• Annapanna87

    Ofostrig graviditet v20????

    I Tisdags var vi på ultraljud, min första graviditet och vi var så glada. Skulle bli den bästa dagen. Gravid i vecka 20 och jag hade haft illamående, gått upp i vikt, magen hade börjat växa. Allt tydde på att jag var gravid, sen ligger man där och hon börjar med ultraljud och den syntes Ingenting! Helt tomt på skärmen. Hon kunde inte se något foster???????? En ofostrig graviditet där kroppen tror den är gravid men det finns inget foster. Hade aldrig hört talas om det.. Hela min värld rasa, från att tro att man ska ha bf Maj 2019 så fick man istället åka till gynekologmottagningen i torsdags för att få tabletter som skulle stöta ut resterna jag hade i kroppen. Kroppen trodde fortfarande att jag var gravid. Snacka om käftsmäll! Jag är så arg och besviken på kropp som har lurat mig så???? Vad händer nu? Kommer man kunna bli gravid igen? Eller kommer jag vara med om samma sak igen, gå och tro man är gravid?

    Någon som vart med om samma?

    Hur går man vidare?

    Så jävla ledsen????

  • Svar på tråden Ofostrig graviditet v20????
  • LittleSunshine84

    Förstår att du är ledsen TS! Ta dig tid att sörja :( jag har haft ett tidigt missfall så är inte samma sak. Men känner igen den förtvivlade känslan. Att dessutom gå i tjugoveckor och tro och planera framtid.

    Skickar en stor kram!

  • Canama

    Usch vilken mardröm!! Blir du gravid igen får du säkert ett tidigt ultraljud för att bekräfta graviditet så du slipper riskera att genomlida detta igen. Kramar!!

  • Annapanna87

    Mitt humör går verkligen upp och ner. Igår kolla vi film och i slutet på filmen så var det en förlossning och ett spädbarn, fick verkligen panik. Började storgrina och tog ett bra tag innan jag kunde lugna mig och somna.

    Har loggat ut och stängt ner alla mina sociala medier för tanken på att se alla man känner med sina barn och kanske någon kommer att lägga ut bild får ett ultraljud gör att jag mår jätte dåligt..

    Vart sjukskriven hela förra veckan men ska försöka jobba imorgon, håller tummar att man inte får någon panikattack.. Men att bara gå hemma gör att jag tänker alldeles för mycket på det, kanske blir bra att få nå annant att tänka på.

    Pratade med barnmorskan och hon sa att nästa gång jag blir gravid så kommer jag garanterat bli erbjuden ett tidigare ultraljud. Detta är det värsta jag varit med om, och nästa graviditet kommer säkert kännas jätte jobbig.

  • nonameleft

    Men va? Hur är det ens möjligt att gå till vecka 20 utan ultraljud? Går det till så i Sverige? I landet där jag bor görs ultraljud för att bekräfta graviditet i vecka 8 och därefter följer minst 3 obligatoriska ultraljud i vecka 12, 22 och 32. Något sådant som du varit med om skulle inte kunna hända här.

    Har du inte haft några kontroller sedan du blev gravid? Lyssnat på hjärtat osv? Hur fick du reda på att du var gravid och hur bekräftades graviditeten?

    Jag lider verkligen med dig. Måste ha varit en fruktansvärd chock. Förstår om allt känns väldigt tungt just nu. Ta din tid att sörja och kanske behöver du bearbeta händelsen med någon samtalskontakt.

    Du kommer säkert att bli gravid igen och då får du som sagt gå på ultraljud tidigare.

  • T W
    nonameleft skrev 2018-12-17 13:03:34 följande:

    Men va? Hur är det ens möjligt att gå till vecka 20 utan ultraljud? Går det till så i Sverige? I landet där jag bor görs ultraljud för att bekräfta graviditet i vecka 8 och därefter följer minst 3 obligatoriska ultraljud i vecka 12, 22 och 32. Något sådant som du varit med om skulle inte kunna hända här.

    Har du inte haft några kontroller sedan du blev gravid? Lyssnat på hjärtat osv? Hur fick du reda på att du var gravid och hur bekräftades graviditeten?

    Jag lider verkligen med dig. Måste ha varit en fruktansvärd chock. Förstår om allt känns väldigt tungt just nu. Ta din tid att sörja och kanske behöver du bearbeta händelsen med någon samtalskontakt.

    Du kommer säkert att bli gravid igen och då får du som sagt gå på ultraljud tidigare.


    Där jag bor erbjuds bara rul, vill man ha något mer ul får man boka det privat.. Dom har inte ens tillgång till ultraljud på plats så det går inte heller att göra något extra "spontant" utan dom måste skicka remiss till annat sjukhus. Vården skiljer sig  mycket beroende på var man bor och det gäller att tillhöra rätt län...tyvärr..
  • nonameleft
    T W skrev 2018-12-17 13:07:21 följande:
    Där jag bor erbjuds bara rul, vill man ha något mer ul får man boka det privat.. Dom har inte ens tillgång till ultraljud på plats så det går inte heller att göra något extra "spontant" utan dom måste skicka remiss till annat sjukhus. Vården skiljer sig  mycket beroende på var man bor och det gäller att tillhöra rätt län...tyvärr..
    När görs RUL? 

    Känns helt galet att en person ska behöva gå och tro att den är gravid under så lång tid. 
  • T W
    nonameleft skrev 2018-12-17 13:38:10 följande:
    När görs RUL? 

    Känns helt galet att en person ska behöva gå och tro att den är gravid under så lång tid. 
    runt vecka 20. Helt galet, jag vet =/
  • SoSS15

    Olika i olika delar av Sverige. Här där jag bor erbjuds ultraljud en gång i ca vecka 12 och en gång runt vecka 20.

  • EE2017

    Att det var så här förr i tiden är ju en sak. Men idag med all modern teknologi så är det fan inte ok att en kvinna ska behöva vara med om det som hänt dig! Borde vara självklart med ul både i vecka 8, 12, 18 och en senare. Kram

  • Kellie13
    Annapanna87 skrev 2018-12-15 03:59:00 följande:

    I Tisdags var vi på ultraljud, min första graviditet och vi var så glada. Skulle bli den bästa dagen. Gravid i vecka 20 och jag hade haft illamående, gått upp i vikt, magen hade börjat växa. Allt tydde på att jag var gravid, sen ligger man där och hon börjar med ultraljud och den syntes Ingenting! Helt tomt på skärmen. Hon kunde inte se något foster???????? En ofostrig graviditet där kroppen tror den är gravid men det finns inget foster. Hade aldrig hört talas om det.. Hela min värld rasa, från att tro att man ska ha bf Maj 2019 så fick man istället åka till gynekologmottagningen i torsdags för att få tabletter som skulle stöta ut resterna jag hade i kroppen. Kroppen trodde fortfarande att jag var gravid. Snacka om käftsmäll! Jag är så arg och besviken på kropp som har lurat mig så???? Vad händer nu? Kommer man kunna bli gravid igen? Eller kommer jag vara med om samma sak igen, gå och tro man är gravid?

    Någon som vart med om samma?

    Hur går man vidare?

    Så jävla ledsen????


    Vet precis hur du känner för jag har varit med om samma sak för 2 år sen. Gick på runtin ultraljud och fick då konstaterat att det var ett MA och fostret hade dött vid vecka 12 men magen hade fortsatt att växa och kroppen lurade mig verkligen. Hur man går vidare? Ja du, det e som man säger: tiden läker alla sår. Man e helt enkelt tvungen o leva vidare. Ja kommer aldrig glömma mitt MA o kommer alltid må dåligt över det men det bleknar med tiden. Ja självklart kan du bli gravid igen. Lycka till och ta hand om dig!
Svar på tråden Ofostrig graviditet v20????