• fatcat

    P-piller - gravid?

    Hej!

    Någon som har erfarenhet om p-piller? (Vet ej vilken sort jag har men någon minipiller)

    I måndags missade jag att ta min tablett, jag tog inte ikapp den utan tog nästa tablett på tisdagen. Läst på nätet att man ska ta det missade pillret och fortsätta med nästa dos även om de tas samtidigt.

    Jag har inte tänkt något mer på det och har haft sex 2 gånger idag (han kom i mig båda gånger)

    Är det lugnt eller ska jag vara ?orolig? över att det kan ha blivit en matchning?

    Jag vill ha barn men inte min sambo.

    Är det någon som har koll på skydd med minipiller? Eller ska jag se fram emot ett graviditetstest om 3-4 veckor?

  • Svar på tråden P-piller - gravid?
  • Anonym (Ägglossning)

    Beror på vart i din cykel du var.

    Är det vid tillfälle där ägglossning var så kan du ju självklart vara gravid men det är typ bara kanske 5 dagar på en månad du kan bli gravid.

    Det är när du har ägglossning och dagarna innan.

    Om du verkligen vill veta så köp ett test och testa om typ 2 veckor så du kan vara säker på graviditet eller ej

  • Anonym (K)
    Anonym (Ägglossning) skrev 2018-12-14 07:36:02 följande:

    Beror på vart i din cykel du var.

    Är det vid tillfälle där ägglossning var så kan du ju självklart vara gravid men det är typ bara kanske 5 dagar på en månad du kan bli gravid.

    Det är när du har ägglossning och dagarna innan.

    Om du verkligen vill veta så köp ett test och testa om typ 2 veckor så du kan vara säker på graviditet eller ej


    Fast man har inte ägglossning med p-piller.

    Ts. Självklart kan du inte vara säker. Man bör alltid skydda sig på kondom när man slarvat. Ta ett test om 3 veckor!
  • Anonym (Ägglossning)
    Anonym (K) skrev 2018-12-14 12:29:34 följande:

    Fast man har inte ägglossning med p-piller.

    Ts. Självklart kan du inte vara säker. Man bör alltid skydda sig på kondom när man slarvat. Ta ett test om 3 veckor!


    Tänkte ifall hon kunde ha haft det i cykeln när hon missade pillret
  • Anonym (liten risk)

    Har man missat ett eller fler piller kan det trigga igång en ägglossning och har man haft sex dagarna innan och efter så kan man såklart bli gravid. Risken för det är ju inte densamma som om man inte haft preventivmedel alls, då hormonerna fortfarande till viss del finns kvar i kroppen. Skillnaden är att man inte har lika hög säkerhet (fullt skydd är ju 98% eller däromkring för p-piller om man tar dem samma tid varje dag). Sen är det inte heller säkert att en ägglossning ens triggas igång och då är ju risken 0%.

    Ska man jämföra med risken/chansen att bli gravid vid ett helt oskyddat samlag så ligger den på 20% om man har samlag kring ägglossning. Alltså bör den risken vara ännu lägre om du har kvar hormoner från pillren i kroppen.

    Jag har glömt piller flera gånger, har hänt att jag glömt tre på raken under den mest riskfyllda veckan att glömma dem på (veckan efter uppehåll/sockerpiller). Har alltid haft väldigt regelbundet sex och min kille kommer alltid i mig. Men jag har iaf inte blivit gravid, och jag vet att det är många som glömt sina piller till och från utan att bli gravida. Så risken är liten, men den finns absolut där. Så du bör rimligast ta ett graviditetstest 2-3 veckor från det att du glömde pillret om du inte vill vänta på att en eventuell mens kommer (om du får det regelbundet med dina minipiller)

  • fatcat

    Tack för svaren!

    Innan jag startade med p-piller så hade jag en app där jag kunde se när min mens skulle komma och även ägglossning.

    Så enligt den (om jag förstått och tänkt rätt) så ska jag ha haft ägglossning i slutet på förra veckan, så ca 3-4 dagar innan jag missade mitt piller

    Men får vänta och se helt enkelt

  • Anonym (M)
    fatcat skrev 2018-12-15 17:35:12 följande:

    Tack för svaren!

    Innan jag startade med p-piller så hade jag en app där jag kunde se när min mens skulle komma och även ägglossning.

    Så enligt den (om jag förstått och tänkt rätt) så ska jag ha haft ägglossning i slutet på förra veckan, så ca 3-4 dagar innan jag missade mitt piller

    Men får vänta och se helt enkelt


    Men sådana appar funkar inte alls när man äter p-piller.

    Inte särskilt stor risk att bli gravid om man bara missar ett piller, men risken finns trots att den är liten.

    Hoppas att du inte är gravid!
Svar på tråden P-piller - gravid?