• michael5000

    Försvarsmakten kan jag bli antagen?

    jag är 170 cm 60 kg efter mycket snacks, förra månaden kunde ag jogga på springbanden i 40 minuter med hög lutning i 14 km/h utan att ta vilopaus samt riktiga atleter på gymmret kan inte ens hänga med i min takt. 

    Jag tänker att jag kan bli en riktigt bra prickskytt med den kroppsform jag har.

    Äfr jag ens lämpad till ngt?

  • Svar på tråden Försvarsmakten kan jag bli antagen?
  • Tecum

    Försvarsmakten behöver mer personal och har aldrig haft höga krav på de som tas in. Men jag tvivlar på att det finns  så många prickskyttar inom vårt försvar...

  • sextiotalist
    Tecum skrev 2018-12-18 19:05:05 följande:

    Försvarsmakten behöver mer personal och har aldrig haft höga krav på de som tas in. Men jag tvivlar på att det finns  så många prickskyttar inom vårt försvar...


    När sonen mönstrade så blev hälften ratade, så de har krav på de som tas in. Det är fortfarande fler som mönstrar än som tas in
  • sextiotalist
    michael5000 skrev 2018-12-18 18:17:37 följande:

    jag är 170 cm 60 kg efter mycket snacks, förra månaden kunde ag jogga på springbanden i 40 minuter med hög lutning i 14 km/h utan att ta vilopaus samt riktiga atleter på gymmret kan inte ens hänga med i min takt. 

    Jag tänker att jag kan bli en riktigt bra prickskytt med den kroppsform jag har.

    Äfr jag ens lämpad till ngt?


    Nu vet jag inte om de ändrat kraven i och med allmän värnplikt. Men sonen mönstrade för tre år sedan. Det var inte bara konditionen de testade, utan även styrka och annat. Det var ett intelligenstest och samtal med psykologen. Han hamnade i ett jägarförband (om det är prickskyttar så plockas de därifrån) och hade max på alla tester utom fystestet (där han inte bäst, men bäst i hans viktklass).
    Han hade ungefär samma förutsättningar som dig, längd och vikt alltså.
    Så mitt tips är att satsa på att stärka hela fysiken, inte bara konditionen.
  • Tecum
    sextiotalist skrev 2018-12-19 08:27:54 följande:
    När sonen mönstrade så blev hälften ratade, så de har krav på de som tas in. Det är fortfarande fler som mönstrar än som tas in
    Nu tar de bara in ett visst antal värnpliktiga och då tar de förstås de bästa av de som mönstrar. Dessa i sin tur är ju motiverade. Men om du hade gjort lumpen förr hade du fått lära dig att många befäl inte direkt var de skarpaste knivarna i lådan...  
  • sextiotalist
    Tecum skrev 2018-12-19 16:41:22 följande:

    Nu tar de bara in ett visst antal värnpliktiga och då tar de förstås de bästa av de som mönstrar. Dessa i sin tur är ju motiverade. Men om du hade gjort lumpen förr hade du fått lära dig att många befäl inte direkt var de skarpaste knivarna i lådan...  


    Det vet jag, men nu är det nu. Och jägarförbanden tog de bästa. Har nog hört en och en annan lumparhistoria :)
Svar på tråden Försvarsmakten kan jag bli antagen?