• AnnaCarolina

    Skydda SGI

    Hejsan!

    Jag har tidigare haft aktivitetsersättning vid nedsatt arbetsförmåga tills jag blev 30 och sen därefter hade jag sjukpenning i särskilda fall. Fick min minsta son den 1 september 2017 och då avbröts sjukpenning i särskilda fall och ersattes med föräldrapenning,

    Jag och sonens pappa gick ifrån varandra efter några månader och jag var tvungen att skaffa mig en timanställning och hade det under våren 2018, samt gick på sommarschema från juni till augusti. Men i slutet sv juli och i början av augusti så blev jag sämre och fick vara sjukskriven två veckor från jobb pga psykisk ohälsa, men sen återgick jag sista dagarna på schemat. Första arbetslösa dagen efter mitt sommarschema blev jag helt sjukskriven och är det ån idag.

    Det var tyvärr läkarbrist inom öppenvården i Ängelholm och första tiden med min fasta behandlade läkare blev den 10 oktober och då sjukskrev hon mig bakåt i tiden. Innan dess fick jag in ett läkarintyg för några dagar av min vårdcentral, dock kunde dem inte sjukskriva mig bakåt pga de inte känner mig så bra och jag har min fasta kontakt inom öppenvården, så min fasta läkare skötte resten av min sjukperiod.

    Ansökte om sjukpenning därefter men FK kunde bara gå tillbaka till den 20 september pga jag inte gjorde en sjukanmälan (mådde för dåligt för att ens orka ta itu med det) .

    Jag jobbade i sex månader i följd (från februari till augusti) dock bara på under en timmanställning under våren och på fast schema under sommaren. Nu under hösten fastställdes min SGI till 54 000.

    Min fråga är om jag kan tänkas mig ha skyddat min SGI innan den 20 september? Jag gjorde ett avbrott från mitt jobb för jag klarade inte av att jobba, Gäller tremånaders regeln för mig då? Spelar det någon roll i vilken omfattning man jobbade och om det var en timanställning?

    Jag har inte tagit ut någon föräldrapenning alls för sonen efter hans ettårsdag om det spelar någon roll ????

    Mitt läkarintyg gäller från den 12 August men sjukpenning fick jag först den 20 september? Är mitt läkarintyg ogiltigt de dagarna från augusti?

    Tacksam för svar ????

Svar på tråden Skydda SGI