• Anonym (Hyresvärd)

    Rimlig hyra för lägenhet i äldre hus?

    Jag har ett hyreshus som är från början av 1900-talet. Huset finns i en mindre ort i Värmland och standarden på lägenheterna är ganska normala skulle jag tro, men många har sagt att vi har fina lägenheter. Då de är äldre så har de högt i tak och en del gammal inredning som t ex kakelugnar. Värme och vatten ingår. Huset ligger centralt och vid vattnet. 

    Jag undrar om ni vet ungefär vad en hyra för en lägenhet i detta hus skulle kunna kosta? Jag misstänker att vi har för låga hyror, mycket pga att vi inte gjort några  hyreshöjningar på många år.

    Vi har t ex en längenhet på 90 kvm som kostar 5000 kr/mån
    En annan på 130 kvm, kostar 7300kr/mån.
  • Svar på tråden Rimlig hyra för lägenhet i äldre hus?
  • Anonym (sthlm)

    Vi bor liknande men i Stockholms innerstad och 60kvm med en hyra på dryga 7000.

    För mig låter det väldigt billigt iaf :)

  • Anonym (M)

    Jag önskar vi hade så bra hyra! Betalar 9500 för en tvåa i en förort och de ökar hyran varje år.

  • Anonym (M)

    Glömde nämna, hus från 60-70-talet dock stambytt.

  • Mrs Green

    Det låter jättebilligt! Senast jag bodde i en hyreslägenhet minns jag att jag betalade drygt 5000 kr för en 2:a på 54 kvm, och det var 15 år sedan Skrattande (ett 30-talshus i närförort till Stockholm)

  • Anonym (A)
    Mrs Green skrev 2018-12-18 18:09:13 följande:
    Det låter jättebilligt! Senast jag bodde i en hyreslägenhet minns jag att jag betalade drygt 5000 kr för en 2:a på 54 kvm, och det var 15 år sedan Skrattande (ett 30-talshus i närförort till Stockholm)
    Tycker jag med
  • neverpreggo

    Det är jättebilligt men tänker att kanske ligger hyresläget så på den orten? Hör runt, kolla på vad andra hyr för och höj litegrann.

  • Anonym (A.)

    Vi bodde på 90kvm och hade hyra på 5600, nyrenoverad, i skåne, en av de större städerna så tror inte att det är helt ute och cyklar om det inte ligger i någon större stad eller liknande.

  • Anonym (Hyresvärd)
    neverpreggo skrev 2018-12-18 19:56:38 följande:

    Det är jättebilligt men tänker att kanske ligger hyresläget så på den orten? Hör runt, kolla på vad andra hyr för och höj litegrann.


    Grannens hyreshus har hyra på uppemot 2000 kr mer (för 130 kvm ung). Jag vet att vi ligger för långt jämfört med andra, men funderar lite kring vad man borde ligga på. Vi har låga hyror mycket för att vi vill att våra hyresgäster ska stanna hos oss, och också så att det inte ska ställas för mycket krav på lägenheten efter att de flyttat in då vi inte har så mycket kunskap och tid för nyrenoveringar osv.
  • Anonym (Hyresvärd)
    Anonym (A.) skrev 2018-12-18 20:19:01 följande:

    Vi bodde på 90kvm och hade hyra på 5600, nyrenoverad, i skåne, en av de större städerna så tror inte att det är helt ute och cyklar om det inte ligger i någon större stad eller liknande.


    Oj, måste säga att jag som själv har låg hyra tycker det låter som en väldigt låg hyra :) 
  • Anonym (Hyresvärd)
    Mrs Green skrev 2018-12-18 18:09:13 följande:

    Det låter jättebilligt! Senast jag bodde i en hyreslägenhet minns jag att jag betalade drygt 5000 kr för en 2:a på 54 kvm, och det var 15 år sedan Skrattande (ett 30-talshus i närförort till Stockholm)


    Oj! Vi tar 3500 för en på 70 kvm Obestämd 
  • Anonym (Hyresvärd)
    Anonym (sthlm) skrev 2018-12-18 16:54:23 följande:

    Vi bor liknande men i Stockholms innerstad och 60kvm med en hyra på dryga 7000.

    För mig låter det väldigt billigt iaf :)


    Ja det var skillnad! Vi tar 3500 för en på 70 kvm. Men det är ju i en lite ort, fast fint läge och trevliga hyresgäster Glad Vi vill höja, men vi har heller aldrig varit så pengasuktande, utan mer att vi är nöjda om det går runt och lite till och att vi har bra hyresgäster som är nöjda.
  • Anonym (sthlm)
    Anonym (Hyresvärd) skrev 2018-12-18 22:18:48 följande:

    Ja det var skillnad! Vi tar 3500 för en på 70 kvm. Men det är ju i en lite ort, fast fint läge och trevliga hyresgäster  Vi vill höja, men vi har heller aldrig varit så pengasuktande, utan mer att vi är nöjda om det går runt och lite till och att vi har bra hyresgäster som är nöjda.


    Så länge det finns en god ekonomi i företaget så behåll hyran.

    Men vet du om viktiga stora framtida renoveringar så höj hyran något så det inte blir så dyrt senare.
Svar på tråden Rimlig hyra för lägenhet i äldre hus?