• Anonym (BonusmammaUddevalla79)

    Kläder vid umgänge

    Min man har umgänge med sina barn fredag-onsdag varannan vecka, mamman som är boendeförälder får fullt underhåll från pappa, och barnbidraget.

    Utöver det har vi mina 3 barn som jag har sedan ett tidigare äktenskap med gemensam vårdnad (varannan vecka).

    Nu till frågan:

    Hur är det med kläderna ang min mans barn? Stämmer det att vi skall ha ett ombyte, inkl underkläder givetvis. Skall mamman skicka med kläder för fem dagar varannan vecka då min man redan betalar underhåll och hon får hela barnbidraget då hon är vårdnadshavare.

    Mamman vägrar dock och anser att vi skall köpa nytt, de vi har börjar bli för små nämligen.

    Då vi redan är så pass många så är ekonomin på max efter räkningar boende och levnad, och jag liksom flera jag talat med anser hon skall stå för kläderna på pappans umgängesdagar?

  • Svar på tråden Kläder vid umgänge
  • Anonym (BonusmammaUddevalla79)

    Har separata kläder nu då vi har varannan vecka, delar på ytterplagg osv. Innan har jag skickat med kläder för de dagar de skulle vara där, då deras pappa bara var umgängesförälderr några år och jag fick underhållet och hela barnbidraget. . Vi delar även på barnbidraget.

  • Anonym (Lilly)

    Vi köper själva allt vad barnet behöver allt från två overaller till vantar dessutom skolväska.Bara för att slippa missförstånd.

  • Anonym (mmm)
    Anonym (BonusmammaUddevalla79) skrev 2018-12-16 16:41:56 följande:

    Min man har umgänge med sina barn fredag-onsdag varannan vecka, mamman som är boendeförälder får fullt underhåll från pappa, och barnbidraget.

    Utöver det har vi mina 3 barn som jag har sedan ett tidigare äktenskap med gemensam vårdnad (varannan vecka).

    Nu till frågan:

    Hur är det med kläderna ang min mans barn? Stämmer det att vi skall ha ett ombyte, inkl underkläder givetvis. Skall mamman skicka med kläder för fem dagar varannan vecka då min man redan betalar underhåll och hon får hela barnbidraget då hon är vårdnadshavare.

    Mamman vägrar dock och anser att vi skall köpa nytt, de vi har börjar bli för små nämligen.

    Då vi redan är så pass många så är ekonomin på max efter räkningar boende och levnad, och jag liksom flera jag talat med anser hon skall stå för kläderna på pappans umgängesdagar?


    Det är väl klart att ni ska köpa en liten uppsättning kläder för när barnen är hos er. Jackor, skor osv får mamman köpa
  • Anonym (eh?)

    Självklart ska barnen ha kläder hos båda föräldrarna så att de ska slippa kånka med sig resväskor med saker varje gång de ska byta bostad.
    Sedan anser jag att de stora inköpen (skor, jackor, dyra fritidsaktiviteter osv) ska delas mellan föräldrarna. Underhåll, barnbidrag och bostadsbidrag är inte till för att täcka upp alla kostnader kring barnen, de är till för att underlätta.

  • Anonym (Stina)

    TS: du skriver att de kläder ni har nu börjar bli för små - hur har mannen och exet gjort innan med kläder?

  • Tihi

    Men snälla! Det är din mans ungar! Är han/ni så jävla snåla att ni inte kan köpa ett par uppsättningar kläder att ha hos er? Hur är det ens något att diskutera? Självklart ska ungarna ha kläder hos er som ni har köpt för era egna pengar!

  • Brumma

    Finns inga "regler" men praxis är vanligtvis att boendeföräldern skickar med kläder för helgen men att umgängesföräldern har ombyten. Och själv står för att byta ut ombytena när det behövs.

    Men boendeföräldern måste inte skicka med, det är frivilligt.. Här gäller det ju rätt många dagar dessutom så det mest praktiska vore väl om ni hade en garderob hos er oxå. Och ja, den får ni stå för själva om mamman inte vill köpa dubbelt (förståeligt..).

  • Brumma
    Anonym (eh?) skrev 2018-12-16 18:57:12 följande:

    Självklart ska barnen ha kläder hos båda föräldrarna så att de ska slippa kånka med sig resväskor med saker varje gång de ska byta bostad.

    Sedan anser jag att de stora inköpen (skor, jackor, dyra fritidsaktiviteter osv) ska delas mellan föräldrarna. Underhåll, barnbidrag och bostadsbidrag är inte till för att täcka upp alla kostnader kring barnen, de är till för att underlätta.


    Underhåll, barnbidrag plus boendeförälderns del bör täcka de kostnaderna...
Svar på tråden Kläder vid umgänge