• Anonym (A)

    Kan man se om man har rätt till csn igen på nätet?

    Vet ni hur man kan få reda på om man har rätt till studiemedel eller om man måste ta ett visst antal poäng till innan man kan få det igen? Måste man ringa dit eller kan man se det på deras hemsida? Jag behöver veta innan jag ansöker, så skicka in ansökan och se vad som händer är inte ett alternativ.

  • Svar på tråden Kan man se om man har rätt till csn igen på nätet?
  • ostmannen

    Jag vet inte om man kan se det på hemsidan men jag vet att man kan ringa för att få reda på det. Det gjorde jag för några år sedan iallafall.

  • Anonym (Student)

    Har tyvärr fått uppfattningen av att de inte vill ge några definitiva svar på enskilda situationer innan man skickar in ansökan. Men jag kanske inte har ställt samma fråga som du vill ställa så de kanske har lättare att svara dig. Alltid värt ett försök! Man kan skicka meddelande till dem via deras hemsida, det har jag gjort några gånger och det är smidigt. :) Men det är möjligt att de ger bättre svar om man ringer, det har jag inte testat.

  • Anonym (..)

    Du kan ju ganska lätt jämföra det antal veckor med studiemedel du fått tidigare (finns att hitta på dina sidor på CSN) det antal poäng du har tagit. Nu är det många år sedan jag studerade men då fanns allt sånt samlat via Ladok eller VHS.

    Ett rakt svar på huruvida du är berättigad studiemedel kommer du inte få utan att skicka in en ansökan, men de kan hjälpa dig jämföra sifforna.

  • Anonym (N)

    Rent generellt så ska du ha klarat 75% av dina studier den senaste perioden du ansökte om studiemedel. Vet inte om procentandelen är annorlunda om man ansökt om annat än heltidsstudier.

    Så t.ex. om din senaste ansökningsperiod sträckte sig över 2 terminer (1 läsår) och du har studerat heltid på universitet (60hp) så ska du ha klarat 45 hp från den perioden. Oftast räknas inte tidigare perioder med utan endast den senaste. Har du däremot sökt för ett halvår så är det 75% av 30hp och du behöver då ha klarat 22.5hp, eller så kan du välja att förlänga din ansökan till ett helt år.

    Sen beror det ju på vilken nivå du studerar, vilken takt och om det är ditt första år exempelvis.

Svar på tråden Kan man se om man har rätt till csn igen på nätet?