• Farahdaghouz

    När ska man berätta för vänner och jobbet att man är gravid?

    Hej, Jag är i gravidvecka 5 och ska börja jobba på tisdag :) Tänka höra med er när man ska berätta för vänner och jobbet att man är gravid? Vad är rimligt. För min del skulle jag gärna vilja berätta snarast möjligt :) 

  • Svar på tråden När ska man berätta för vänner och jobbet att man är gravid?
  • Anonym (När du vill)

    Gällande vänner och familj så kan du berätta när du vill.

    På jobbet så måst du väl berätta 2 månader innan du går på mammaledighet men i övrigt så kan du berätta när du vill.

    Jag har väldigt komplicerade graviditeter så på jobbet berättar jag på en gång eftersom jag går på rätt så många kontroller och blir sjukskriven av och till. För mig känns det bäst. Arbetssituationen blir bättre för mig, kollegor och chef. Får jättemycket stöd från fin chef och fina kollegor

    Närmaste familj och vänner berättar jag tidigt för eftersom jag blir så frånvarande pga sängläge men för andra vänner och bekanta och social media väntar jag med tills barnets är fött.

    Men du berättar när det känns rätt för dig :)

    Och ett stort grattis till dig! :)

  • brallison

    Du får berätta precis när du vill (men som sagt - senast 2 mån innan förlossning på jobbet).
    Jag ville vänta så länge så möjligt, då min första graviditet slutade i tidig missfall och jag definitiv ville inte att alla visste om det. Men andra vill ha stöd från omgivningen istället, så då är det helt tvärtom för demFlört

  • Farahdaghouz
    Anonym (När du vill) skrev 2019-01-02 15:44:58 följande:

    Gällande vänner och familj så kan du berätta när du vill.

    På jobbet så måst du väl berätta 2 månader innan du går på mammaledighet men i övrigt så kan du berätta när du vill.

    Jag har väldigt komplicerade graviditeter så på jobbet berättar jag på en gång eftersom jag går på rätt så många kontroller och blir sjukskriven av och till. För mig känns det bäst. Arbetssituationen blir bättre för mig, kollegor och chef. Får jättemycket stöd från fin chef och fina kollegor

    Närmaste familj och vänner berättar jag tidigt för eftersom jag blir så frånvarande pga sängläge men för andra vänner och bekanta och social media väntar jag med tills barnets är fött.

    Men du berättar när det känns rätt för dig :)

    Och ett stort grattis till dig! :)


    Tack för gratulationen! Jag kommer också behöva gå på mer kontroller pga av min sköldkörtel som jag har opererat bort. Så det är nog bäst att meddela snarast. Är det dock dumt att lägga ut på sociala medier innan jag meddelar jobbet? Då jag har alla min kollegor och rektorn som vänner ?;) eller det kanske inte gör så mycket att jag lägger ut på sociala medier ;/ lite förvirrad med hur jag ska göra
  • Farahdaghouz

    Tack för gratulationen! Jag kommer också behöva gå på mer kontroller pga av min sköldkörtel som jag har opererat bort. Så det är nog bäst att meddela snarast. Är det dock dumt att lägga ut på sociala medier innan jag meddelar jobbet? Då jag har alla min kollegor och rektorn som vänner ?;) eller det kanske inte gör så mycket att jag lägger ut på sociala medier ;/ lite förvirrad med hur jag ska göra

  • Anonym (Upptilldig)

    Det är ju helt upp till dig själv när du vill berätta! :) Både vad gäller för familj och vänner och för jobbet, som tidigare sagt måste du berätta för dem senast några månader innan du ska på mammaledighet.

    Jag personligen är tidigt gravid och har bara berättat för min mamma, för att ha hennes stöd om pyret inte skulle vilja stanna kvar, för missfall är ju ingen omöjlighet... Jag föredrar att vänta med att berätta för resten av släkten och vännerna tills efter vecka 12, och helst efter första ultraljudet som är runt vecka 13-14, för att se att allt ser okej ut. :)

    Men det är ju en smaksak! ;)

  • Anonym (5)
    Farahdaghouz skrev 2019-01-02 15:55:16 följande:

    Tack för gratulationen! Jag kommer också behöva gå på mer kontroller pga av min sköldkörtel som jag har opererat bort. Så det är nog bäst att meddela snarast. Är det dock dumt att lägga ut på sociala medier innan jag meddelar jobbet? Då jag har alla min kollegor och rektorn som vänner ?;) eller det kanske inte gör så mycket att jag lägger ut på sociala medier ;/ lite förvirrad med hur jag ska göra


    Berätta för chefen innan du lägger ut det på internet, bäst att de får höra ifrån dig direkt. Är du säker på att du vill lägga ut det på sociala medier redan i v. 5? Ifall något går snett måste du meddela en massa nyfikna människor och få frågor en tid efteråt, så du är beredd på det
  • Anonym (När du vill)
    Farahdaghouz skrev 2019-01-02 15:55:16 följande:

    Tack för gratulationen! Jag kommer också behöva gå på mer kontroller pga av min sköldkörtel som jag har opererat bort. Så det är nog bäst att meddela snarast. Är det dock dumt att lägga ut på sociala medier innan jag meddelar jobbet? Då jag har alla min kollegor och rektorn som vänner ?;) eller det kanske inte gör så mycket att jag lägger ut på sociala medier ;/ lite förvirrad med hur jag ska göra


    Det gör du precis som du vill :). Att jag inte lägger ut på social media är för att jag har förlorat två barn i sen graviditetsvecka så jag vill inte ha en massa gratulationer och tjat om hur det går och när det är dags osv från bekanta på sociala medier.

    Det är också anledningen till att chef och kollegor vet tidigt, så dom vet varför jag är frånvarande och varför jag inte riktigt är mig själv.

    Men du gör precis som du vill, du har all rätt att vara tyst om det eller att sprida ut de glädjande nyheterna som du bär på :)
  • Anonym (Skulle vänta lite)

    Om du berättar nu eller senare beror på om du är typen som vill dela både glädje och sorg med alla du känner, eller om du vill vara privat i vissa lägen.

    Missfallsrisken beräknas vara 15 % av alla konstaterade graviditeter. Efter vecka 12 är den betydligt lägre. Om du går ut i sociala medier nu, så är sannolikheten 15 % att du om några veckor får skriva ett nytt inlägg och berätta att det blev ingen bebis. Om det känns ok, om du är beredd att ta den risken, då kan du berätta nu. Om inte, då är det bättre att vänta.

  • Bebis201901
    Anonym (Skulle vänta lite) skrev 2019-01-02 18:23:18 följande:

    Om du går ut i sociala medier nu, så är sannolikheten 15 % att du om några veckor får skriva ett nytt inlägg och berätta att det blev ingen bebis. Om det känns ok, om du är beredd att ta den risken, då kan du berätta nu. Om inte, då är det bättre att vänta.


    Det tycker jag sammanfattar det väldigt bra. Känns det okej att skriva att det blev ett missfall om det skulle ske så kan du ju gå ut med det vecka 5 är ju väldigt tidigt så de flesta brukar väl vilja vänja sig vid tanken och så först men alla är ju olika hur mkt de vill dela i sociala medier.

    Vi berättade för familj i vecka 9 (då hade vi gjort ultraljud och sett hjärtat slå och så) men det var mkt för att jag mådde så illa och vi skulle bo med min mamma och hennes man en helg så vi hade fått ljuga annars vilket kändes konstigt. I sociala medier berättade jag i vecka 20
  • Anonym (AL)

    Många resonerar att man ska vänta till efter vecka 12 då missfallsrisken minskar. Så gjorde vi med första barnet. Berättade för alla i vecka 12 med buller och bång men fick missfall i v. 13.

    Med de andra barnen har vi berättat direkt. Vi resonerade som så att om vi får missfall så känns det bra att familjen och arbetskamraterna vet. Då de kan förstå sorgen, smärtan och sjukskrivningen. Dessutom mår man ju ibland dåligt i början så det kan vara bra om de flesta vet. Chefen behöver man ju inte berätta för direkt om man nu inte jobbar nära varandra. Senast 2 månader innan fl är det ju fast schysstast är väl att berätta i god tid så hen kan planera personal. Senast runt vecka 18 hade jag berättat för min chef.

  • Anonym (Skulle vänta)

    Vecka 5, då har man mer eller mindre precis plussat...?

    Risken för missfall är ändå rätt stor innan hjärtat har börjat slå. Skulle utan tvekan vänta med att berätta, åtminstone tills man gjort ett VUL.

Svar på tråden När ska man berätta för vänner och jobbet att man är gravid?