• Anonym (Mamma)

    Kompis har ringt till min son,, nu vill hans mamma att vi ska betala halva fakturan på ca 4000...

    Min son är 8 år och han och en kompis har suttit och spelat ett dataspel där de kan spela tillsammans i datavärlden.

    I vanliga fall så har man hörlurar och mikrofon och pratar genom dem i spelet. Men min son har inga hörlurar (han började spela detta för 3 veckor sedan.)

    Så min sons klasskompis har ringt honom och de har pratat över telefonen samtidigt som de spelat.

    Min son har egen telefon med kontantkort så han vet att han inte kan ringa upp hur som helst.

    Jag känner inte kompisens föräldrar mer än att vi hejjar om vi går förbi varandra. Vi bor utanför samhället så jag tyckte bara att det var skoj att sonen skaffat lite vänner som han kan umgås med efter skolan.

    Jag trodde att deras son hade abonnemang på sin telefon eftersom han ringt så ofta och hans föräldrar inte har sagt något om det. Men det hade han inte utan de har fått en räkning på över 4000 kr

    De vill att vi ska betala hälften.

    Jag är sjukpensionerad så jag har inte så mycket pengar över till jul. Och jag har sett till att mitt barn inte kan ringa fritt, killarna är bara 8 år... och de hade ingen samtalsspärr (att man bara kan ringa för en viss summa)

    Ska jag betala?

  • Svar på tråden Kompis har ringt till min son,, nu vill hans mamma att vi ska betala halva fakturan på ca 4000...
  • MsFry

    Nej. Det tycker jag inte. Jag brukar ha inställningen att man ska försöka gå halva vägen var men här har de bara sig själva att skylla. De borde ha haft koll på vad sonen gör.

  • IceKitten

    Nej. Föräldrarna får ta ansvar för sitt barn och sina val.

    Det är enkelt att förhindra telefonräkningar på flera tusen. Kontantkort, abonnemang med fria samtal (gäller nästan alla abonnemang) eller kostnadsbegränsningar.

    Detta är knappast ditt barns fel.

  • Anonym (Millie)

    Självklart är det inte din sons (eller ditt) ansvar att hålla koll på vad kompisen som ringer har för abonnemang. På den tiden när alla hade fasta telefoner och betalade samma taxa till Televerket så hade man kanske kunnat förvänta sig att båda barnens föräldrar borde reagera på de långdragna telefonsamtalen, men nu kunde ni ju omöjligt veta att det skulle bli så dyrt för kompisens föräldrar.

  • Pope Joan II

    Jag hade betalat men det beror på att jag har pengar. I ditt fall där du uppbär varaktig sjukersättning och lever på ett helt annat sätt så tycker jag att du ska avstå från att gå dem till mötes. Om det skulle vara så att de också är fattiga och du vill vara hygglig och för att främja relationerna pojkarna emellan så kan ni kanske utarbeta någon kompromiss eller avbetalningsupplägg men om du inte känner för det heller så har du ju rätten på din sida att vägra.

  • Bananböjaren

    Det kan dom nog fetglömma tror jag. Det är inte din uppgift att lära deras son om pengar och ansvar. Men ta och köp ett par hörlurar åt din son nästa gång. Dom kostar typ 100kr.

  • Anonym (Nej)

    Fy vad pinsamt av föräldrarna, att de har mage att kräva pengar av er för sin bristande koll på sitt barn. Betala absolut inte.

  • Anonym (Una)

    Fy vad fräckt. Jag hade verkligen inte betalat även om jag har pengar. Enda undantaget hade varit om föräldrarna är långt under normalintelligenta och hade kärv ekonomi. Då hade jag kanske hjälp till för att jag tyckte synd om dem inte för att de har rätt till det.

Svar på tråden Kompis har ringt till min son,, nu vill hans mamma att vi ska betala halva fakturan på ca 4000...