• Shakinah

    Hankatten leker tittut när honan är i kattlådan. PROBLEM!

    Vi har två katter, Achilles och Sotis.

    Nästan varje gång som Sotis är i lådan så lägger sig Achilles bakom dörrkarmen för att leka tittut och sedan jaga henne. Hon blir alltid så stressad av detta och klarar många gånger inte av att bajsa ordentligt, hon blir såpass stressad av detta. Jag lider med henne, och undrar nu hur jag kan hjälpa henne.

    Finns det någo sätt att hjälpa henne?

  • Svar på tråden Hankatten leker tittut när honan är i kattlådan. PROBLEM!
  • Frontline

    Sparka ut katten..
    Krama katten.
    Håll den i koppel.

    Ja vad mer ska man göra?


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • EmberEyes

    Är kattlådan i en återvändsgränd eller kan honan lämna lådan utan att passera hanen?
    Finns det fler lådor på andra ställen, eller går det att ordna?
    Finns det möjlighet att separera katterna periodvis så honan kan få lugn och ro vid ett flertal tillfällen här och där under dagen?
    Leker du slut på hanens energi några ggr/dag så han har mindre behov av att jaga honan?

    Mitt varmaste förslag är att kolla några avsnitt av my cat from hell med Jackson Galaxy, han har även en youtube-kanal med mycket matnyttigt.

  • Shakinah
    EmberEyes skrev 2018-12-21 00:11:53 följande:

    Är kattlådan i en återvändsgränd eller kan honan lämna lådan utan att passera hanen?

    Finns det fler lådor på andra ställen, eller går det att ordna?

    Finns det möjlighet att separera katterna periodvis så honan kan få lugn och ro vid ett flertal tillfällen här och där under dagen?

    Leker du slut på hanens energi några ggr/dag så han har mindre behov av att jaga honan?

    Mitt varmaste förslag är att kolla några avsnitt av my cat from hell med Jackson Galaxy, han har även en youtube-kanal med mycket matnyttigt.


    Är så tacksam för ditt svar.

    Vi har en kattlåda men skulle kunna fixa en till och ha i ett annat rum. Jag ska börja med att leka mycket mer med Achilles, just den punkten hade jag inte tänkt på alls. Så att han blir lite trött, om han fortsätter leka tittut med Sotis så får vi skapa en ny kattlåda, dit hon kan gå när han ligger på lur. =P
  • EmberEyes

    Det är sååå lätt att bli hemmablind och inte se de "enkla" lösningarna mitt framför näsan. Lycka till!

  • Minkoppte
    EmberEyes skrev 2018-12-21 00:11:53 följande:

    Är kattlådan i en återvändsgränd eller kan honan lämna lådan utan att passera hanen?

    Finns det fler lådor på andra ställen, eller går det att ordna?

    Finns det möjlighet att separera katterna periodvis så honan kan få lugn och ro vid ett flertal tillfällen här och där under dagen?

    Leker du slut på hanens energi några ggr/dag så han har mindre behov av att jaga honan?

    Mitt varmaste förslag är att kolla några avsnitt av my cat from hell med Jackson Galaxy, han har även en youtube-kanal med mycket matnyttigt.


    Superbra svar!^ :)

    Faktiskt så rekommenderas att man har (minst) en låda per katt. Samma med matskålarna. Gärna mer än en vattenskål i hemmet också för den delen.
  • Shakinah
    EmberEyes skrev 2018-12-21 01:03:01 följande:

    Det är sååå lätt att bli hemmablind och inte se de "enkla" lösningarna mitt framför näsan. Lycka till!


    Så är det verkligen. Just därför behövde jag göra en tråd som hjälper mig med tips. =)
Svar på tråden Hankatten leker tittut när honan är i kattlådan. PROBLEM!