• Alexi

    Är olika optiker olika bra?

    Jag behöver göra en synundersökning och sannolikt skaffa nya glasögon. Har rätt mycket synfel. Vet inte vart jag ska gå, det finns typ fem olika kedjor i mitt närmsta centrum.

    Är de optiker som jobbar i de dyrare kedjorna (tex Synsam) duktigare än de i de billigare kedjorna (typ Synoptic, Specsavers) osv? Vad kan skilja?

  • Svar på tråden Är olika optiker olika bra?
  • Alexi
    S c h n a skrev 2018-12-29 22:07:09 följande:
    Ja, så vänd dig till landstinget istället.
    Öh, vem vänder sig till landstinget för att kolla synen?
  • S c h n a
    Alexi skrev 2018-12-29 22:10:27 följande:

    Öh, vem vänder sig till landstinget för att kolla synen?


    Folk med "rätt mycket synfel"? I alla fall vi som vill ha tillförlitligt glasögonrecept och en tusenlapp i landstingsrabatt.
  • Alexi
    S c h n a skrev 2018-12-29 22:14:41 följande:
    Folk med "rätt mycket synfel"? I alla fall vi som vill ha tillförlitligt glasögonrecept och en tusenlapp i landstingsrabatt.
    Aldrig hört talas om faktiskt. Jag har inga konstiga synfel men ganska rejäl astigmatism och översynthet.

    Ursäkta min raljanta ton i förra inlägget, jag trodde du skämtade. Kan du utveckla detta lite, vad för typ av synfel tar de och vart vänder man sig?
  • S c h n a
    Alexi skrev 2018-12-29 22:16:40 följande:

    Aldrig hört talas om faktiskt. Jag har inga konstiga synfel men ganska rejäl astigmatism och översynthet.

    Ursäkta min raljanta ton i förra inlägget, jag trodde du skämtade. Kan du utveckla detta lite, vad för typ av synfel tar de och vart vänder man sig?


    Allt som räknas som medicinskt synfel och jag har vänt mig till ögonmottagningen på det lasarett jag hört till för tillfället.
  • S c h n a

    Första gången jag vände mig dit kände jag inte till mitt medicinska synfel så det var inget krav för att få komma dit och göra synundersökningen, däremot är det ett krav för att få landstingsrabatten.

  • Alexi
    S c h n a skrev 2018-12-29 22:22:31 följande:
    Allt som räknas som medicinskt synfel och jag har vänt mig till ögonmottagningen på det lasarett jag hört till för tillfället.
    Jag har googlat på uttrycket medicinskt synfel men hittar ingenting. På vårdguiden står det "sök dig till en optiker"...
  • vipsan
    S c h n a skrev 2018-12-29 22:22:31 följande:

    Allt som räknas som medicinskt synfel och jag har vänt mig till ögonmottagningen på det lasarett jag hört till för tillfället.


    Har haft glasögon hela livet och har aldrig hört talas om landstingsrabatt för glasögon och när jag googlar får jag bara upp träffar på bidrag för barn/unga upp till 19 år. Var bor du där detta bidrag finns?
  • S c h n a
    Alexi skrev 2018-12-30 14:28:41 följande:

    Jag har googlat på uttrycket medicinskt synfel men hittar ingenting. På vårdguiden står det "sök dig till en optiker"...


    Då vet jag tyvärr inte. Ring till din närmaste ögonmottagning och fråga?
    vipsan skrev 2018-12-30 14:38:10 följande:

    Har haft glasögon hela livet och har aldrig hört talas om landstingsrabatt för glasögon och när jag googlar får jag bara upp träffar på bidrag för barn/unga upp till 19 år. Var bor du där detta bidrag finns?


    Jag har bott lite här och var i Sverige. Har haft mitt synfel sen födseln men det upptäcktes varken som barn, när jag gjorde synundersökningen inför körkortet eller av Synsams optiker. Men jag fick pengarna tillbaka när jag återvände dit, veckan efter, efter att ha fått ett helt andra siffror på glasögonreceptet från lasarettet.

    Ni får kika vidare eller testa liknande sökord när ni googlar. Lycka till!
  • Aniiee
    Alexi skrev 2018-12-29 22:10:27 följande:
    Öh, vem vänder sig till landstinget för att kolla synen?
    Jag. Översynt, har ögonsjukdomar i familjen, kollar trycket i ögonen då och då (vilket är hundra gånger värre än att laga en tand....).

    Vad gäller optiker så är min familj trogna synsam-kunder. Sedan typ 40 år. Det har hänt att någon i familjen vänt sig någon annanstans någon gång men alltid återvänt till Synsam. Vana eller för att de är bättre? Bra fråga.....
    I have a growing lack of disgust for you
  • vipsan
    S c h n a skrev 2018-12-30 15:16:23 följande:

    Då vet jag tyvärr inte. Ring till din närmaste ögonmottagning och fråga?Jag har bott lite här och var i Sverige. Har haft mitt synfel sen födseln men det upptäcktes varken som barn, när jag gjorde synundersökningen inför körkortet eller av Synsams optiker. Men jag fick pengarna tillbaka när jag återvände dit, veckan efter, efter att ha fått ett helt andra siffror på glasögonreceptet från lasarettet.

    Ni får kika vidare eller testa liknande sökord när ni googlar. Lycka till!


    Får man fråga vad för typ av synfel du har som räknas som medicinskt?
  • S c h n a
    vipsan skrev 2018-12-30 19:10:28 följande:

    Får man fråga vad för typ av synfel du har som räknas som medicinskt?


    Dubbelseende, och jag tror det räknas dit oavsett orsak.
Svar på tråden Är olika optiker olika bra?