• Håkan på Öland

    Koka eller ugnsbaka julskinkan (i ugnspåse)?

    Jag kanske är den enda i Sverige som inte köper färdigkokt julskinka utan jag brukar tillaga den själv. Men vad tycker du blir bäst - att koka den eller ugnsbaka den i ugnspåse i låg temperatur ca 100 grader?

    Vill ha en riktigt god smakrik och "mjäll" dvs INTE seg skinka. Fett är inget som skrämmer mig.  Skrattande

  • Svar på tråden Koka eller ugnsbaka julskinkan (i ugnspåse)?
  • Erla

    Vi har precis rimmat färdigt vår och stoppade in den i ugnen i morse. Det blir ugnsbakat för vår del. Vi har dock aldrig provat att koka :) vi kör bara folie runt vår, i 175 grader. Tycker det har blivit nice tidigare år så är väl mest att vi inte känt behovet av att testa något annat :P

  • MammAmma

    Jag gillar inte kokt skinka - varken färdig eller som man kokar själv - det är inget jag är uppväxt med. Utan brukar köpa färdigrimmad, som jag sen bara kör i ugnen i ugnspåse på 100° (en timme/kg).

  • Håkan på Öland
    Erla skrev 2018-12-23 12:16:33 följande:

    Vi har precis rimmat färdigt vår och stoppade in den i ugnen i morse. Det blir ugnsbakat för vår del. Vi har dock aldrig provat att koka :) vi kör bara folie runt vår, i 175 grader. Tycker det har blivit nice tidigare år så är väl mest att vi inte känt behovet av att testa något annat :P


    Mamma körde alltid med aluminiumfolie och en köttermometer och den blev riktigt riktigt bra.
  • Håkan på Öland
    MammAmma skrev 2018-12-23 12:27:25 följande:

    Jag gillar inte kokt skinka - varken färdig eller som man kokar själv - det är inget jag är uppväxt med. Utan brukar köpa färdigrimmad, som jag sen bara kör i ugnen i ugnspåse på 100° (en timme/kg).


    Varken jag eller mamma har någonsin kokt skinkan utan vi har alltid kört ugnsbakad. Enda skillnaden mellan mig och mamma var att hon körde folie runt omkring och körde den i 175 grader medans jag kör ugnspåse och 100 grader.
  • Aniiee

    Ugn. Bäst att rappa på, om du ska hinna =)


    I have a growing lack of disgust for you
  • Jag är bara jag

    Mamma kokade alltid skinkan och griljerade den sen i ugn. Blev perfekt tycker jag. Men skinkan på den tiden var ju annorlunda, den var ju helt naturell om man säger så.

  • Aniiee
    Jag är bara jag skrev 2018-12-23 14:15:30 följande:

    Mamma kokade alltid skinkan och griljerade den sen i ugn. Blev perfekt tycker jag. Men skinkan på den tiden var ju annorlunda, den var ju helt naturell om man säger så.


    Det beror nog på vad man köpte för skinka. Även min mormors mor använde rimmad skinka (som de förstås rimmade själva på den tiden)
    I have a growing lack of disgust for you
  • Jag är bara jag
    Aniiee skrev 2018-12-23 17:04:15 följande:
    Det beror nog på vad man köpte för skinka. Även min mormors mor använde rimmad skinka (som de förstås rimmade själva på den tiden)
    Det hände att mina föräldrar köpte en kvarts gris då och då och jag vet inte om de köpte inkl. skinka ibland. Men grissylta på resterna blev det i alla fall, inget fick förfaras.
  • Aniiee
    Jag är bara jag skrev 2018-12-23 17:12:22 följande:
    Det hände att mina föräldrar köpte en kvarts gris då och då och jag vet inte om de köpte inkl. skinka ibland. Men grissylta på resterna blev det i alla fall, inget fick förfaras.
    Kunskaper som tyvärr är nästan helt borta... Inte många skulle ge sig på att köpa en kvarts eller en hlav gris nuförtiden. Om den ite är styckad först vill säga.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Jag är bara jag
    Aniiee skrev 2018-12-23 17:17:07 följande:
    Kunskaper som tyvärr är nästan helt borta... Inte många skulle ge sig på att köpa en kvarts eller en hlav gris nuförtiden. Om den ite är styckad först vill säga.
    Den var inte färdigstyckad utan jag minns att de stod i källaren och sågade och skar. Och lukten var förfärlig! Men färskt och gott blev allt. Idag tycker jag griskött ofta luktar pink tyvärr.
Svar på tråden Koka eller ugnsbaka julskinkan (i ugnspåse)?