• Anonym (Dannis)

    Jul

    Visste att det skulle bli så här. Lika jobbigt varje jul var man ska vara någonstans. Vad hade ni gjort. Vi har bestämt i vara hos min sambos föräldrar o då blir min mamma ensam på julafton men vi åker ju till henne på juldagen den 25e. Man får så jäkla dåligt samvete. Har sagt att vi får köra varannan jul för husfridens skull. I år är första julen med vårt barn också så känns lite extra speciellt. Hjälp. Ska jag ha dåligt samvete. Känns som min mamma är väldigt bra på o ge mig dåligt samvete men samtidigt inte mitt fel att inte hennes relation inte hållit. Vad hade ni gjort. ????

  • Svar på tråden Jul
  • Anna60

    Kan inte mamma hänga med till din sambos föräldrar? SÅ stor plats tar hon väl inte?

  • Anna60

    Jag förstår inte det där att hela tiden dela upp. En mamma sitter ensam, medan du, sambo, föräldrar och barn firar jul i gemenskap. Nä. JAG hade inte haft trevligt om jag varit du. Och som mamma hade jag nog mest suttit och varit ledsen på julafton.

  • nymedlem

    Om din mamma är helt ensam och din sambos föräldrar är två så skulle jag prioritera henne alla jular!

  • Anonym (man, 41)

    Är din pappa, eller relationen till honom död - då han inte verkar ge dig dåligt samvete.

    I vilket fall så har man normalt två eller flera föräldrar på olika håll när man är ett par, och varför ska då någon av dessa hävda ensamrätt till sitt barn med familj?

    Själv har jag skilda föräldrar medan min fru inte har det så vi har folk på tre håll. De kommer till oss på olika dagar.

  • Anonym (Dannis)

    Det är ju en option att hon hänger på till min sambos föräldrar, ska kolla om hon vill det.

  • Orkide
    Anonym (Dannis) skrev 2018-12-13 15:39:35 följande:

    Det är ju en option att hon hänger på till min sambos föräldrar, ska kolla om hon vill det.


    Vill hon inte får hon ju skylla sig själv om hon sitter ensam. Då har hon ju valmöjlighet att fira ensam eller med er.
  • Anonym (Tillsammans)

    Tycker ni tar med er mamma. Min sambos familj bor i en annan stad långt bort från oss men min mamma brukar följa med dit på julen. Andra jular kommer min sambos familj till oss så firar vi alla hemma hos oss.

  • Anonym (Dannis)

    Ni har ju såklart rätt. Vi har bestämt som så att på min jul så är vid hos min mamma och på min sambos så är vi hos hans familj o då får så klart min mamma följa med om hon vill. Ingen förtjänar att fira jul ensam, det hade man inte önskat sin värsta fiende en gång. Det är juvdet mest rättvisaste. Då prioriterar ju jag min mamma alla jular o jag får ändå vara med mitt barn och sambo. För de blir ju inte rättvist för han heller om han aldrig får fira med sin familj

  • sextiotalist
    Anonym (Dannis) skrev 2018-12-13 15:12:21 följande:

    Visste att det skulle bli så här. Lika jobbigt varje jul var man ska vara någonstans. Vad hade ni gjort. Vi har bestämt i vara hos min sambos föräldrar o då blir min mamma ensam på julafton men vi åker ju till henne på juldagen den 25e. Man får så jäkla dåligt samvete. Har sagt att vi får köra varannan jul för husfridens skull. I år är första julen med vårt barn också så känns lite extra speciellt. Hjälp. Ska jag ha dåligt samvete. Känns som min mamma är väldigt bra på o ge mig dåligt samvete men samtidigt inte mitt fel att inte hennes relation inte hållit. Vad hade ni gjort. ????


    Nästa år har ni julen hemma hos er, så får de som vill komma till er.
    Min mamma har haft julen en gång sedan första barnbarnet kom, vi har varit hos min svärmor en gång, efter det har vår generation stått för jularna och det har varierat hur vi firat julen.
    Ingen av de äldre har behövt vara ensam om de inte velat det.
  • Anna60
    Anonym (Dannis) skrev 2018-12-14 13:15:40 följande:
    Ni har ju såklart rätt. Vi har bestämt som så att på min jul så är vid hos min mamma och på min sambos så är vi hos hans familj o då får så klart min mamma följa med om hon vill. Ingen förtjänar att fira jul ensam, det hade man inte önskat sin värsta fiende en gång. Det är juvdet mest rättvisaste. Då prioriterar ju jag min mamma alla jular o jag får ändå vara med mitt barn och sambo. För de blir ju inte rättvist för han heller om han aldrig får fira med sin familj
    Bra! Finns ingen anledning att sitta själv om det faktiskt finns en familj att fira med. Julen är till för alla. Och hade du lämnat mamma själv, hade du inte mått bra själv.
  • Anonym (A)
    Anna60 skrev 2018-12-17 12:30:06 följande:
    Bra! Finns ingen anledning att sitta själv om det faktiskt finns en familj att fira med. Julen är till för alla. Och hade du lämnat mamma själv, hade du inte mått bra själv.
    Det har du rätt i.
Svar på tråden Jul