• LukasVincent

    Börja förskolan eller stanna hemma?

    Jag har valmöjligheten att välja mellan att min dotter 1,5 år börjar på förskolan 15 timmar/vecka från och med mars eller att hon stannar hemma med mig och lillebror hela 2019..

    Vad hade ni gjort?

    Jag (och min man) har massor med tankar kring detta, men har svårt att bestämma oss.

  • Svar på tråden Börja förskolan eller stanna hemma?
  • modsey
    LukasVincent skrev 2018-12-30 21:13:12 följande:

    Jag har valmöjligheten att välja mellan att min dotter 1,5 år börjar på förskolan 15 timmar/vecka från och med mars eller att hon stannar hemma med mig och lillebror hela 2019..

    Vad hade ni gjort?

    Jag (och min man) har massor med tankar kring detta, men har svårt att bestämma oss.


    Hemma.

    Den tiden när mitt andra barn föddes och storasyster 2 år bar hemma var guld värd. Inga tider att passa, inga dagissnuvor drogs hem. En otroligt harmonisk tid i mitt / vårt liv !
  • Jsv17

    Allt är ju olika hur man känner, men jag har redan bestämt att om syskonet kommer som planerat i höst, min son kommer då vara ca 21månader så ska han få vara hemma med mig iaf ett år till, tills han blir 3år. Känner man inte att man behöver/vill ha avlastningen för egen del, så anser jag (har arbetat inom barnomsorgen) att barn under 3år behöver inte förskolan, jag är absolut inte en av dem som förespråkar att de far illa av den på något sätt, men de behöver den inte, går de där innan så är det pga våra behov inte deras. Ett barns behov av stimulans socialt och utvecklingsmässigt klarar man som förälder av galant om man lägger manken till fram till de är 3år, men det är min åsikt, det blir säkert bra hur ni ön gör och eftersom du är hemma så skulle hon reagera dåligt på förskolestarten kan du ju alltid ta hem henne igen


    Pojke 9-12-17
  • Anonym (Mamma)

    Jag skulle ha båda barn hemma så mycket du har möjlighet att vara hemma , kanske skulle prova inskolning för dotter efter sommaren. Lycka till!

  • Charlotte861

    Jag är i samma sits! Nr.2 kommer feb/mars och då är första exakt 1.5år. Han kommer va hemma med mig till iaf augusti om jag orkar med men det går nog bra!

  • LukasVincent
    Charlotte861 skrev 2018-12-30 22:30:25 följande:

    Jag är i samma sits! Nr.2 kommer feb/mars och då är första exakt 1.5år. Han kommer va hemma med mig till iaf augusti om jag orkar med men det går nog bra!


    Grattis!????Min minsting är född i september. Tanken är att jag fortsätter vara hemma under våren och min man hösten -19. Sen kommer det jag fasar för.. den kalla verkligheten. Hur klarar man av att vara ifrån sina små så otroligt mycket under veckorna?

    Är sååå tacksam för alla era tankar!
  • legomum

    Hemma så klart :)

    Har mina barn hemma tills skolstarten i höst. Känner att det är det absolut bästa valet någonsin.

    Men varje dag längre än normen är positivt för barnen.

  • Mia86a

    Jag hade lämnat på förskola. 15 timmar i veckan är inte mycket för barnet men så värt som avlastning när man är hemma med en liten till. Jag själv var i liknande sits förra året och vår dotter älskar förskolan och sina kompisar och pedagoger så jag upplever att tiden där är väldigt värdefull för henne trots att jag är hemma med lillebror. Det gör också att pressen på mig, att ständigt behöva hitta på något för att aktivera henne och vara ute, försvinner. Sen är det ju naturligtvis lite beroende på hur långt man har till förskolan etc, har man långt dit blir det kanske inte värt de få timmarna.

  • härärjag trorjag

    Hemma!

    Min stora var 2,5 när lillebror kom, det var extremt tufft vissa dagar men så

    Värt det!

    Hon började sen fsk när

    Hon var 3, hatade det. Nu när hon är 4,5 tycker hon det är okej men vill helst vara hemma

  • Anonym (Förskollärare)

    Arbetar själv på förskola och vi har 17 stycken barn på 3 vuxna (max 5 timmar om dagen, annars är vi 2 vuxna) och barnen är 1-2 år. Skulle aldrig sätta ett barn i den miljön som förälder om jag inte var absolut tvungen.

  • Anonym (Pia)

    Jag hade haft henne på förskolan så hon får lära sig nytt och leka av sig. Hur kul är det att sitta hemma med en ammande trött mamma och en grönsak ett helt år..?

Svar på tråden Börja förskolan eller stanna hemma?