• Nybbo

    Konstig illamående m,m

    Hej jag är ny här men vill ändå ha lite synpunkter på mitt konstiga mående som jag har haft i c:a 2 veckor. Och jag mår illa c:a 1-2 gånger om dygnet och det håller i sig 45min-1,5 timmar och har även gått ned i vikt c:a 2,5 kilo på 10 dagar och tappat aptiten och givetvis känner mig ganska hängig när detta kommer och går. Men det finns givetvis dagar när jag mår bättre och har bättre aptit och känner mig piggare men inte som förut. Det jobbiga med detta är att det kommer och går och vet inte när det kommer nästa gång men jag har inte någon feber och inte onti magen och bra avföring och kan faktiskt utföra vissa sysslor här hemma. Har givetvis goolat på det värsta tänkbara senarium och har varit på vårdcentralen och kollat det vanliga hos en läkare med sänka,blodtryck.m.m och han klämde även på magen och kände även på halsen och det såg bara bra ut fick även lite medecin mot magatarr omepracol och ska även dricka ett pulver med vatten morgon och kväll för att lösa upp avföringen. Men just detta illamående och dålig aptit håller på att bli tokig på och precis när detta elände startade så frös jag ordentligt mycket om framförallt om fötter och händer och händer. Jag är 50 år och försöker hålla i gång några gånger i veckan för att försöka hålla mig i någorlunda form men jag är inte någon tränings narkoman gillar god mat ganska ofta och gått på helgerna. Undrar om någon har varit med om något liknande eller kanske har någon förklaring till detta M,V,H nybbo

  • Svar på tråden Konstig illamående m,m
  • Anonym (Lina)

    Har du yrsel också? Tryck i örona/örat eller lockkänsla? Piper öronen? Meniers sjukdom, helt ofarligt, är en yrselsjukdom där hela rummet snurrar i timmar men innan sjukdomen bryter ut så kan man bli illamående, känna sig ostadig/ lite gungig. Har du några såna symtom?

  • Nybbo

    Hej nej jag har inte något yrsel bara illamående och dålig aptit och ganska trött vissa dagar men har lämnat blodprov på vårdcentralen som jag kommer att få svar på om några dagar. Känner mig lite nere ibland och lite bättre vissa dagar nog har man mått dålig ibland men det som oroar mig mest är är min dåliga aptit vissa dagar men ibland är det givetvis bättre men inte riktigt som förut. Och ibland blir jag tvär hungrig och lite sugen på sött m,m men ibland så känner jag mig lite uppkörd i magen efter en måltid men magen är inte uppblåst.

  • Nybbo

    Hej nu har jag fått svar på min prover och dom var bra och även ekg och har faktiskt börjat må faktiskt lite bättre och äter imoprazol i en vecka men mitt illamående kommer c:a 1 gång i veckan c:a 45 min åt gången men har fått bättre aptit och känner mig ganska piggare men inte riktigt 100 % än jag tror personligen att jag har drabbats av magatar och en liten utbrändhet någon som varit med om något liknande?

  • Nybbo

    Hej nu har jag gjort massa andra prover som avföringsprov och mer blodprov m,m och allt är bra men mitt konstiga symtom med illamående och dålig aptit och allmänt lite trött är fortfarande kvar. Men min läkare vet fortfarande inte vad jag har drabbats av men jag börjar att må lite bättre men det är långt kvar till 100%. Men jag har fortfarande inte lyckats att äta upp mig dom kilona som jag har tappat och har även dom sista 10-12 dagarna börjat att frysa fruktansvärt mycket om händerna och fötterna och även fått en högre förbränning i kroppen men inte ont i magen och hyfsat bra avföring och inte blod i avföring och inte någon feber i kroppen men det känns så ibland när jag blir matt i kroppen. Och tar jag tex en banan när jag mår illa så blir det oftast lite bättre. Ni får tycka att jag är tjatig eller löjlig om detta som drabbat mig men skulle gärna vilja höra era åsikter om detta och om någon har varit med om något liknande M,V,H Nybbo

  • 1234568
    Nybbo skrev 2019-01-18 14:10:05 följande:

    Hej nu har jag gjort massa andra prover som avföringsprov och mer blodprov m,m och allt är bra men mitt konstiga symtom med illamående och dålig aptit och allmänt lite trött är fortfarande kvar. Men min läkare vet fortfarande inte vad jag har drabbats av men jag börjar att må lite bättre men det är långt kvar till 100%. Men jag har fortfarande inte lyckats att äta upp mig dom kilona som jag har tappat och har även dom sista 10-12 dagarna börjat att frysa fruktansvärt mycket om händerna och fötterna och även fått en högre förbränning i kroppen men inte ont i magen och hyfsat bra avföring och inte blod i avföring och inte någon feber i kroppen men det känns så ibland när jag blir matt i kroppen. Och tar jag tex en banan när jag mår illa så blir det oftast lite bättre. Ni får tycka att jag är tjatig eller löjlig om detta som drabbat mig men skulle gärna vilja höra era åsikter om detta och om någon har varit med om något liknande M,V,H Nybbo


    Hej, jag hade för ett år sedan illamående som kom och gick under 4 månaders tid. Hemskt! Jag var precis som du lite nere, kände mig svag, vikten gick ner osv. Man testade massor på vårdcentralen. Inget hittade dom, förutom att mitt kortisol var högt,och mina vita blodkroppar snäppet över gränsen och kalium just på nedre gränsen. Och ja, kalpro (som mäter inflammation i tarmen var förhöjt,140)
    I februari drabbades jag av influensan, och tut i oturen fick jag en bakterie infektion efter det. Antibiotikan tog inte bara min infektion, utan mitt illamående försvann. Så man kan ju konstatera att jag måste ha haft en bakterie i tarmen.

    Nu kan jag ju inte veta vad do gjort för undersökningar på dig. Men jag antar att kalpro har kontollerats, parasit prover, hepatit, heliko, magbakterier och en del allmänna blodprov. Har dom gjort gastroskopi och koloskopi? Det borde dom göra.
  • Nybbo

    Hej kul att du svarade på mitt inlägg jag har börjat må bara lite bättre men har fått mycket mer matthet i kroppen och i mina ben och får verkligen försöka att äta symtom mycket det går för att inte tappa mer i vikt. Och det som oroar mig mycket är att min personlighet har blivit mycket konstig och är allmänt ganska nere och lätt irriterad och det berår helt på mitt mående och att jag inte har samma energi som förut. Om 3 dagar är ska jag göra en gastroskopi och väntar även på en skikt röntgen av buken. Har även bett vårdcentralen att dom ska skicka hem mina prover till mig i papperform men min läkare säger att mina prover är mycket bra blodvärden, socker,testosteron ,blodtryck, sänka m,m. Men känsla i kroppen är att det känns som att jag har någon form av blodbrist. Men min läkare har skrivit i min journal att låg risk för alvarlig sjukdom och har även frågat en annan läkare om att kan man vara alvarligt sjuk och ha bra blodvärden och den läkaren sa att det är en minimal risk. Jag är fruktansvärt rädd för cancer. Men för c:a 4- 6 månader sedan så åt jag ganska såser och stark mat så min avföring var till och från ganska lös om jag åt tex många banker och någon maträtt med stark sås och lite chockad på helgen. Men eftersom jag inte har det suget på den maten och sämre aptit så är min avföring helt perfekt nu och har mått så här i c:a 9 veckor med må gå utredningar och börjar bli riktigt less nu. Hoppas att det löser sig efter gastroskopi och röntgen av magen M,V,H nybbo

  • Nybbo
    Nybbo skrev 2019-02-14 21:08:52 följande:

    Hej kul att du svarade på mitt inlägg jag har börjat må bara lite bättre men har fått mycket mer matthet i kroppen och i mina ben och får verkligen försöka att äta symtom mycket det går för att inte tappa mer i vikt. Och det som oroar mig mycket är att min personlighet har blivit mycket konstig och är allmänt ganska nere och lätt irriterad och det berår helt på mitt mående och att jag inte har samma energi som förut. Om 3 dagar är ska jag göra en gastroskopi och väntar även på en skikt röntgen av buken. Har även bett vårdcentralen att dom ska skicka hem mina prover till mig i papperform men min läkare säger att mina prover är mycket bra blodvärden, socker,testosteron ,blodtryck, sänka m,m. Men känsla i kroppen är att det känns som att jag har någon form av blodbrist. Men min läkare har skrivit i min journal att låg risk för alvarlig sjukdom och har även frågat en annan läkare om att kan man vara alvarligt sjuk och ha bra blodvärden och den läkaren sa att det är en minimal risk. Jag är fruktansvärt rädd för cancer. Men för c:a 4- 6 månader sedan så åt jag ganska såser och stark mat så min avföring var till och från ganska lös om jag åt tex många bananer och någon maträtt med stark sås och lite chockad på helgen. Men eftersom jag inte har det suget på den maten och sämre aptit så är min avföring helt perfekt nu och har mått så här i c:a 9 veckor med må gå utredningar och börjar bli riktigt less nu. Hoppas att det löser sig efter gastroskopi och röntgen av magen M,V,H nybbo


  • Nybbo
    1234568 skrev 2019-02-04 12:33:47 följande:

    Hej, jag hade för ett år sedan illamående som kom och gick under 4 månaders tid. Hemskt! Jag var precis som du lite nere, kände mig svag, vikten gick ner osv. Man testade massor på vårdcentralen. Inget hittade dom, förutom att mitt kortisol var högt,och mina vita blodkroppar snäppet över gränsen och kalium just på nedre gränsen. Och ja, kalpro (som mäter inflammation i tarmen var förhöjt,140)

    I februari drabbades jag av influensan, och tut i oturen fick jag en bakterie infektion efter det. Antibiotikan tog inte bara min infektion, utan mitt illamående försvann. Så man kan ju konstatera att jag måste ha haft en bakterie i tarmen.

    Nu kan jag ju inte veta vad do gjort för undersökningar på dig. Men jag antar att kalpro har kontollerats, parasit prover, hepatit, heliko, magbakterier och en del allmänna blodprov. Har dom gjort gastroskopi och koloskopi? Det borde dom göra.


    Nu har jag gjort en gastroskopi och det gick ganska bra och dom tog lite prover från magsäcken gluten m,m och väntar på en röntgen på min mage om c:a 4-5 veckor. Men om min magsäcken såg bara bra ut så här väl jag knappast magsår eller magatarr för det skulle väl synas på gastroskopi? Själv tror jag på en inflammation i tjocktarmen eller är det någon annan teori om mitt jobbiga mående som jag håller på att bli galen på.
Svar på tråden Konstig illamående m,m