• Anonym (Ensidigkommunikation10)

    Kvinnor viktigare än män för feminister

    Upplever Du att feminister oftare fokuserar på kvinnor än på män? Och vad är nackdelen med det?

  • Svar på tråden Kvinnor viktigare än män för feminister
  • Robert 832

    Ja.

    Nackdel finns väl inte egentligen. Problemet snarare är ju att många män även fokuserar på kvinnors behov. Så till den grad faktiskt att nästa generation växer upp i ett matriarkat.

    Bryr mig egentligen inte så mycket vilket kön som har merparten av makten i landet så länge de är medvetna om det och kan styra med nån slags ansvarskänsla.

  • Dr Nail

    Nej, det gör de inte; de är fullständigt besatta av just män, eller rättare sagt "patriarkatet". Alltså är de fokuserade på nåt som inte finns.

  • Anonym (Mia)
    Här är några definitioner av "feminism":

    SAOB (1924):
    åskådning som hävdar o. rörelse som arbetar för kvinnans fulla (ekonomiska, sociala o. politiska) likställighet med mannen

    Svensk ordbok ( svenska akademin, 2009)
    (åsikts)riktning som strävar efter att förbättra kvinnans ställning i sam­hälletoch upp­nå jäm­ställdhet mellan könen; vanligen i organiserad form
    Google dictionary:

    The advocacy of women's rights on the ground of the equality of the sexes.


    Wikipedia:
    Feminism is a range of political movements, ideologies, and social movements that share a common goal: to define, establish, and achieve political, economic, personal, and social equality of sexes. This includes seeking to establish educational and professional opportunities for women that are equal to those for men

    Merriam-Webster:
     the belief that men and women should have equal rights and opportunities. : organized activity in support of women's rights and interests.


    D.v.s. feminismen är jämställdhet utifrån ett kvinnligt perspektiv. Man arbetar för att förbättra kvinnans ställning, inte mannens. Sedan finns det givetvis massor med feminister som anser att även män diskrimineras i vissa sammanhang och jobbar för att förhindra det, men det är ingenting som definitionen kräver.

    Svårt att svara på om det egentligen är en nackdel. Att ständigt klumpas ihop med människor man inte har något mer gemensamt med än att deras könsorgan eventuellt liknar ens eget kan nog också vara en nackdel. 
  • Anonym (Mia)
    D.v.s. feminismen är jämställdhet utifrån ett kvinnligt perspektiv. Man arbetar för att förbättrakvinnans ställning, inte mannens. Sedan finns det givetvis massor med feminister som anser att även män diskrimineras i vissa sammanhang och jobbar för att förhindra det, men det är ingenting som definitionen kräver.

    Svårt att svara på om det egentligen är en nackdel. Att ständigt klumpas ihop med människor man inte har något mer gemensamt med än att deras könsorgan eventuellt liknar ens eget kan nog också vara en nackdel. 
  • Anonym (Ensidigkommunikation10)
    Anonym (Mia) skrev 2018-12-15 00:38:57 följande:

    Här är några definitioner av "feminism":

    D.v.s. feminismen är jämställdhet utifrån ett kvinnligt perspektiv. Man arbetar för att förbättra kvinnans ställning, inte mannens. Sedan finns det givetvis massor med feminister som anser att även män diskrimineras i vissa sammanhang och jobbar för att förhindra det, men det är ingenting som definitionen kräver.

    Svårt att svara på om det egentligen är en nackdel. Att ständigt klumpas ihop med människor man inte har något mer gemensamt med än att deras könsorgan eventuellt liknar ens eget kan nog också vara en nackdel. 


    Ja, där står det ju uttryckligen att man enbart värnar kvinnans intressen. Låter kontraproduktivt för en man att *gå in* i sådana sammanhang för att lobba för typiska mansfrågor. Det där med könsorgan förstod jag inte?
  • Liberté
    Anonym (Ensidigkommunikation10) skrev 2018-12-15 18:51:35 följande:

    Det där med könsorgan förstod jag inte?


    Handlar om att en person ska klumpas ihop endast med en grupp i skuld eller ansvar bara för att man råkar vara av ett visst kön.

    Som att ens upplevelse att vara man eller kvinna inte skiljer sig mellan rik/fattig , straight/icke straight eller kultur/religion .

    Om den största gemensamma nämnare du har är ditt kön med någon så är det rätt svepande att ha förutfattade meningar om någon just baserat på detta. Ungefär som jag skulle börja sortera människor efter ögonfärg och tillskriva den x eller y ansvar i en fråga.
  • Liberté
    Anonym (Ensidigkommunikation10) skrev 2018-12-15 18:51:35 följande:

    Det där med könsorgan förstod jag inte?


    Handlar om att en person ska klumpas ihop endast med en grupp i skuld eller ansvar bara för att man råkar vara av ett visst kön.

    Som att ens upplevelse att vara man eller kvinna inte skiljer sig mellan rik/fattig , straight/icke straight eller kultur/religion .

    Om den största gemensamma nämnare du har är ditt kön med någon så är det rätt svepande att ha förutfattade meningar om någon just baserat på detta. Ungefär som jag skulle börja sortera människor efter ögonfärg och tillskriva den x eller y ansvar i en fråga.
  • Anonym (Ensidigkommunikation10)
    Liberté skrev 2018-12-15 19:12:29 följande:

    Handlar om att en person ska klumpas ihop endast med en grupp i skuld eller ansvar bara för att man råkar vara av ett visst kön.

    Som att ens upplevelse att vara man eller kvinna inte skiljer sig mellan rik/fattig , straight/icke straight eller kultur/religion .

    Om den största gemensamma nämnare du har är ditt kön med någon så är det rätt svepande att ha förutfattade meningar om någon just baserat på detta. Ungefär som jag skulle börja sortera människor efter ögonfärg och tillskriva den x eller y ansvar i en fråga.


    Så du menar att du aldrig generaliserar människor på gruppnivå, medvetet eller omedvetet? Det trodde jag att vi alla gjorde hela tiden, inte minst könsmässigt. Måhända oavsiktligt, men ändå.
  • Anonym (Snark)

    Sluta spamma... det är supertråkigt att läsa kvinnohatertråd på kvinnohatartråd här inne hela tiden. 

  • Anonym (Snark)

    Sluta spamma... det är supertråkigt att läsa kvinnohatertråd på kvinnohatartråd här inne hela tiden. 

Svar på tråden Kvinnor viktigare än män för feminister