• Fia12345

    Enskild firma någon?

    Hej! Jag undrar om det finns någon som driver en enskild firma och sköter bokföringen själv? Skulle verkligen behöva lite hjälp, har lite frågor ????

  • Svar på tråden Enskild firma någon?
  • Fia12345

    Det är en fråga om bokföring.

    Jag driver ett företag inom tårtkonst.

    Jag undrar nu när jag lagt ut med mina privata pengar för uppstart, ska jag lägga in det i bokföringen som ett utlägg eller det spelar ingen roll ?

  • Ruter

    om du tänkt räkna med det i företaget så ja då ska det bokföras. I början när jag startade upp och eftersom det är enskild firma tas ju alla pengar av mig själv i början. Så bokförs det först som egen överföring eller nåt liknande, dvs + och den summan du satt in i företaget för att sedan bokföra utgift som styrks med kvitto.

  • Fia12345

    Ja för nu när jag lagt in det så har jag lagt in det som ett inköp med fotat kvitto, från konto "egen insättning". Men jag har inte lagt till det som ett upplägg också, Alltså att företaget är skyldig mig pengar.

  • Ruter

    Du måste lägga in både och alltså en egen insättning på summan du köper. Eftersom du har en enskild firma står du som ansvarig på företaget. Vilket innebär att företaget är dina pengar och företagets pengar är dina pengar. och då du inte tagit något lån för att finansiera dina inköp måste du bokföra en egen insättning mot motsvarar summan. Detta för att saldot på företaget/kontot ska stämma. Så så fort du lägger in en utgift innan du fått in en inkomst som du kan ta av måste du göra en egen insättning. För annars säg att du köpt för 2000kr och inte gjort el egen insättning. Ser det i bokföringen ut som det på kontot är -2000kr. Om du sen säljer för 500kr. Kommer det finnas 500kr på kontot men enligt bokföringen finns det -1500kr.

    Det är det som är med enskild firma att du betalar allting av dina privata pengar tills du får in pengar. Och du kan ju plocka ut pengar först när du går med vinst. Dvs när du får in mer pengar än du gör av med. Sen är det mer fördelaktigt att låta pengarna ligga kvar i företaget i början istället för att ta ut lön då du isåfall måste skatta på pengarna. Känns som du behöver gå i en kurs i bokföring alternativ lämna över till någon som vet hur bokföring fungerar.

Svar på tråden Enskild firma någon?