• Anonym (Henrik)

    Ni som minns 1980 och framåt - Hur stor var videovåldspaniken?

    För er som inte vet vad videovåldspaniken var så kan ni se Studio S om ämnet (från 1980):





    Studio S debatt från 1980 är det programmet som fått absolut störst genomslag av allt som någonsin visats i svensk TV, inkluderat Hannes Råstams dokumentärer om Thomas Quick. Det var efter denna debatt som den värsta moralpaniken i modern tid fick sitt genomslag, inte bara i Sverige utan runtom i hela världen. Konsekvenserna blev förödande till en början för videomarknaden. Massor med föräldrar, Hem och skola och Riksdagspartierna var alla överens om att videovåldet måste stoppas till varje pris. Det talades om att alla medel var tillåtna förutom våld. B.l.a. gjordes razzior mot videouthyrare, Hem och skola uppmuntrade alla skolor i landet att bojkotta Esselte som figurerade i programmet och i Riksdagen började man på allvar att diskutera om man skulle ändra tryckfrihetsgrundlagen för att få till stånd en förhandscensur på samtliga videofilmer som kom in i landet.

    Internationellt fick detta också starka effekter. Begreppet "videovåld" blev på bara ett par år ett allmänt känt begrepp. I Storbritannien kom debatten upp i parlamentet där vissa menade att Storbritannien borde ta efter Sverige och jobba för en förhandscensur, i USA startades privata filmbolag som skulle censurera allt våld i alla filmer och i vissa länder gick man så långt att videovåld helt förbjöds. En annan intressant kuriosa är att det var genom Studio S program som videouthyrning kom att slå igenom. Detta kanske inte alla känner till men videouthyrning är faktiskt en svensk uppfinning.

    Hela denna moralpanik skedde nästan helt utan att bli ifrågasatt. Det var ett faktum att barn blev mer benägna att ta till våld om man tittade på videovåld, punkt slut. Faktum är att det i början av 80-talet nästan var fult att ens äga en videobandspelare. Och allt detta berodde på Studio S debattprogram. Men var det egentligen så konstigt? Ser man programmet så visas en hel del upprörande inslag. Klipp ur Motorsågsmassakern visar hur en kvinna blir torterad i totalt elva minuter, i ett klipp visade det sig att det inte var speciellt svårt alls för barn att hyra våldsfilmer och i ett inslag intervjuades två barn som var i det närmaste traumatiserade efter att ha sett våldsamma filmer som t.ex. Blind terror. Allt detta var såklart upprörande för de föräldrar som satt i studion, vilka samtliga vuxit upp i ett Sverige där biografcensuren sett till att onödigt våld aldrig kom upp på biograferna.

    22 år senare kom dock den nyktra debatten ikapp Studio S. Det hade då visat sig att videovåld inte hade den effekt på barn och ungdomar som man tidigare varit övertygad om. Istället fanns det snarare riskgrupper där videovåld kunde ge dem inspiration, men det gällde inte alla barn och ungdomar. Det visade sig också att de två "traumatiserade" barnen hade blivit tillsagda på förhand vad de skulle säga och b.l.a. mutats med att slippa skolan och äta på McDonalds. Detta kan ni se här under:





    Så nu vill jag fråga er som minns 80-talet vad ni själva har för minnen av denna moralpanik? Berätta gärna allt ni minns om detta. Jag har nämligen funderat på att skriva en bok om moralpaniker där detta kommer att vara det tyngsta kapitlet.

  • Svar på tråden Ni som minns 1980 och framåt - Hur stor var videovåldspaniken?
  • Anonym (Fyll i anonym signatur)

    Väcker mycket minnen hos mig. Var ett jäkla liv under framför allt mina år i mellanstadiet (1985) då hem och skola föreningen höll på och skapade värsta moralpaniken på föräldramöten etc.

    Kommer igår en händelse där en av klasskompisarna hade haft kalas (jag var inte bjuden ;-( ) och på kalaset haft en moviebox och visat en film som min kompis mamma (tillika så engagerad i hem och skola) blev upprörd över. Hon polisanmälde både föräldrarna till kalaspojken som videobutiken som hyrde ut filmen.

    Jag och min bror hade en vhs spelare högst på önskelistorna under den här perioden och var väldigt mycket snack om att vi var för små för att titta på video innan föräldrarna slutligen gav in.

  • Anonym (Henrik)

    Intressanta svar!

    Ska tilläggas att mina upplevelser av 1980-talet var de första 1,5 åren av mitt liv så jag har inte någon auktoritet i att prata om hur detta faktiskt tedde sig på 80-talet när det var som värst.

  • Aurora Borrealis

    Allt på den tiden var superromantiskt; filmerna var ofta om att superhjälten/den töntige antihjälten räddade kvinnan och gjorde det moraliskt korrekta hela tiden, allt var disneyromantik, musiken var ballader som berättade hur mycket man älskade någon "i would do anything for love". Herregud vad lurad man blev att kärlek var så där. Allt på film och musik och TV var Romeo och Julia. Klart att när sådant var i populärkulturen så var våld hemskt. Alla på film, Tv och musik älskade någon otroligt och gjorde allt för den och när huvudrollsinnehavarna äntligen kunde kyssas ömt efter alla motstånd de haft så spelades stråkar upp och månskenet lyste, havet glittrade och båda blev lyckliga i jämförelse med hur olyckliga de varit innan i sina liv när de inte hade varandra Ingen ville se eller veta av våld - alla blev istället gärna hänförda av den superromantiska illusionen.

  • agaton_sax

    Född 73 och min farsa var prylnörd så vi hade både video och dator väldigt tidigt. När vi fick video (kommer inte ihåg året) men jag gick i skolan så skulle gissa på -81 eller 82 så blev mina föräldrar kallade till skolan på "krismöte" för videon vi hade hemma skulle förstöra  mig totalt enligt skolan och jag skulle inte lära mig något alls utan jag skulle bara sitta hemma och titta på så kallat videovåld och snusk. Däremot blev man ju ofantligt populär bland kompisarna :)

  • Anonym (Henrik)
    Aurora Borrealis skrev 2018-12-16 13:29:46 följande:

    Allt på den tiden var superromantiskt; filmerna var ofta om att superhjälten/den töntige antihjälten räddade kvinnan och gjorde det moraliskt korrekta hela tiden, allt var disneyromantik, musiken var ballader som berättade hur mycket man älskade någon "i would do anything for love". Herregud vad lurad man blev att kärlek var så där. Allt på film och musik och TV var Romeo och Julia. Klart att när sådant var i populärkulturen så var våld hemskt. Alla på film, Tv och musik älskade någon otroligt och gjorde allt för den och när huvudrollsinnehavarna äntligen kunde kyssas ömt efter alla motstånd de haft så spelades stråkar upp och månskenet lyste, havet glittrade och båda blev lyckliga i jämförelse med hur olyckliga de varit innan i sina liv när de inte hade varandra Ingen ville se eller veta av våld - alla blev istället gärna hänförda av den superromantiska illusionen.


    Först vill jag tacka Agaton_sax för en fantastisk kuriosa! :)

    Det du säger i ditt inlägg beskrivs av Matt Groening (en i trion som skapade The Simpsons) som "the zombification of the American family", och detta mysiga och mjuka var exakt det som The Simpsons var en reaktion mot, varför även Simpsons fick sin beskärda dos av moralpaniken när det kom i början av 90-talet. Det gick t.o.m. så långt så att även USA:s numera framlidne president George Bush Senior (president 1989-1993) använde Simpsons som referens i ett tal om republikanernas familjepolitik - "make American familys a lot more like the Waltons and a lot less like the Simpsons". Det kan vara svårt att idag förstå detta då the Simpsons verkar vara i det mysigaste laget. Speciellt i jämförelse med South Park, Jackass och svenska Hem till Midgård som kom senare, men ur perspektivet av vad TV var på 80-talet så är det lätt att förstå varför the Simpsons ansågs som kontroversiellt i början av 90-talet.

    Jag rekommenderar alla som är intresserade av ämnet att titta på denna dokumentär på Youtube om the Simpsons och den tid serien skapades (är ungefär halva programmet):



  • Anonym (mmm)

    Jag är född 1970 och jag minns inget alls av någon kalabalik på det där viset som du skriver inledningsvis. 
    Jag minns att vi gick till videobutiken (nu snackar vi slutet högstadiet och gymnasiet så åren 1985-1989 kanske) , hyrde en moviebox (det ni! haha) och några filmer. Först var utbudet rätt klent och det var faktiskt massor med skräp, många just våldsfilmer. Motorsågsmassakern var väl en sån där klassier man "skulle" ha sett tyckte man när man var tonåring. Minns att vi såg den men jag tyckte den var usel och upskattade verkligen inte just allt våld. Såg en och annan riktigt läskig film med en massa äckel, kommer inte ihåg titlarna. Såg även en del filmer som var lite så där på gränsen med våldtäkter och annat otäckt, tror inte man hade filmat på det sättet idag. 
    En hel del skräckfilmer var på tapeten också, Freddy Kruger-filmerna så klart. Minns en annan film med någon kvinna (eller om det var fler) som lockade män för att ha sex på nåt hotell men när de var mitt i akten förvandades kvinnan till en liten docka som sög sig fast som en blodigel på kroppen och sög tills mannen dog. Kanske inte helt vad jag hade velat att mina tonåringar ser på idag. 
    Sen såg vi förstås the Thing, Poltergeist, Psycho osv. 

    Ett av mina mest komiska minnen så här i efterskott är från åk 8 på högstadiet. Det skulle vara en temadag där alla klasser fick hitta på en aktivitet och så gick alla runt på skolan och gjorde allas aktiviteter. Det var riktigt roligt. I min klass var det en rätt tongivande tjej som tyckte vi skulle vara coola och visa film. Ingen annan klass hade det förslaget och vår lärare sa ja (tror hon ångrade sig sen, haha). Vi fick gå och hyra en moviebox + den film vi hade valt. Vi = de få som hade sett en film vid namn Den blå lagunen. De flesta av oss var totalt omedvetna och hade ingen aning om hur mycket det skulle snackas om den filmen i åratal sen Glad. På den tiden var man också mycket mer oskuldsfulla än 13-14-åringar verkar vara idag. Fanns ju inget internet eller nåt. Vi fixade myshörna i ett klassrum och släckte ner och sen startade filmvisningen. Efter ett tag spred sig väl ryktet om att det visades "spännande" film hos klass 8A. Mer eller mindre hela skolan hamnade till slut hos oss för de ville ju se klart filmen och de andra aktiviteterna blev lidande. 

    Vår lärare som inte kände till filmen, fick en hel del samtal från föräldrar dagen efter som undrade vad det var för film skolan visade Flört och nästa år det var friluftsdag fick alla tydlga instruktioner om att ingen klass fick ha filmvisning. 

  • Anonym (Wanda)

    Jag minns inte alls att alls från 80talet var superromantiskt. Killing Fields, Plutonen, Shining, Elefantmannen, A fish called Wanda, Född den 4: e juli, Paris Texas, Vi barn från Bahnhof zoo, Rain man, Once upon a time in America, Mitt liv som hund.... lika blandat som andra decennier. Jag gick mycket på bio på 80-talet, men det var också kul när man kunde hyra en moviebox i axelremsfodral och välja själv vad man ville se hemma i soffan.

  • Anonym (Henrik)
    Anonym (mmm) skrev 2018-12-16 14:22:59 följande:

    Jag är född 1970 och jag minns inget alls av någon kalabalik på det där viset som du skriver inledningsvis. 

    Jag minns att vi gick till videobutiken (nu snackar vi slutet högstadiet och gymnasiet så åren 1985-1989 kanske) , hyrde en moviebox (det ni! haha) och några filmer. Först var utbudet rätt klent och det var faktiskt massor med skräp, många just våldsfilmer. Motorsågsmassakern var väl en sån där klassier man "skulle" ha sett tyckte man när man var tonåring. Minns att vi såg den men jag tyckte den var usel och upskattade verkligen inte just allt våld. Såg en och annan riktigt läskig film med en massa äckel, kommer inte ihåg titlarna. Såg även en del filmer som var lite så där på gränsen med våldtäkter och annat otäckt, tror inte man hade filmat på det sättet idag. 

    En hel del skräckfilmer var på tapeten också, Freddy Kruger-filmerna så klart. Minns en annan film med någon kvinna (eller om det var fler) som lockade män för att ha sex på nåt hotell men när de var mitt i akten förvandades kvinnan till en liten docka som sög sig fast som en blodigel på kroppen och sög tills mannen dog. Kanske inte helt vad jag hade velat att mina tonåringar ser på idag. 

    Sen såg vi förstås the Thing, Poltergeist, Psycho osv. 

    Ett av mina mest komiska minnen så här i efterskott är från åk 8 på högstadiet. Det skulle vara en temadag där alla klasser fick hitta på en aktivitet och så gick alla runt på skolan och gjorde allas aktiviteter. Det var riktigt roligt. I min klass var det en rätt tongivande tjej som tyckte vi skulle vara coola och visa film. Ingen annan klass hade det förslaget och vår lärare sa ja (tror hon ångrade sig sen, haha). Vi fick gå och hyra en moviebox + den film vi hade valt. Vi = de få som hade sett en film vid namn Den blå lagunen. De flesta av oss var totalt omedvetna och hade ingen aning om hur mycket det skulle snackas om den filmen i åratal sen . På den tiden var man också mycket mer oskuldsfulla än 13-14-åringar verkar vara idag. Fanns ju inget internet eller nåt. Vi fixade myshörna i ett klassrum och släckte ner och sen startade filmvisningen. Efter ett tag spred sig väl ryktet om att det visades "spännande" film hos klass 8A. Mer eller mindre hela skolan hamnade till slut hos oss för de ville ju se klart filmen och de andra aktiviteterna blev lidande. 

    Vår lärare som inte kände till filmen, fick en hel del samtal från föräldrar dagen efter som undrade vad det var för film skolan visade  och nästa år det var friluftsdag fick alla tydlga instruktioner om att ingen klass fick ha filmvisning. 


    Jag ska tillägga att jag som sagt inte är en förstahandskälla till något av detta eftersom jag föddes 1988. Allt det jag skriver inledningsvis är information jag fått berättat för mig i efterhand och därför ofta mångas egna upplevelser (förutom det som går att styrka vill säga). Och jag har inte heller emot att min bild blir ifrågasatt eftersom att jag vill ha en så objektiv bild som möjligt.

    Fortsätt gärna skriva om era upplevelser :)
  • Flash Gordon

    Moralpanik och moralpanik. 

    Så här i efterhand kan vi ju se att de fick rätt. Gränserna för "etik och moral" försköts, verkligen. Vi vande oss med råare och våldsammare språk och beteenden.

    Det var ju DEN förskjutningen man varnade för.

    .
    Samma idag: Grand Theft Auto - ska verkligen lillebror som går i tvåan får spela storebrors spel? Vilken inverkan har detta GTA på att åttaåringen sedan kallar tjejerna i klassen för "horor" och "bitches" och säger att han ska våldta dem om de inte gör som han säger?


Svar på tråden Ni som minns 1980 och framåt - Hur stor var videovåldspaniken?