• Anonym (Endion)

    Hur påverkar förälderns gener avkommans genitalia?

    Väljer att vara anonym då jag inte känner mig helt bekväm att ställa denna fråga öppet.

    Har funderat på följande; alla styrs vi av våra gener och när vi skapar en avkomma kommer halva arvsmassan från "mamma" och "pappa", respektive. Nu menar jag de som bidragit med könsceller, inte den sociala konstruktionen mamma/pappa.

    Men har kvinnor gener som kan styra hur en pojkes genitalia utformas, och vice versa far och dotter? Eller blir det så att man i stort sett blir en kopia av sin likakönade förälder när det gäller underlivet?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Hur påverkar förälderns gener avkommans genitalia?
  • Anonym (.)
    Anonym (Endion) skrev 2018-12-18 19:19:08 följande:

    Väljer att vara anonym då jag inte känner mig helt bekväm att ställa denna fråga öppet.

    Har funderat på följande; alla styrs vi av våra gener och när vi skapar en avkomma kommer halva arvsmassan från "mamma" och "pappa", respektive. Nu menar jag de som bidragit med könsceller, inte den sociala konstruktionen mamma/pappa.

    Men har kvinnor gener som kan styra hur en pojkes genitalia utformas, och vice versa far och dotter? Eller blir det så att man i stort sett blir en kopia av sin likakönade förälder när det gäller underlivet?

    Tacksam för svar!


    vissa genitala åkommor kan ju va ärftliga som endometrios t.ex
  • Anonym (H)

    Eh nej.. ens underliv är inte en kopia av sina föräldrars. Så tyvärr kan du inte skylla på dina föräldrar om du fått en stor liten snopp/fiffi. Men däremot så kan vissa sjukdomar vara ärftliga.

  • Anonym (Endion)
    Anonym (H) skrev 2018-12-18 19:24:32 följande:

    Eh nej.. ens underliv är inte en kopia av sina föräldrars. Så tyvärr kan du inte skylla på dina föräldrar om du fått en stor liten snopp/fiffi. Men däremot så kan vissa sjukdomar vara ärftliga.


    Du är ute och cyklar lite. Jag är bara uppriktigt nyfiken på hur saker och ting fungerar.

    Både kvinnor och män föds te.x med en arm, båda föräldrarna bidrar med gener för att påverka denna arms utseende och funktion. Men en penis har ju endast en av föräldrarna, vilka gener från modern påverkar den kroppsdelens utseende och funktion? Eller finns det latenta gener från morfadern som då skulle aktiveras istället?
  • Anonym (Linda)

    Min gissning är att man ärver det som allt annat, d.v.s. att det kan vara från vilken sida som helst eller en blandning. 
    Jag drar parallellen till byststorlek. Min mamma har normal byst, men min faster och farmor liten byst. Jag har liten byst, se det borde jag ha ärvt från min pappas sida. Min dotter har mycket större byst än mig, så antingen brås hon på sin mormor osv eller troligare på sin farmor/gamlafarmor, som har/hade stor byst.

    Genitalier är ju lite svårare  att dra slutsatser om, jag har inte koll på hur några av mina/mannens släktingar ser ut där nere...

  • Mrs Moneybags

    Det är slumpen som avgör om du ärver ett drag från mamma eller pappas sida. Du kan med andra ord ärva snoppen från morfar eller t om mormors pappa osv. Man ärver inte rakt av från sin förälder av samma kön, precis som med näsor, armar, ögon osv. 

    Men eftersom 50% är från vardera föräldern är det förstås stor chans att man får ett liknande utseende som någon av dem.

  • demokrati1995
    Anonym (Endion) skrev 2018-12-18 19:19:08 följande:

    Väljer att vara anonym då jag inte känner mig helt bekväm att ställa denna fråga öppet.

    Har funderat på följande; alla styrs vi av våra gener och när vi skapar en avkomma kommer halva arvsmassan från "mamma" och "pappa", respektive. Nu menar jag de som bidragit med könsceller, inte den sociala konstruktionen mamma/pappa.

    Men har kvinnor gener som kan styra hur en pojkes genitalia utformas, och vice versa far och dotter? Eller blir det så att man i stort sett blir en kopia av sin likakönade förälder när det gäller underlivet?

    Tacksam för svar!


    Man kan få sjukdomar som gör att man inte utvecklas normalt
  • Anonym (Yun)

    Det är som med andra kroppsdelar. Låt oss jämföra med ansiktet: vissa ser ut precis som pappa, andra har morfars näsa, mammas ögon och pappas ansiktsform.

    På samma sätt kan man få pappas könsorgan eller morfars snoppstorlek,pappas form på pungen och farfars kraftiga hårväxt.

    Motsvarande för kvinnor.

Svar på tråden Hur påverkar förälderns gener avkommans genitalia?