• Anonym (Spink)

    Min kompis svälter sitt barn!

    Jag börjar blir riktigt orolig för kompisens barn.

    Hennes barn och mitt barn är båda lika gamla (7 år) men hennes son är såååå spinkig! Lång och mager, det ser så hemskt ut!

    Min son är nästan lika lång men betydligt mer stabil.

    Vi köpte en varsin plocksallad för ett tag sen och hennes son tog bara en slev makaroner, kanske 3 falafel, en halv sked kycklingbitar, lite couscous, tre pyyyyttesmå miniköttbullar, några osttärningar, lite gurka, morot, paprikabitar och salladsblad.

    Det var jättemycket luft mellan locket och lådan man fyller.

    Dessutom lämnade han kvar lite, för att han inte orkade mer (som så klart beror på att han har krympt magsäck pga svält).

    Min son fyllde som vanligt sin låda med flera olika saker och orkade äts hela sin låda.

    Och innan någon säger det NEJ! Hon är INTE fattig hon har råd att fylla en hel låda.

    En annan gång var vi på kalas och han åt inget med socker. Han åt popcorn och salta pinnar och drack mjölk. Ingen tårta, kakor eller saft!

    Sånt är inte bra i för stor mängd, men att inte få eller vilja äta det alls???

    Han är också iväg på träningar tre ggr i veckan. Att han orkar när han inte får nån mat!?

    Jag funderar på att anmäla min kompis (mamman till den magra pojken) men tänkte vänta till efter jul för att inte förstöra julen.

    Jag vet inte vad jag ska skriva bara. Räcker det att skriva att jag vet att han inte får så mycket mat, är extremt undernärd (man ser hans revben!) och att han tränar för mycket?

    Känns som att mamman vikthetsar och jag tycker så synd om pojken.

  • Svar på tråden Min kompis svälter sitt barn!
  • Anonym (A)

    Låter som att det är den pojken som är normal både i kroppen och hans portionsstorlekar, medan din unge är överviktig och äter alldeles för mycket. Man SKA se revbenen på barn.

  • Anonym (What)

    Äter ditt barn en hel sån stor burk? Gör inte jag som vuxen och min dotter äter liknande din väns barn.

    Du har skev bild.

  • Anonym (Läs på)

    Tror du behöver läsa på lite om moderna kostråd för barn! Tror dessutom att skolhälsovården skulle reagerat om han verkligen var mager.

  • AnnaSthlm

    Jag kan inte hitta några tecken på att mamman skulle svälta barnet. Har du sett henne förbjuda barnet att äta?

  • Anonym (Spink)
    Anonym (A) skrev 2018-12-21 11:46:29 följande:

    Låter som att det är den pojken som är normal både i kroppen och hans portionsstorlekar, medan din unge är överviktig och äter alldeles för mycket. Man SKA se revbenen på barn.


    Eh nej det ska man verkligen inte och min son är stor och stark inte tjock!

    Men det här handlar inte om min son! Jag jämförde bara i trådstarten så att ni fattar att jag ser skillnaden. Jämför med massa barn på stranden och badhuset och henens son är alltid den magraste.

    Han var jätterund (faktiskt tjock) till han var kanske fem år och sedan började han på fotboll och nu går han kvar fast nu är det TRE gånger i veckan med träning och match eller polspel eller vad det kallas.

    Så han har gått från tjock till jättemager på 2,5 år! Det kallas svält! När det gäller barn! Barn ska inte gå ner i vikt!
  • Anonym (Jfj)

    Fredagstrolltråd?

    Längd och vikt på din unge? :)

    Det är BRA med träning för vuxna som barn. Fattar inte varför du klagar på det? Dessutom tycks din kompis barn äta bra i och med salladen.

  • Anonym (Spink)
    AnnaSthlm skrev 2018-12-21 11:49:18 följande:

    Jag kan inte hitta några tecken på att mamman skulle svälta barnet. Har du sett henne förbjuda barnet att äta?


    Nej han får ju så klart äta annars skulle han dö men han får ju knappt någon mat och han är aldrig hungrig och äter aldrig upp ens det lilla han får!

    Och jag har koll på kostråd! Tack.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (A) skrev 2018-12-21 11:46:29 följande:
    Låter som att det är den pojken som är normal både i kroppen och hans portionsstorlekar, medan din unge är överviktig och äter alldeles för mycket. Man SKA se revbenen på barn.
    Det tycker jag med
  • Anonym (A)
    Anonym (Spink) skrev 2018-12-21 11:51:31 följande:
    Eh nej det ska man verkligen inte och min son är stor och stark inte tjock!

    Men det här handlar inte om min son! Jag jämförde bara i trådstarten så att ni fattar att jag ser skillnaden. Jämför med massa barn på stranden och badhuset och henens son är alltid den magraste.

    Han var jätterund (faktiskt tjock) till han var kanske fem år och sedan började han på fotboll och nu går han kvar fast nu är det TRE gånger i veckan med träning och match eller polspel eller vad det kallas.

    Så han har gått från tjock till jättemager på 2,5 år! Det kallas svält! När det gäller barn! Barn ska inte gå ner i vikt!
    Jo man ska se revbenen på barn.

    Du lever ju i förnekelse. Men du kan trösta dig med att du inte är ensam i alla fall:

    www.expressen.se/halsoliv/foraldrar-blundar-for-sina-barns-overvikt/

    sahlgrenska.gu.se/forskning/aktuellt/nyhet//varannan-foralder-till-barn-med-overvikt-ser-inte-barnets-viktproblem.cid1206592
  • brallison
    Anonym (Spink) skrev 2018-12-21 11:51:31 följande:
    Eh nej det ska man verkligen inte och min son är stor och stark inte tjock!

    Men det här handlar inte om min son! Jag jämförde bara i trådstarten så att ni fattar att jag ser skillnaden. Jämför med massa barn på stranden och badhuset och henens son är alltid den magraste.

    Han var jätterund (faktiskt tjock) till han var kanske fem år och sedan började han på fotboll och nu går han kvar fast nu är det TRE gånger i veckan med träning och match eller polspel eller vad det kallas.

    Så han har gått från tjock till jättemager på 2,5 år! Det kallas svält! När det gäller barn! Barn ska inte gå ner i vikt!
    Men som sagt - man ingenstans att hon förbjuder honom att äta. Det finns faktiskt barn som äter lite och är väldigt petiga (kan komma med ålder också). Det kan ha varit så att han tog illa av att nån sa att han var tjock och nu vill han inte äta lika mycket (och mamma kan ju inte tvinga honom till det). Prata med mamman först innan du gör nån dumhet.
Svar på tråden Min kompis svälter sitt barn!