tur du sa det får meddela min sambo att jag inte kan vara ledig under jul då.
  • Deeelicious
    Anonym (IA) skrev 2018-12-13 10:01:37 följande:

    Du ska ha rumslig kontakt med barnet de dagar du tar ut föräldrapenning, sen om du tar ut lön/arbetar annan tid så är det inget problem


    Kan man alltså ta ut föräldrapenning tex heldag om jag arbetar hemifrån samma dag?
  • Deeelicious
    Anonym (V) skrev 2018-12-12 21:21:47 följande:

    Jo du får tjäna pengar när du är föräldraledig, men du måste ta hand om barnet. Mitt ex tog ut FP för 3 dagar och resten lön.

    Du får ju sköta ditt bolag lite som du vill, du bestämmer ju själv vad din anställde ska göra och vilken lön denne får.


    Jo jag förstår att man får tjäna pengar de dagar/tider man ej tar ut föräldrapenning men får man ta ut 7 dagar 100% föräldrapenning från min anställning(annat jobb) och jobba/tjäna pengar i företaget samtidigt? Om inte, går det att mixtra till så att man jobbar dagligen men att det ej synts att jag jobbat? Tar bara emot samtal och mail samt pappersarbete inom mitt företag och tänker att det går att mixtra till så att det ser ut som jag gjort det en timma/vecka fast jag gjort det varje dag ? Förstå mig rätt
  • Don3
    SI12344 skrev 2018-12-14 11:52:12 följande:

    Ah, en tråd till där du ber om hjälp för att fuska med föräldrapenning.


    Får säga att detta tyvärr är en gråzon. Då man som egen ofta jobbar mer än de timmar man är på jobbet.

    Jag gör 40+/h veckor och sen det administrativa på kvällen.

    När jag var anställd var det inget konstigt att svara på arbetsrelateradefrågor oberoende varför man är hemma (föräldraledig, vab, sjuk, ledig), behövs det hjälp så ger man det. Så varför skulle man inte kunna ta samtal även om man är hemma förändraledig. Nu låter det inte som det skulle vara samtal konstant utan om frågor uppkommer.
  • Anonym (AB ägare)

    Jag tar ut deltid föräldrapenning och jobbar med barnet "under armen"

    Bestämmer själv om företaget har råd att ge mig extra för detta.

    Något ska jag fan ha för att jag ändå sliter hårt med både familjeliv och karriär.

    Jag har betalat skatt sen start och mina bolag likaså!

    Antar att du har enskild firma och är anställd?

    Alltså FA-Skattsedel.

    Är du hemma heltid från din huvudsakliga anställning är det där du tar ut föräldrapenning och därifrån din SGI räknas!

    Min åsikt.

  • Deeelicious
    Anonym (AB ägare) skrev 2018-12-14 15:37:55 följande:

    Jag tar ut deltid föräldrapenning och jobbar med barnet "under armen"

    Bestämmer själv om företaget har råd att ge mig extra för detta.

    Något ska jag fan ha för att jag ändå sliter hårt med både familjeliv och karriär.

    Jag har betalat skatt sen start och mina bolag likaså!

    Antar att du har enskild firma och är anställd?

    Alltså FA-Skattsedel.

    Är du hemma heltid från din huvudsakliga anställning är det där du tar ut föräldrapenning och därifrån din SGI räknas!

    Min åsikt.


    Förstår .. :) tänkte göra ungefär som dig.

    Tänkte ta ut nästan fullt av föräldrapenning från min anställning och fortsätta jobba med företaget vid sidan av vilket innebär telefonsamtal och lite pappersjobb hemma.

    Ja har en enskild firma och är anställd så handlar om FA-skatt. Är det skillnad på enskild och AB i denna sits?

    Om jag är hemma heltid från min anställning får jag väl inte jobba i företaget?
  • SI12344
    Don3 skrev 2018-12-14 13:17:13 följande:

    Får säga att detta tyvärr är en gråzon. Då man som egen ofta jobbar mer än de timmar man är på jobbet.

    Jag gör 40+/h veckor och sen det administrativa på kvällen.

    När jag var anställd var det inget konstigt att svara på arbetsrelateradefrågor oberoende varför man är hemma (föräldraledig, vab, sjuk, ledig), behövs det hjälp så ger man det. Så varför skulle man inte kunna ta samtal även om man är hemma förändraledig. Nu låter det inte som det skulle vara samtal konstant utan om frågor uppkommer.


    Det är skillnad på att vara företagare och göra det som krävs, och vara nån som mest fiskar efter bästa fusktipsen på fl.

    Jag är väl insatt i företagares svårigheter med ett system som bygger på lönetagares förutsättningar.
  • Deeelicious
    SI12344 skrev 2018-12-14 20:40:43 följande:

    Det är skillnad på att vara företagare och göra det som krävs, och vara nån som mest fiskar efter bästa fusktipsen på fl.

    Jag är väl insatt i företagares svårigheter med ett system som bygger på lönetagares förutsättningar.


    Och på vilket sätt fuskar jag menar du?
Svar på tråden Ägare av egen firma, föräldraledig? Hur fungerar det?