• Anonym (Orolig dotter)

    Akut behov av bostad - vad göra?

    Hej!

    Min ensamstående, snart 65-åriga mamma har bott på ett andrahandskontrakt i 2 år och nu får hon (plötsligt) inte bo kvar längre. Jag själv bor i en ungdomslgh på 26 kvm, min syster bor hos sin pojkvän i hans lgh. Hon har ingen annan släkt här i Stockholm och kan inte flytta till annan stad pga sitt jobb (hon har inte råd att sluta jobba vid 65). Hon har inte tillräcklig kötid för att få chans på en lgh ens på någorlunda OK avstånd från hennes jobb. Litet sparkapital har hon, men inte på långa vägar tillräckligt för att köpa minsta 1:a i Sthlm. Hon har annars stabil inkomst, inga skulder och inga betalningsanmärkningar. Har alltid varit en bra hyresgäst etc.

    Hon har 3 månader på sig innan hon måste ut från sin nuvarande lgh. Har någon något råd om vad man kan göra i detta läge? Hon fick avslaget på förlängning idag och nu är julen totalförstörd av bostadspaniken.

  • Svar på tråden Akut behov av bostad - vad göra?
  • Fjäril kär

    Leta privata hyresvärdar. Dammsug Blocket på annonser. Kolla i stan där ni bor vilka privata större hyresvärdar som finns och ring runt. Hör efter i bekantskapskretsen både runt henne och runt er.

    Det räcker ju att få ett tillfälligt boende tills hon får bostad via köpoäng.

    Och ställ henne i fler köer, hon kanske måste överväga att bo över kommungränserna åt alla håll och leta i förorten tex. Testa privata hyresvärdar även där.

  • Anonym (Siri)

    Söka lägenheter. Ta hjälp av dig genom att skriva en "snyftannons" på Facebook? Vilka bostadsköer står hon i? Hur söker hon själv aktivt lägenhet?

  • Anonym (Sören)

    Tacka ja till alla lägenheter hon kan söka via bostadskön. Är hon aktiv på alla sätt som finns ökar chansen till att faktiskt få bostad. Rätt vad det är så räcker poängen för att hon är den enda som sökt och tackat ja. Utöka området hon söker i också.

    Tänk på att hon just nu inte har möjlighet att tacka nej, hon kan inte vara kräsen , även en etta i Rinkeby är en bostad.

  • Mascaraklumpar

    1. Är ni säkra på att hon inte har besittningsrätt (gäller om hon bott över 2 år och inte avtalat bort den)? I fall hon har det, kontakta en jurist. Hon kommer att bli av med lägenheten ändå, men startas en juridisk process så drar det ut på tiden lite grann.

    2. Säg åt henne att söka alla lägenheter hon kan tänka sig via bostadsförmedlingen. Ibland har man tur och många före en i kön på lägenheten hoppar av.

    3. Leta nya andrahandskontrakt. Lägg ut annonser om att hon behöver lägenhet.

    4. Prata med banken. Kanske kan hon ändå få lån till en liten etta någonstans.

    Det kommer att lösa sig på något sätt. I värsta fall får hon bo hos dig ett par månader medan hon letar. Självklart extremt jobbigt för er båda, men det handlar säkert om en kortare period innan hon får tag på något nytt.

  • Anonym (Air)

    Det finns bostadsgrupper på facebook där lägenheter hyrs ut. Vissa air-bnb hyr ju ut en längre period. I värsta fall får hon väl bo hos dig några månader.

  • EmberEyes

    Även lägenhetshotell/långtidsboende. Ett litet rum kostar förmodligen runt 10-12000 per månad.
    Och senior-boende och trygghetsboende ska ni också kolla.

  • Anonym (Orolig dotter)

    Tack för era förslag, allesammans. Uppskattar verkligen att ni tar er tid mitt i julstöket!

    Jag borde ha lagt till att min mamma står i nästan varenda bostadskö i Stockholmsområdet och att hon de senaste 2 åren sökt allt hon haft råd med, även små ettor i "obekväma" områden. Hon har verkligen jobbat stenhårt på att få till något, men bostadsbristen har ju tyvärr successivt blivit allt svårare...

    Tack för tips om Facebookgrupper! Ska genast gå in och kolla där.

  • Anonym (Orolig dotter)
    Mascaraklumpar skrev 2018-12-22 15:06:43 följande:

    1. Är ni säkra på att hon inte har besittningsrätt (gäller om hon bott över 2 år och inte avtalat bort den)? I fall hon har det, kontakta en jurist. Hon kommer att bli av med lägenheten ändå, men startas en juridisk process så drar det ut på tiden lite grann.

    2. Säg åt henne att söka alla lägenheter hon kan tänka sig via bostadsförmedlingen. Ibland har man tur och många före en i kön på lägenheten hoppar av.

    3. Leta nya andrahandskontrakt. Lägg ut annonser om att hon behöver lägenhet.

    4. Prata med banken. Kanske kan hon ändå få lån till en liten etta någonstans.

    Det kommer att lösa sig på något sätt. I värsta fall får hon bo hos dig ett par månader medan hon letar. Självklart extremt jobbigt för er båda, men det handlar säkert om en kortare period innan hon får tag på något nytt.


    Tack för flera praktiska tips (och uppmuntran)!

    1. Det här måste jag kolla närmare på. Jag visste inte att man kunde ha besittningsrätt vid andra handskontrakt.
    2. Hon söker verkligen vitt och brett, men aldrig har hon varit längre upp i kön än ca 50.
    3. Detta ska vi ta tag i redan idag! Håller på att fila på en bra annons.
    4. Hon fick ett lånelöfte på 800.000kr, vilket tyvärr inte räcker särskilt långt.

    I värsta fall får hon knöka in sig i min lilla lgh! Det har jag redan lovat henne. Även om det skulle bli jobbigt så kommer det inte på fråga att jag skulle lämna henne vind för våg. <3
  • Anonym (Sören)

    Kolla även utanför länsgränsen. Ibland kan pendling mellan hem/jobb vara lika lång i innerstaden som mellan typ Södertälje och innerstaden. Raka spåret med buss på motorvägen i 30 min kan vara lika effektivt som t-bana i 8 stationer.

    Tänk utanför ramarna . Utanför länsgränsen ändras ju bostadspriser också. Så förläng sökningen rent geografiskt också.

  • Aniiee

    Kollar ni även på 55+ och 65+-utbudet? Inte så värst stort kanske, men ändå.

    Tittar ni bara i Stokholms kommun eller även i kranskommunerna? Längre ut?


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Sören)

    Södertälje/Järna/Nykvarn/Gnesta?

    Märsta/Bålsta/Björklinge?

    Norrtälje/Åkersberga?

    Nynäshamn?

  • Anonym (Orolig dotter)

    Vi tittar både på seniorbostäder (hon är dock inte 65 ännu och utbudet för 55+ är inte så stort) och även på de kranskommuner som har OK pendlingsavstånd till hennes arbete. Tack ändå för förslagen!

    Nästan klar med annonsen. Ska posta den både på Blocket och Facebook under kvällen.

  • Aniiee
    Anonym (Orolig dotter) skrev 2018-12-22 17:25:29 följande:

    Vi tittar både på seniorbostäder (hon är dock inte 65 ännu och utbudet för 55+ är inte så stort) och även på de kranskommuner som har OK pendlingsavstånd till hennes arbete. Tack ändå för förslagen!

    Nästan klar med annonsen. Ska posta den både på Blocket och Facebook under kvällen.


    Det kan hända att 65+-hus kan göra undantag om hon är 63-64. Det har hänt förr.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Orolig dotter)
    Aniiee skrev 2018-12-22 17:57:33 följande:
    Det kan hända att 65+-hus kan göra undantag om hon är 63-64. Det har hänt förr.
    Det visste jag inte! Vet du hur man "ansöker" om undantag?
  • Aniiee
    Anonym (Orolig dotter) skrev 2018-12-22 18:30:00 följande:
    Det visste jag inte! Vet du hur man "ansöker" om undantag?
    Man ringer och pratar med värdarna och oppas att få napp.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (A)

    Ett lite annorlunda alternativ för en period skulle eventuellt vara att kolla om någon äldre dam med stor lägenhet behöver en "sällskapsdam".

    Skulle kunna bli som en form av innebodende med låg eller ingen hyra, mot t.ex. sällskap, hjälp med lite praktiska saker och sällskap.

    Visserligen inte egen lägenhet och lite merjobb, men tak över huvudet och  möjlighet att lägga undan lite mer i eget sparande.

Svar på tråden Akut behov av bostad - vad göra?