• Anonym (Sondottern)

    Min farmor har blivit dement

    Det gick väldigt snabbt, min pappa hälsade på hos henne på onsdagen, då var allt som vanligt. Sen på lördagen började hon prata om saker som hänt i hennes ungdom, men som att det hänt samma dag.

    Pappa trodde först att hon skämtade eller drömt, men jag har jobbat med dementa och var den första att uttala tanken när jag fick höra det. Det är två månader sen och det blir bara värre. Min lilla 140 cm långa farmor som inte ens kan gå längre slog ner hemtjänsten häromdagen.

    Jag har inte ringt henne sen den där lördagen, jag vågar inte. Jag vågar verkligen inte, jag är så rädd för att höra att hon kanske glömt mig, precis som hon glömt min bror. Jag har aspergers och är inte bra på att hantera situationer jag inte känner mig trygg i. Jag vill inte börja gråta i telefon.

    Snälla finns det någon som kan ge mig råd?

  • Svar på tråden Min farmor har blivit dement
  • Anonym (Ssk)

    Sök hjälp av vården. Det kan vara urinvägsinfektion, hsr sätt många gamla som blir helsnurriga av det! Har hon lämnat någon urinodling?

  • Anonym (Sondottern)

    Hon har haft det i två omgångar senaste tiden, varit inlagd vid båda, men är lika förvirrad efteråt.

  • kusbölehelvete

    Som signatur ssk skrev så kan dom bli otroligt snurriga samt aggresiva vid uvi, jobbar som usk på säbo och där har vi haft flera såna fall, ibland har det behövts bytas antibiotika för att få effekt, sen har tanten eller farbrorn blivit sig själv igen.

    Sen om din farmor är dement så är det ju bara så, visst är det tragiskt, demens är ju en sjukdom för de närstående.

    Men hälsa på henne ändå, har hon glömt dig så tjata inte på henne om vem du är utan umgås bara över samtal, kke foton och musik(jag tycker ofta att musik kan lösa upp lite oro och även få minnen att komma fram, så sjung ihop, det gör jag, sjunger hellre än bra)

  • Anonym (Lea)

    Beklagar verkligen, det är en sorg att se en anhörig bli dement. Våga ring! Du kommer kanske ångra det om du inte gör det. Kanske finns din farmor "därinne", gör det för hennes skull. Och våga ta gråten. Hon hade nog viljat att du ringer.

  • McIris

    Min 87-åriga mamma tappade helt greppet för ca 2 mån sen, från en dag till nästa. Hon hade uvi, lunginflammation och depression. Hon var helt psykotisk. Nu mår hon mkt bättre.

  • Anonym (Sondottern)

    Nu har hon äntligen flyttat till ett boende! Var många vändor fram och tillbaka, men hon accepterade till sist att det inte var hållbart att bo ensam längre.

  • Anonym (A)
    Anonym (Sondottern) skrev 2019-03-27 06:50:08 följande:
    Nu har hon äntligen flyttat till ett boende! Var många vändor fram och tillbaka, men hon accepterade till sist att det inte var hållbart att bo ensam längre.
    Härligt att höra, hoppas att hon kommer att trivas.
Svar på tråden Min farmor har blivit dement