Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

    Ni som inte kopplar hundarna

    Litorina skrev 2019-06-18 18:05:37 följande:
    Läser gärna vad jag skriver innan du svarar.
    Ja, jag läste ditt inlägg.

    På vilket sätt anser du att mitt svar är ett ickesvar?
  • FDFMGA
    Litorina skrev 2019-06-18 18:32:48 följande:
    Jag har beskrivit hur vi gör för att arbeta bort hennes hundrädsla i två inlägg. Och att okopplade hundar gör det arbetet svårare.

    Du svarar att vi borde utarbeta en metod för att lära henne bli av med sin hundrädsla och att du tänker ha din hund okopplad.

    Goddag, yxskaft.

    Varför anser du dig ha rätt att bryta förordningar? Tycker du att alla ska få välja själva vilka lagar, regler och förordningar de ska följa, eller är det bara du som ska ha den rätten?
    Ja, och jag försökte antyda att du kanske borde fokusera på det din dotter verkligen är rädd för, okopplade hundar.

    Du kan inte förändra verkligheten som den ser ut, att din dotter även fortsättningsvis kommer att se okopplade hundar, och om det är okopplade hundar, det vill säga hundar som potentiellt kan komma rusande mot henne, hon är rädd för, så är det där nyckeln finns.

    Jag är själv förälder och vet hur oerhört mycket omsorg man kan ge sina barn för att de ska må och ha det bra. Men du kommer inte att kunna få alla hundägare att hålla sina hundar kopplade.
  • FDFMGA
    Litorina skrev 2019-06-18 19:18:16 följande:
    Vi har försökt bota hennes hundrädsla i sex år nu. Hundarna vi träffar hos vänner och bekanta är okopplade. Vi träffar okopplade hundar nästan varje gång vi går ut (tyvärr, det hade ju varit trevligt med en lugn promenad utan KBT någon gång...) och tränar på att våga mer och mer.

    Jag kan inte förändra verkligheten vad gäller det här. Men du kan det.

    Varför anser du dig ha rätt att bryta förordningar? Ska alla ha rätten att välja vilka lagar etc de ska följa, ellet är det bara du?
    Jag är ledsen men jag anser att saker bara skulle förvärras om vi som har hundar som är skötsamma även okopplade skulle koppla dem - effekten skulle bara bli att rädslan för okopplade hundar skulle växa eftersom de farliga hundarna skulle förbli okopplade. Dessutom har hunden lättare att värja sig från attackerande barn om han är okopplad

    Det finns andra lagar och lokala regler jag också bryter mot. Häromkvällen hade vi picknick i en park med alkoholförbud, trots att vi delade en flaska vin. Jag kör bil för fort ibland, tro mig - jag är inte ensam om detta. 

    Vad jag sällan eller aldrig gör är att jag i verkliga livet börjar tjafsa med hobbypoliser som förklarar att det är olagligt att ha hunden okopplad. Senast nu i kväll mötte vi en som förklarade att det är förbjudet att ha hundar okopplade: Jag tackade glatt för upplysningen och gick vidare med hunden okopplad.

    Jag börjar heller inte tjafsa med föräldrar till barn som kommer rusande och försöker kasta sig över hunden, inte heller brydde jag mig om att tillrättavisa den familj som häromdagen gnällde över badande hundar på Gålö havsbad. Jag antog att de hade valt att slå sig ner på den del som är avdelad för hundbad för att få uppleva lyckan av att ha något att reta sig på.
  • FDFMGA
    möjligt skrev 2019-06-18 22:35:55 följande:
    FDFMGA skrev 2019-06-18 15:41:00 följande:

    Regler som varken efterlevs och där överträdelser inte beivras är inget att eftersträva.

    Vad gäller lagen så är den utmärkt men den borde kompletteras med utbildningar/certifikat för hundar/hundågare.

    Vi skulle inte ha vår hund okopplad om det vore så att vi bedömde att det finns en risk att den springer fram till människor, andra hundar eller börjar jaga t ex en kaninunge som plötsligt hoppar fram.

    Det är klart att jag ser lösspringande hundar som enligt mig inte borde få vara ute utan att vara kopplade, men jag ser också en del kopplade hundar där det bara är kopplet som hindrar hunden från att riskera att skada barn, vuxna, andra hundar eller andra djur.

    Problemet är att många som skaffar hund är för okunniga eller att de överhuvudtaget inte borde ha hund. Hundar är suveräna på att känna av sina ägare oavsett om ägaren förmedlar trygghet eller ängslan.

    Jag är själv inte överdrivet förtjust i att behöva fånga upp en stor hanhund som vill göra upp med vår hanhund, och det oavsett om den okontrollerade hunden var okopplad eller om den slitit sig från sin ägare.


    Så du tycker att vi ska skrota alla regler som folk bryter? :O

    Så eftersom folk kör för fort ska vi skita i hastighetsbegränsningarna?

    För att folk misshandlar ska vi skita i att göra våld olagligt?

    Är det på riktigt ditt tankesätt?

    Nej man gillar inte alla lagar och regler i samhället, de får ändå efterlevas, eller så får man flytta till ett annat samhälle. Eller en annan plats där reglerna är annorlunda, tex ut på landet. Och hade alla haft iden att jag tänker minsann bryta mot alla regler jag känner för för att se om någon tar fast mig så hade vårt samhälle kollapsat.

    Och jo jag skulle med öppna armar välkomna att överträdelser beivras, troligen beror det på att vi inte har så stor poliskapacitet och på att en hel del poliser verkar undvika bry. Hade skickat ett tackkort om polisen tog ett par veckor där de smällde en tusenkronors bot på varenda en med okopplad hund. Ungefär som parkeringsvakter. Tummen upp för beivring av överträdelser från min sida.

    Jag upplever dig som otroligt arrogant, det handlar inte om kaninungar! Tror du på fullt allvar att det är kaninungar som gör att man inte ska ha okopplad hund på stortorget?

    Det handlar om att det finns många många människor som är otrygga kring hundar punkt! Du bidrar till att göra det offentliga rummet till en mer otrygg plats punkt!

    Ordningsreglerna är satta dels för att många upplever det som otryggt med lösa hundar och dels för att majoriteten av hundägare inte har 100% koll på sin lösa hund och det är omöjligt för utomstående som inte kan någonting om hundar att avgöra vilken som är vilken. Och hade du inte insett hur många som är otrygga och tycker det är otroligt obehagligt innan så borde det vara klart efter att ha läst denna tråden. Om ingenting annat så influerar du också sndra hundägare till att ha mindre respekt för regeln genom ditt beteende.

    Människor , även hundrädda, går före hundar, alla hundar i den offentliga sfären.
    Nej, men din förmåga att dar slutsatser är inte mitt ansvar.
    möjligt skrev 2019-06-18 22:43:52 följande:
    Är du på riktigt?

    Tror du att det går över på en dag med hundfobi?

    Du har inte ens en aning om vad som hänt, kanske blev hon livsallvarligt biten när hon var 2 år? Tror du det är något man magiskt löser?

    Eller ska barnet stängas in i sitt hem så att du får bryta reglerna?

    Förklara gärna ditt resonemang, om du faktiskt på håll mött denna flicka och ditt regelbrytande skrämt henne till tårar, hur menar du att det inte skulle varit bättre om du inte brutit reglerna och hon inte blev skrämd till tårar. Vänligen förklara.

    Och återigen, det handlar inte endast om att hundar inte fysiskt attackerar folk. Det handlar om att du skapar rädsla och otrygghet.
    Ja, jag är på riktigt.

    Men jag har ett begränsat tålamod med enfald, du får försöka orientera dig helt okopplad i tråden. Men jag kan iofs berätta att du hittar det inlägg där jag berättar om mamman och det hundrädda barnet om du klickar på visa endast FDFMGA och därefter söker dig fram.

    Lycka tillSkrattande
  • FDFMGA
    möjligt skrev 2019-06-18 23:06:01 följande:
    Jag pratar inte om barnet du hjälpte utan kvinnan som pratar i tråden om sin hundrädda dotter där du anser att din okopplade hund omöjligt kan skrämmande henne. För vad annars menar du när du säger att det inte skulle bli bättre för att du kopplar din hund?
    jag är inte mycket för att ta ansvar för vad andra gör.

    Vår hund går aldrig fram till andra människor eller andra hundar om han inte fått klartecken.

    Om detta gällde alla hundar så skulle det bli mycket lättare för hundrädda barn och vuxna och enbart de som finner glädje i att få gnälla skulle behöva vara bittra.

    Lagar och regler är till för att följas och den som inte gör det får sona sitt brott genom t ex ett bötesbelopp.

    Jag kommer självklart att betala om jag blir bötfälld för att min hund är okopplad men ingen av de poliser vi mött de här åren har ansett att mitt brott mot de lokala reglerna behöver beivras.
  • FDFMGA
    Ignoramus skrev 2019-06-19 00:41:31 följande:

    Och varenda en som hade sin hund utom kontroll borde bötfällas omedelbart, och med dryga böter. Typ halva månadsinkomsten. Då lär man komma ihåg kopplet i fortsättningen om man inte har koll.


    Och så verkar tråden ha lugnat ner sig för den här gången.

    Dina tankar om ett system med skyhöga böter för den som inte har kontroll på sin hund utomhus kompletterat med att man blir fråntagen hunden om man inte betalar eller får upprepade böter skulle innebära att problemet med hundar som springer omkring utom kontroll i princip försvann.

    Tänk så trivsamt det skulle vara att kunna gå ut med sin hund utan att ständigt behöva vara vaksam på andra okopplade hundars beteende.
  • FDFMGA
    Litorina skrev 2019-06-19 17:20:45 följande:
    Du har verkligen inte förstått att en okopplad hund är ett problem - och på många platser otillåten - oavsett om den sköter sig eller inte. Kan du inte förstå eller vill du inte?

    Det är så synd att det finns hundägare som du, som ger hundägare som grupp dåligt rykte. De flesta sköter ju det hela snyggt. Men så är det väl i fler grupper iofs - några få beter sig illa och så får alla skulden.
    Vi definierar problemen helt olika. 

    Du anser att det är sådana som jag som ger hundägare dåligt rykte medan jag snarare anser att lösspringande hundar som attackerar, jagar eller springer fram till barn, vuxna, andra hundar eller andra djur är ett av grundproblemen.

    Det finns förstås andra problem som att det är relativt vanligt att föräldrar inte har kontroll på sina barn, att barn springer fram till hundar och formligen kastar sig över dem - i värsta fall kan då en hund som är ängslig försvara sig genom att nafsa till, i synnerhet om hunden är kopplad och saknar möjlighet att fly. Barns attacker mot hundar kan vara rätt momentana.

    Det är förmodligen detsamma med föräldrar som med hundägare, vissa klarar av att fostar och problematisera hyfsat korrekt medan andra agerar så att de i stället befäster problem.

    Ditt barn kommer även fortsättningsvis att se okopplade hundar. Dessa tillfällen kan komma att förstärka hennes hundrädsla men du kan ju också försöka acceptera den verklighet ditt barn lever i och ge henne verktyg att mildra hundrädslan utifrån reella förhållanden.
  • FDFMGA
    Litorina skrev 2019-06-19 22:13:26 följande:
    Hej!

    Nu skriver jag för tredje gången att vi jobbar aktivt med dotterns hundrädsla. Snälla försök nu komma ihåg det så att vi båda slipper upprepa oss så mycket.

    Vad gäller första stycket är ni kålsupare båda två, även om ägaren till den lösa ouppfostrade hunden givetvis är mycket värre. Men jag gör ju inte rätt om jag snattar smågodis bara för att vissa rånar banker, eller hur?

    Varför du skriver om ouppfostrade barn till mig gång på gång förstår jag inte. Det är väl rätt uppenbart att mitt barn inte springer fram och klappar främmande hundar?
    Hej!

    Jag har inte glömt vad du berättat.

    Men du bortser från vad du också berättat om ditt barns rädsla för okopplade hundar och att den triggas även på mycket långt avstånd.

    Du kan välja mellan att fortsätta att försöka hantera din dotters rädsla utifrån premisser som inte existerar eller så får du acceptera verkligheten som den är och förhålla dig till den.

    Jag ahr stor respekt för den lösning mamman som vände sig till mig och frågade om hom fick inkludera min okopplade hund i sin metod att mildra sitt barns hundrädsla.

    Jag kopierar in min första replik till dig i händelse av att du glömt vad jag skrev. Jag är långt från den enda hundägare som har en okopplad hund man kan lita på och jag tror att det är få hundågare som inte vill bidra till att ett barn som är rädd för hundar får möjlighet att helt eller delvis bli fri från sin rädsla.

    "Så olika man kan agera.

    för någon månad sen kom en mamma fram till mig och min "lösspringande" hund och frågade om vi kunde hjälpa till med att försöka moderera hennes dotters hundrädsla.

    En både oväntad och smickrande förfrågan. Vi började mycket enkelt med att dottern med mamma fick gå förbi en stillasittande okopplad hund på avstånd och därefter så småningom närma sig hunden allteftersom barnets blivit tryggare.

    Nu några månader senare har vi kommit så långt att barnet vågar närma sig hunden och till och med klappa och leka en smula med den.

    Skulle jag bli arbetslös får jag väl starta eget och nischa in mig på KBT för hundrädda.".
  • FDFMGA
    Litorina skrev 2019-06-20 00:01:22 följande:
    Vi tränar vårt barn genom att låta henne träffa okopplade hundar och visar på okopplade hundar vi möter hur de beter sig och reagerar. Vi har tre grannar med hund (varav en okopplad) som vi alltså delar trapphus och gräsmatta med. Exakt vad mer är det du menar att vi ska göra? På vilket sätt tränar jag inte henne för att klara "rådande premisser"?
    Vad jag tror att du kan komma att behöva göra är att utvidga träningen till miljöer som enligt dig verkligen skrämmer barn, miljöer där hon kan möta för henne okända okopplade hundar.

    Alltså göra som mamman jag berättade om, vi är inte de enda hundägare hon inkluderat i sin dotters "KBT"-träning.

    Om du väljer att göra så är det nog en fördel att du försöker dölja vad du verkligen känner inför oss som inte kopplar våra hundar, risken är annars att du bara blir avfärdad.

    Jag vet inte var i Sverige ni bor, i vissa delar av Sverige tycks inslaget av potentiellt farliga hundraser eller hundägare vara större än andra. Vore jag du skulle jag åtminstone inledningsvis exkludera vissa hundraser/hundrasblandningar och vara lyhörd för samspelet mellan hundägare och hund innan ett barn inkluderas.
  • FDFMGA
    Loloboije skrev 2019-06-20 12:51:20 följande:

    För helvete, måste lämna in någon medborgarmotion eller något, det här är ju inte klokt som ni resonerar.

    Det är så klart och tydligt gällande kopplingstvånget som det kan bli! Väljer man att köpa en hund är man skyldig att ha den kopplad! Man är skyldig att ta hänsyn till att många inte vill möta en lös hund!

    Andra ska inte behöva gå i kbt-träning för att hela utemiljön domineras av hundägare!!!!

    Du och andra hundägare i tråden däremot borde söka psykologhjälp pga eran känsla av berättigande och respektlöshet inför lagar och bestämmelser (att ni står över lagen). Det finns diagnoser för det.


    Ditt barn kommer även fortsättningsvis att se okopplade hundar på avstånd, jag tror inte att ditt känsloläge inför företeelsen okopplade hundar kommer att innebära att det blir lättare för henne att skapa sig fungerande verktyg att hantera sin rädsla. 

    I övrigt är jag helt tillfreds med att vår hund aldrig någonsin närmar sig ett för honom obekant barn frivilligt.

    Jag är också helt införstådd att jag kan få böter för att min hund är okopplad, precis som jag är införstådd med att jag kan få böter när jag kör för fort med bilen.

    Det sistnämnda har inträffat och som plikttrogen samhällsmedborgare tog jag ansvar för min förseelse och betalde bötesbeloppet omgående. Risken att jag får böta för att jag bryter mot regeln om koppeltvång bedömer jag dock som försumbar i och med att vi redan mött så många poliser som valt att inte ens påtala min förseelse.

    Dessutom är jag nöjd med att jag följer lagen såtillvida att jag alltid har min hund under kontroll.

    Vi kommer inte längre. Men jag tycker att Ignoramus påpekande förtjänar att upprepas. Vore alla hundar lika tränade som hennes tik skulle inga barn riskera att det kommer en hund rusande mot dem.

    Inte heller skulle kopplade eller okopplade hundar under kontroll ständigt behöva vara beredda på att de kan bli attackerade av okontrollerade hundar. Enlig min erfarenhet händer detta oftast när en kopplad hund sliter sig, senast var det en kopplad rottweiler som slet sig från sin matte när den såg vår hanhund och gick till attack.
  • FDFMGA
    Loloboije skrev 2019-06-20 12:51:20 följande:

    För helvete, måste lämna in någon medborgarmotion eller något, det här är ju inte klokt som ni resonerar.

    Det är så klart och tydligt gällande kopplingstvånget som det kan bli! Väljer man att köpa en hund är man skyldig att ha den kopplad! Man är skyldig att ta hänsyn till att många inte vill möta en lös hund!

    Andra ska inte behöva gå i kbt-träning för att hela utemiljön domineras av hundägare!!!!

    Du och andra hundägare i tråden däremot borde söka psykologhjälp pga eran känsla av berättigande och respektlöshet inför lagar och bestämmelser (att ni står över lagen). Det finns diagnoser för det.


    Oj, jag förväxlade dig med mamman som faktiskt försöker komma tillrätta med sitt barns hundrädsla.

    Jag hoppas att hon hittar metoder att gå vidare.
  • FDFMGA
    I texten du länkar till står det "du behöver ha sådan kontroll över din hund att det motsvarar ett osynligt koppel"

    Det är utmärkt att du lär dig något om hundar, i inlägget från förra året hade du ju inte en susning om att det finns hundar som är fullständigt pålitliga.

    Det händer ibland att barn och någon enstaka gång även vuxna kommer springande mot vår hund - då är det helt okej för oss att han springer undan.

    Han är lite rädd för "klängväxter".

    Nu får man iofs inte ha en hund okopplad enligt den lokala ordningsstadgan där vi har vår hund okopplad - men de poliser vi möter har hittills inte ifrågasatt det där med osynligt koppelSolig
  • FDFMGA
    Tja, jag blev åtminstone imponerad av att du lärt lite om hundar sen 2019 då du tutade om att begreppet "osynligt koppel" var inbillning medan du i ett senare inlägg från idag länkar till en artikel som utgår från begreppet.

    Men visst, jag bryter mot den lokala ordningsstadgan, däremot inte mot lagen. i princip skulle jag kunna bli bötfälld, men poliser tycks vara hundkunniga och brukar se glada ut när vi möter dem, så sent som i förrgår var det en som vinkade glatt när de körde förbi.

    Efter vad jag har förstått har de emellertid börjat bötfälla hundägare som har sina hundar okopplade utan att ha kontroll över dem. Det tycker jag är alldeles utmärkt!
  • FDFMGA
    FunkyTango skrev 2022-03-12 08:45:42 följande:

    Att ni hundägare ska plocka upp bajset efter hunden nu, vad tycker ni om det?

    Var det bättre förr?


    Självklart tar man upp efter hunden - något som nästan alla hundägare gör.

    Tyvärr är det de som inte gör det som märks - och så jävla roligt är det inte att råka  trampa i hundskit.
Svar på tråden Ni som inte kopplar hundarna